Uppror mot försäkringsbolagens vansinniga premier

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-07 Honda CBR
Nu när EU vill att varor, tjänster och kapital ska fritt röra sig inom zonen.
Varför inte skaffa sig en adress i ett "lågprisland" köpa en sporthoj som kostar normalt 100000;- i försäkringspremie i svenskt bolag.
Jag menar då kan man få premien för 700 euro/år gällande inom EU.
Köra hojen i Sverige 6 månader om året. Resterande tid kommer inte en sporthoj till sin nytta i dom nordiska länderna ändå.
Då kan dom svenska bolagen torka sig i arslet med sina rövarfasoner.:tummenupp

Hur kul är det att behöva ha och göra med ett försäkringsbolag i ett "lågprisland" när man väl behöver utnyttja försäkringen? Språkförbistringar, ingen koll på varken svenska verkstäder, återförsäljare eller myndigheter osv... Jag ser en anledning till att den där försäkringen i slutändan inte visar sig vara värd mer än de 700 euro man betalat. Men ja, premierna i Sverige är i många avseenden vansinniga för vissa typer av hojar. Fast i grunden beror det ju också på att skadekostnaderna för dessa hojar är enormt höga. Går skadekostnaderna ner lär så småningom premierna göra det också.

Last edited by a moderator:
Hur kul är det att behöva ha och göra med ett försäkringsbolag i ett "lågprisland" när man väl behöver utnyttja försäkringen? Språkförbistringar, ingen koll på varken svenska verkstäder, återförsäljare eller myndigheter osv... Jag ser en anledning till att den där försäkringen i slutändan inte visar sig vara värd mer än de 700 euro man betalat. Men ja, premierna i Sverige är i många avseenden vansinniga för vissa typer av hojar. Fast i grunden beror det ju också på att skadekostnaderna för dessa hojar är enormt höga. Går skadekostnaderna ner lär så småningom premierna göra det också.

Helt rätt..
Vissa hojar..och viss ålder...undrar varför det e högt :huvet
Oftast är faktiskt åldern avgörande inte hojen...undrar varför..igen :3freak

Visst står det alla fritt att registrera och försäkra sitt fordon i valfritt EU land men jag lovar dig det är inte värt mödan.

Ett polskt försäkringsbolag kommer inte att ge en rimlig premie på ett svenskreggat fordon ägd av en svensk. Så då måste du skriva dig i polen, exportera din hoj och skaffa polska regplåtar. Så långt bara problemen att hojen skall besiktigas i polen, du får all din post till polen, skall deklarera i polen och sverige. Prova sedan att sälja din hoj med ursäkten "jag körde den med polska regpapper några år för att få lägre premie". När du sen vurpar eller får cykeln stulen så skall du strula med ett polskt försäkringsbolag och när du blir felbehandlad så skall du dra fbolaget inför rätta i Polen. När du sedan skadar dig själv så får du ersättning enl polska regler och inte svenska......

Min franske granne har husförsäkringen i frankrike och alla bil försäkringar i spanien o när han fick vatten skada i huset var det inga problem alls utan ersättning rakt av enligt fakturor..

Samma med bilen när han krockade på torget så sände bara vekstaden ner kostnads förslag o sedan faktura.. Absolut inga problem alls påstår claude min granne..

Claude är svensk medborgare sedan 20år så han är en fransk eller spansk medborgare.

Min franske granne har husförsäkringen i frankrike och alla bil försäkringar i spanien o när han fick vatten skada i huset var det inga problem alls utan ersättning rakt av enligt fakturor..

Samma med bilen när han krockade på torget så sände bara vekstaden ner kostnads förslag o sedan faktura.. Absolut inga problem alls påstår claude min granne..

Claude är svensk medborgare sedan 20år så han är en fransk eller spansk medborgare.

Vid småsummor som vattenskador eller krockade bilar funkar det nog säkerligen bra ... men en livslång invaliditet är mer än småpotatis , gissningsvis så kan man ev få trassel då ...... och från rullstolen eller sjuksängen vill man nog inte ha mera bekymmer än man redan har.

Ska man trixxa med försäkringarna så se till och läs på , läs finstilta och plugga järnet , även om det är lockande att det är pissbilligt så den dagen man kan tvingas utnyttja försäkringen så finns risk att man är rökt

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti