Uppkörnings tips

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Tänkte först säga att jag har sökt men den nya sök grejen via google är rätt svår o hitta rätt med. Hitta bara gammla trådar om tips på uppkörning och lite har väl ändrats sen 04 :confused:

Hur som haver så ska jag köra upp på tis och godtar gärna tips ska få låna hojjen jag ska köra upp på o köra konbarnan hela dagen i morgon så den sitter höghastighets banan sitter väldigt bra. Värra med krypkörningen men den sitter väl efter i morgon.

Tips på konbanan och vad man ska tänkta på i trafiken.

Några tips jag läst mig till är att hålla blicken i högt när man bromsar och titta dit man ska svänga.

Spårval den biten sitter väl med.

Bromsberedskap och broma med alla fingrar den biten har jag förstått med, och röra på huvet i trafiken hela tiden.

Såg nått om att om man ska svänga vänster eller stanna i väggrenen ska man inte blinka stämmer detta? För när jag stannar med bil så faller det mig helt narturligt att blinka in för att visa att jag ska köra ut på väggrenen, men detta verkar vara fel?

Hur pass noga är dom med att man skär genom hela kurvan?

Hoppas det inte vart för rörigt i denna post sitter på jobbet :huvet
Alla tips godtages!!

MvH / Oscar

Jag körde upp i Eskilstuna för ca 1 mån sen.Körde några lektioner med Krekolas körskola å det kan jag rekommendera då dom vet vart man åker med VV när man kör upp så du har kört den sträckan innan så du vet vilka hastigheter som gäller å vilka skylltar osv.... Å om du kör på landsväg å om sikten e bra skall du skära kurvorna MYCKET å inte fega med gasen utan gasa upp till rätt hastighet Inte mesa dig upp.Å sen skall du använda motorbromsen mycket å ha rätt växel å rätt fart innan du börjar ta en kurva så du inte börjar bromsa å växla ner mitt i kurvan.Å helt rätt det där med huvudet Rör mycket på huvudet å visa att du kollar varje korsning eller varje väg som ansluter på den vägen du kör på.Lycka till nu å fråga om det är nått mer du undrar.

Jag körde upp i Eskilstuna för ca 1 mån sen.Körde några lektioner med Krekolas körskola å det kan jag rekommendera då dom vet vart man åker med VV när man kör upp så du har kört den sträckan innan så du vet vilka hastigheter som gäller å vilka skylltar osv.... Å om du kör på landsväg å om sikten e bra skall du skära kurvorna MYCKET å inte fega med gasen utan gasa upp till rätt hastighet Inte mesa dig upp.Å sen skall du använda motorbromsen mycket å ha rätt växel å rätt fart innan du börjar ta en kurva så du inte börjar bromsa å växla ner mitt i kurvan.Å helt rätt det där med huvudet Rör mycket på huvudet å visa att du kollar varje korsning eller varje väg som ansluter på den vägen du kör på.Lycka till nu å fråga om det är nått mer du undrar.

Tack för tipsen jag kör på engströms jag tror jag kört den sträckan vi ska köra iaf slingervägen. Det är en 70väg med bra sikt oftast sedan lite skymda kurvor ute på landet?
Jo det där med gasa det har jag hört från min lärare med.
Är de olika grejer man kan åka ut för eller? har inte riktigt förstått hur en uppkörning går till man är 4st som kör konbanan sen 1 i taget för dom som klarat men antar att de inte är lika mycket trafik som med biluppkörning?

... massa text ...

Tycker du fick med det viktigaste.
Det där kommer att sitta som en smäck !

Det du inte nämnde var att du kommer att få redogöra för tekniska detaljer på motorcykeln och göra säkerhetskontroll. Möjligtvis att du skall kolla upp det en aning så du inte glömmer något.

Vågar inte säga något om blinkningen. Tycker det låter konstigt. Bättre att blinka en gång för mycket än en gång för lite anser jag.

anpassa hastighet efter sikt o väglag i trafik, uppm när du ska svänga, o i korsningar o på cykelbanor, ö- ställen. tänk på placering. rör dig runt på cykeln(byta sätesposition) när du krypkör hjälpte mej en hel del precis som att titta långt när du krypkör..

Jo, brukar väl vara så... först ett gäng på konbanorna sedan en och en i trafiken. Har hört att det kan ske på lite olika sätt. Endera har man ett ställe som alla utgår ifrån, eller så åker hela gänger i bil bakom så byter man av varandra.

Ett bra tips som kan vara bra att ha med i hjärnbarken....

Tänk på att om ni svänger in på en enkelriktag väg, så är risken stor att han ber dig svänga vänster ut från den vägen sedan, och då skall du tänka på att placera dig åt vänster. Ingen skall ju åka in där iallafall.

Last edited:
MM den vägen känner jag igen tror det kan vara den jag körde.Precis vi var 4 st som körde på banan med alla dom olika övningarna man gör där sen dom som e godkända där kör ut i trafiken en å en.Jo var mycket trafik tycker jag Var säkert ute i trafiken i ca 40 minuter.Glöm inte att gå igenom säkerhets kontrollen innan du ska köra upp så du kommerihåg alla stegen som den innebär

Last edited:
Viktiga grejjer!

Visa tydligt att du tittar i speglarna och i korsningar osv.
Planera dig körning så gott det går. Visa tydligt vad du ska göra innan du gör det, blinkers placering osv.

Viktiga grejjer!

Visa tydligt att du tittar i speglarna och i korsningar osv.
Planera dig körning så gott det går. Visa tydligt vad du ska göra innan du gör det, blinkers placering osv.

Helt rätt Å glöm inte Titta spegel,döda vinkeln å sen blinkers.

Jag tog mitt kort nu i Juni, och jag har ett bra råd till dig försök att ha roligt när du kör upp. Tänk inte för mycke och gör det till en rolig sak. Jag kuggade mig första gången på grund av mina nerver, andra gången försökte jag ha kul som när man är där och övar och för mig blev det en helt annan sak då.
Lycka till.......

Jag tog mitt kort nu i Juni, och jag har ett bra råd till dig försök att ha roligt när du kör upp. Tänk inte för mycke och gör det till en rolig sak. Jag kuggade mig första gången på grund av mina nerver, andra gången försökte jag ha kul som när man är där och övar och för mig blev det en helt annan sak då.
Lycka till.......

Helt rätt jag gjorde så när jag tog jägar examen o skulle skjuta upp tänka fan nu vill jag ut o göra proven till o me anmälde mig o va den första o göra proven. Det gick kanon!!

Dock går de ju så mycket tankar med just uppkörning missar man denna så kanske man inte hinner ta kortet i år vilket är synd då man har en fin hoj i garaget :) Ska försöka göra det till en kul grej men oj va spänd man kommer va!!

En fråga när man kör konbanan båda låg/hög farts. Får man välja vilken sida man ska ta första konen på? eller styrs de av vilken sida man börjar från?
För jag hörde av läraren att man fick välja sida o ta första konen ovasätt vilket håll man starta från, tacksam för svar :)

Upp med blicken på konbanorna och sitt så nära tanken du kan så fixar du lågfart utan problem.

I trafiken så va bara jävligt uppmärksam. Jag tänkte hela tiden så fort jag åkte in på en väg, typ "30, högerregeln" eller "70, huvudled". Så har du det senaste i huvudet och slipper tveka och verka osäker på företrädesregler osv..

Det kommer gå fint. Ta det lugnt bara!

När man ska stanna vid vägkanten så ska man INTE blinka höger utan bara växla ner, bromsa, stanna. När du startar från kanten ska du ALLTID blinka vänster precis innan du är redo att köra ut. Alltså du får inte blinka vänster och vänta på att kunna köra ut.

Tackar, dock har jag jätte svårt för att titta långt bort på krypkörningen jag prova idag med att vända på huvet o titta långt bort men det gick åt skogen, ja tittar ju inte rakt fram direk men tittar åt konen jag ska in imellan o då funkar de bra. Dock är ja lite tveksam med "Högsta" hastighet på den de känns ju som om man får lite skutt ibland för o hålla balansen när de vinglar till.

Nån som hade koll på det där med om man fick köra vilken sida om första konen som man vill på låg och hög farts? Iboken står de ansvisningar hur man ska köra dom och där är ju bara 1 håll med, svårt o för klara men säg att man startar från den högra sidan på krypkörning får ja då välja om ja vill ta första konen på vänter eller höger sida?

Samma sak med höghastighets säger han kör vänstra får ja ta första på vänstra sidan då med? eller måste ja ta höger sida om konen?

Tackar, dock har jag jätte svårt för att titta långt bort på krypkörningen jag prova idag med att vända på huvet o titta långt bort men det gick åt skogen, ja tittar ju inte rakt fram direk men tittar åt konen jag ska in imellan o då funkar de bra. Dock är ja lite tveksam med "Högsta" hastighet på den de känns ju som om man får lite skutt ibland för o hålla balansen när de vinglar till.

Nån som hade koll på det där med om man fick köra vilken sida om första konen som man vill på låg och hög farts? Iboken står de ansvisningar hur man ska köra dom och där är ju bara 1 håll med, svårt o för klara men säg att man startar från den högra sidan på krypkörning får ja då välja om ja vill ta första konen på vänter eller höger sida?

Samma sak med höghastighets säger han kör vänstra får ja ta första på vänstra sidan då med? eller måste ja ta höger sida om konen?

I krypkörningen väljer du själv hur du vill göra. I höghastighetsbanan ska du svänga aningen höger eller vänser beroende på var konen på mitten står.

Alltså på den ena typen av banan så ska du göra undanmanövern på mitten och då står det en kon antingen direkt till höger eller vänster sidan om den konen och du ska alltid börja på den andra sidan. Ex konen står på högersida om mittlinjen då börja du på vänster sida om konerna och gör undanmanövern åt vänster, svängen längst ner åt höger och sen slalom tillbaka. Hoppas att du förstog min förklaring :)

Det första vår körskolelärare gjorde när vi kom till konbanan (tidigare än herr inspektören) var att flytta väjningskonerna så långt åt gynnsamt håll på varje kryss i asfalten som möjligt utan att det syntes. Alla åtta av oss klarade det så jag antar att det är ett tips

Min körlärare sa att när man krypkör ska man sitta som om man sätter på nån bakifrån.. vet inte om det hjälper dig så mycket men men :D

edit: det finns ju två olika sorters banor både på höghastigheten och krypkörningen och man vet inte vilken man får på uppkörningen. På den ena krypkörningen måste du följa en given väg men på den andra fattade jag det som att man fick välja. Körde den där man inte kunde ta nåt annat än en väg så jag vet inte säkert. På den ena höghastiehetsbanan får man heller inte välja (den där du ska köra rakt fram och sedan göra undamanöver), men på den där du kör sick-sack både fram och tillbaks spelar det ingen roll om du kör till höger eller vänster om den första konan.

Last edited:
Helt rätt jag gjorde så när jag tog jägar examen o skulle skjuta upp tänka fan nu vill jag ut o göra proven till o me anmälde mig o va den första o göra proven. Det gick kanon!!

Dock går de ju så mycket tankar med just uppkörning missar man denna så kanske man inte hinner ta kortet i år vilket är synd då man har en fin hoj i garaget :) Ska försöka göra det till en kul grej men oj va spänd man kommer va!!

En fråga när man kör konbanan båda låg/hög farts. Får man välja vilken sida man ska ta första konen på? eller styrs de av vilken sida man börjar från?
För jag hörde av läraren att man fick välja sida o ta första konen ovasätt vilket håll man starta från, tacksam för svar :)

I lågfarten får du ta vilken sida du vill det är upp till dig att välja det,han bestämmer bara vilken sida du ska starta från. Högfarten fick inte jag välja sida utan han bestämmde det.

Bra tips till krypkörningen är ju som sagt håll blicken högt. knäna ihop mot tanken, tryck styret istället för att dra i det ( om du ska svänga vänster så tryck på styret med din högra hand istället för att dra med vänster hand så håller du upp hojen istället för att välta den innåt, prova gärna med lite fart så känner du skillnaden i att trycka/dra i styret)...
Jag klarade av att ta kortet så då kan vem som helst klarar det :tummenupp

Nån som vet var man brukar köra i Västerås på uppkörning? Alltså på trafikdelen, var i stan brukar man åka?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025