Uppkörningstips med sporthoj!

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tjena, Gjorde teorin i Tisdags och klarade det. Nu är det dags för uppkörningen jag har bara kört privat med 2 kompisar, med min GSXR 1000 k6. Saken är den att jag är jävligt van vid den nu, när jag gjorde risk2:an med Yamah XJ6 var det inte lättare för mig att köra utan svårare även om hojjen ska vara lättare. Helt annorlunda om man jämför med min, så planerar på att köra upp med min men med tanken på att sådana hojjar inte ser riktigt bra ut hos petiga instruktörer så börjar jag nästan tro att man kommer bli kuggad bara för att man kommer med en sådan? jag undrar om ni vet någon som kört upp med sporthoj och hur det gått eller ni själva?
Vad har ni för tips för övrigt vad ska man tänka på mest och lite tips hade uppskattats

MVH!

Kan inte tänka mig att någon skulle rekommendera att köra upp med en r-hoj. En sak är väl trafikdelen men krypkörning :näsblod Men känner du dig bekväm med de moment du kommer få göra under uppkörning så är det väl bara köra på. Tror inte du blir kuggad för att du kommer med en sån hoj, men om du inte har kört ett dugg på skola och kommer med en sådan hoj så kanske dom rynkar lite på näsan. Lycka till! :tummenupp

gjort 2 uppkörningar med sporthojar utan konstigheter, enda är att dom är lite svåra i krypkörningen så jag råkade dutta med foten i backen typ 2 ggr på bägge körningarna och klarade mig, dom har väl lite överseende med styrningen i låg fart på sporthojar.
dom får inte heller vara partiska så om du kommer på en hd med väst eller racehoj ska inte spela roll.

gjort 2 uppkörningar med sporthojar utan konstigheter, enda är att dom är lite svåra i krypkörningen så jag råkade dutta med foten i backen typ 2 ggr på bägge körningarna och klarade mig, dom har väl lite överseende med styrningen i låg fart på sporthojar.
dom får inte heller vara partiska så om du kommer på en hd med väst eller racehoj ska inte spela roll.

Vad var det för sporthojar du körde upp med då?

Vändningarna är väl det som blir trixigt, i övrigt är väl vanan något positivt. Antingen godtar dom att det fysiskt inte går att vända snävare i krypfart med den hojen eller så blir det strul.

Har du testat köra lågfartsbanorna med den tänkta hojen?

jag tycker mest att vinklarna och den smala bredden på styret gjorde att min gamla FZ blev så jävla trögstyrd i låg fart.

Men lär man sej bara anpassa sej efter den så är det väl inga problem. Jag hade lättare att hålla balansen på den än på min nuvarande.

Varför skulle det inte se bra ut?
Jag tror snarare uppkörningsförrättaren blir imponerad av att du visar att du klarar av lågfartsdelen på en sporthoj.

En kompis körde upp privat förra veckan på sin splitternya Gixxer 750 (25kw) och kuggade sig.
Nu berodde det troligen mer på bristande träning, men en körskolelärare som han kontaktade sa rakt ut att besiktningsmännen brukar vara hårdare mot sporthojsförare..
Visst, man kan tycka att läraren har intresse av att få in min kompis som elev, men faktum är att han istället tipsade om en bättre hoj att låna så det verkar inte vara så i detta fallet heller.
Sporthojar är verkligen inte idealiska att krypköra med enl. min mening.
Hur vi än vred och vände på det fick vi aldrig plats i vändningen på slalombanan.

Lycka till med lappen!

Inte skulle han kugga dig bara för att du kommer med sporthoj, däremot känns krypen nästintill omöjlig med tanke på vändradien på en sån hoj. Klarar du av krypbanan när du tränar så kör på, jag tror bara han kommer bli imponerad.

Kollade på en uppkörning idag faktiskt. En snubbe som körde upp med en CBR 600. Han satte i foten en gång på lågfarten och toklåste bakhjulet i både 70 och 90. Inga problem för honom, prövaren sa till och med att han förstod att det är svårt att krypköra med sporthojjar. :tummenupp

Körde upp med min mito. Fick träna väldigt mycket på lågfarten för att det skulle funka. Duttade foten första gången, fick ett försök till och klarade det. Instruktören hade dock överseende, jag fick ta ut svängradien lite extra.

Resten av banorna är lika svåra som med vilken annan hoj som helst :)

Var ute med kompisen häromveckan på frihamnspiren där man kan träna på både krypkörning samt manöverdelen. Detta ställe används utav förskolorna då det finns målat i marken istället för att ställa ut konor varje gång man är där.

Han som övningskör gjorde det på en ER-6n och efter en stund tänkte jag att jag skulle testa med min ZZR 1400, som alla här inne vet inte är den smidigaste Ninjan på byn...
Hade inga problem med varken krypkörning eller vändning för den delen så att det inte går att göra med vissa typer av hojar är ren BS!
Sen att det är enklare med t.ex en XJ6, ER-6 eller dylikt är en annan sak!

Grejen är den att om man övar på en sporthoj som TS gör, tycker jag också han bör köra upp på den hojen :tummenupp

Mitt enda tips är att du inte ska köra upp med en sporthoj pga att det enl mig är svårare, men känner du dig bekväm med lågfarten på hojen så är det väl bara att köra. Du kanske dock ska lämna helstället med de skrapade puckarna hemma då det kanske skickar fel signaler...
Vet bara en som kört upp med en gixxer K5 och blev kuggad, duttade i foten på lågfarten.
Lycka till!

KÖR inte upp med en sporthoj!

Instruktörerna är mycket mycket hårdare när det gäller bedömningen då. Fittigt, men så funkar det.

Är du ung och kör upp på en sporthoj och kör 99% perfekt, så kommer du bli kuggad på den procenten som du körde lite sämre på. Det är nästan omöjligt att inte kunna hitta något som han kan få dig att kugga på, om han vill (även om du kört bra).

Har ni inga grusvägar? Jag fick ta mig fan köra mer grus än asfalt.. Det kanske inte är gör kul med en gixxer, samt att man skall hålla lite "tempo"..

Sen sa min körtare att inte säga vad jag har för hoj! Kanske lite avslöjande med knäpuckar men visserligen..

Lycka till

Värst vad bittra vissa verkar vara...:arsele
Jag satte faktiskt i foten lite för tidigt på krypkörningen, men blev godkänd iaf. Upplevde det som att gubben faktiskt var snällare mot sporthojare vad gäller krypkörningen. Visserligen var det bara sporthojar där just när jag körde upp, men det verkade nästan vara en fördel.

Rent tekniskt ÄR det svårare med en topptung hoj med clipons än med en motard, men omöjligt är det icke, långt ifrån! Att du ens tvivlar TS... DU ÄR VÄL KUNG PÅ DIN HOJ?!:fakta:tummenupp

Kör med den hoj du är van vid, annars måste du ju bara börja öva om allt på en ny hoj.
Och att förrättaren skulle vara hårdare mot en som kommer på en gixxer har jag svårt att tro, vad spelar det för roll, de ska ju ha en helhetsbedömning, oavsett om du kommer med en HD eller en ZZR1400 eller anv. skolhojen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT