Uppkörning - underkänd

Banburismus

Ny medlem
Gick med
6 May 2020
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki z900
Tja, helt ny här och skulle behöva lite råd.
Haft dröm att ta mckort hela livet, men pågrund av livet så har jag inte haft möjlighet förens i år.
Har lagt ner all fritid på det här senaste året, kört mycket privat och även på körskola.
Allt kändes bra, fick höra från min körskola att jag körde fint och de hade inte så mycket att säga. Tog 8 lektioner totalt.

Då jag hade min egna motorcykel så bokade jag uppkörningen privat. Åkte ner till Linköping med släp i måndags o var grymt taggad.

Satt alla moment men blev underkänd på provet pga bristfällig placering i rondeller.
Hopp, ingen idé att klaga.

Fick ny tid i Västerås dagen efter. Men nerverna var för mycket och gjorde bort mig helt på högfarten.

Vad tycker ni jag ska göra? Fortsätta jaga tider eller avvakta innan nästa uppkörning?
Redan fått gliringar för min motorcykel och allmänt negativ inställning till den. (z900)

Känns som dom inte har någon överseende alls, och nervositeten förstör verkligen.

Uppskattar hjälp och rådgivning från några mer erfarna. Har ingen runt mig som sysslar med mc så är själv i det här.
 
Last edited:
Nervositeten är helt klart en fiende.
Jag sumpade min första uppkörning, och hanterade det genpm att tänka att nu hade jag ju misslyckats, så om jag misslyckades igen var de tju ingen större skillnad. Man har ju fortfarnde bara misslyckats liksom.

Vad gäller råd om körning, kan du köra privat så är det inte alls dumt att få mängdträning och vana i sadeln så.

Vad gäller hojen, det är ju inget speciellt med den som borde ge upphov till glirningar, men om du är orolig så boka uppköning genom körskolan och kör med deras hoj.
 
Tredje gången gillt kanske och nu vet du ju hur det är att bli kuggad. En erfarenhet rikare som iofs inte är kul men trots allt en erfarenhet. Ge inte upp och väntar du tar det bara längre tid innan du får köra själv med kortet i hand. Håller tummar och tår! :yoparty

Mängdträning inte dumt som "Ulvhamne" nämner. Gå med i någon grupp nära dig som kör turer så kan du ju övningsköra där med någon få mängdträning på köpet till du har lappen i handen.
 
Det finns väl inget med din hoj som skulle föranleda speciellt mycket gliringar. Sen är det ju förvisso så att det finns mycket tyckande i motorcykelkretsar och många har bestämda åsikter om den ena eller andra hojen.
Men har du köpt en hoj som du trivs med så kör med den.

Vad gäller uppkörning så är ju nervositet helt klart en faktor.
Det gäller att slappna av och inte stressa upp sig. Vilket kan vara nog så svårt för dom flesta.

Vill du ha lite mer mängdträning innan uppkörning så är det ju såklart aldrig en dum idé om du kan hitta någon som ställer upp på att vara handledare och köra privat. Det kostar ju lite mindre.

Vad gäller uppkörning så skulle jag säga att om skolan bedömt att du borde klara uppkörning så borde du klara den. Då är det bara att försöka hitta en ny tid och eventuellt försöka nöta lite till på det som du fått anmärkningar på på uppkörningen. Om inte annat så för att du själv ska känna att du banne mig kan dom grejorna vilket kanske dämpar nervositeten.
Du kan ju också boka uppkörningen via körskolan. Det kostar ju lite mer men jag tror (med betoning på att jag tror) att besiktningsmännen vid uppkörningen kan tänkas acceptera lite mer misstag som man gör pga nervositet om man kör med körskolan eftersom dom då vet att det är någon kunnig som kollat innan så att du verkligen kan köra.
När du kör upp privat så har dom ju i praktiken ingen koll på om det är någon som överhuvudtaget har koll som sagt att du borde klara uppkörning och då är det svårare att veta om den där missen du gör är pga nervositet eller om det är för att du inte kan.
Men det är som sagt något som jag bara tror.
 
Jag hade en egen hoj när jag tog körkort och som jag tränade på tills jag kände att allt var ok samtidigt som jag tog lektioner (säkert 10-12 st trots att jag hade mkt crossvana samt bilkörkort). Valde sen att köra upp via trafikskolan, ovärderligt med hjälp och råd i det sista samt att det signalerade att man kört via dom. Handlar om att gardera sig ordentligt, jag kände att säsongen var för kort för att misslyckas.

Så mitt råd är ta mer lektioner tills du inte är så nervös och kör sedan upp på en körskolehoj.
 
Som dom flesta säger, mängdträning, timmar i sadeln är avgörande enligt min mening.
Skadar inte att komma till förarprovet tillsammans med körskoleläraren.
Varför det överhuvudtaget skulle spela roll vet jag inte, kanske inte gör det, men en del säger ändå att det verkar underlätta att dom kan stå o snicksnacka med varandra om ditt o datt.

En annan bra idé jag brukar säga till andra är att är du inte hemmahörande på den plats uppkörning ska ske så se till att övningskör där några gånger så att inte miljön, konstiga korsnigar etc ställer till det speciellt om man är nervös.
 
Planen var att köra upp via körskolan, men pga skador/sjukdomar/Corona så var första lediga tiden i slutet på september. Då tog jag chansen att köra privat, vilket kanske var dumt.
Pratade med dom idag igen, och första lediga tiden nu är mitten på oktober.... :banana
Men de säger att jag bara ska plocka första tiden och fortsätta, då de anser att jag är redo.

Har en tid om en månad i örebro, där jag bor.
Får väl försöka hitta någon att övningsköra med tills dess.
 
Bara att kämpa, det kommer! Klarade mitt på 3e uppkörningen. Första var som ett test efter att endast kört privat så jag körde fel i högfarten :smasha.. ren chansning alltså. Andra gången ösregnande det så jag tvekade och välte en kon med tåspetsarna två gånger i undanmanövern.

Tredje gick manöverproven bra och väl i trafik var det inga större konstigheter. Då hade jag tagit två lektioner för att drilla just uppkörningsmomenten.

Z900 är förviss rätt vass men inget extremt och en helt normal hoj som verkligen inte borde ge upphov till någon slags glirningar... borde vara utmärkt att både övningsköra och köra upp på. Jag hade en BMW F800R för övrigt... Lycka till, jag lovar att det är värt det :)
 
Är man nervös och stressad så gör man misstag, så enkelt är det. Var glad att du drog den lärdomen under ordnade former och inte ute i trafiken, när vägen svängde mer än du trodde eller det där blindstyret gjorde något konstigt.

Ta några djupa och träna lite till, så att du inte blir nervös. Du säger att du har kört mycket privat, den handledaren kanske kan leka uppkörningskontrollant och grilla dig lite?

Lycka till :tummenupp
 
jag tog mitt körkort på en harley chopper med 10" förlängd gaffel,
konbana, garage sväng o hela helvete. så det inte hojen det hänger på.
förvisso på hedenhös tid
så bara på brännet igen, det kommer gå bra :tummenupp
 
Jag förstår att du kuggade om du var felplacerad i rondellen. Där ska du ju inte vara överhuvudtaget.:D
 
Tack för alla tips o råd! Uppskattas verkligen.
Ingen här i forumet i Örebro trakten som har lust att agera handledare i några veckor? :)
 
jag tog mitt körkort på en harley chopper med 10" förlängd gaffel,
konbana, garage sväng o hela helvete. så det inte hojen det hänger på.
förvisso på hedenhös tid
så bara på brännet igen, det kommer gå bra :tummenupp
Garagevändningen var ju bättre på så vis, den anpassades ju efter just din hojs svängradie, dagens konbanor har ju standardmått.
 
Minns det inte som igår men..

Jag låg i badkaret den morgonen och hade ångest, det här går åt helvete helt bergis stensäkert ? och dränkte mig en stund under ytan. Sen tänkte jag hur jefla najs det skulle va med ett mc-kort nästa morgon när jag ligger här.

Jag hade inte varit något underverk i utbildningen men satt allt jag skulle, dagen innan dock fick jag en väl oservad hoj med kantiga däck. Lågfarten som jag trilskades mest med gick bara dåligt, såhär sista lektionen var det väl just hopp o lek = träna på det man ansåg sig behöva mest. Självförtroendet var förbrukat.

Tre till antalet + läraren begav sig iväg dagen K, jag har för mig att två av oss fick skjutsa varann och att jag tyckte det var bra balansträning, efterhand långt senare har jag funderat om man får skjutsa under övningskörning? Men, tror det var så eller det måste ha varit så.. kommer till det :va

Väl där kändes det bättre, varmt så inihelv.. var det och flygfält så ja, ni förstår. Två gubbar som såg mer besvärade ut av värmen än oss väntade misstänkt flämtande topless så att säga...

Säkerhetskontroll och jag showa off med att kontrollera bromsvätskan under sadeln.. Lågfarten gick skakigt, tror man skulle leda hojen först och typ när jag satt mig på hojen sa han snabbt att det går alldeles för fort! Kan jag få starta först väste jag tillbaka men vet inte om det uppfattades =) En fot åkte ner i bästa motardanda jag aldrig kört men slutförde och fick börja om. Svetten forsa och jag vingla o skaka ur min synvinkel, ni vet bröt tillbaka misstagen i slowmotion/lågfart och lyckades ta mig runt utan äran i behåll. Resten av förövningarna gick väl skapligt, jo efter uppvisad framhjulslåsning skulle man kör någon snabbare bana o vända längst bort innan nån linje eller hur det var. Detta hade gått som en dans innan så jag cruisa väl fram lite väl självsäkert för när jag kom fram till vändningen var attackvinkeln helt fel. Blixtövervägande, gubbfan kan omöjligen se detta och jag tog ut lite över linjen så det såg kontrollerat ut. Inte ett ljud hörde jag om det väl tillbaka.

Körningen sen gick bra, sprutade grus på följehojen från deras egenuppfunna utfart från ett dike mer eller mindre. Lura ut mig på en grusväg och vändning vid timmerbilsficka där jag gav mig fan på att göra det utan att stanna. Vingla runt och då sa han faktiskt att det gick bra men att jag gott och väl kunde ha stannat tittat efter trafik o så. Körde om någon moped med coronaavstånd samt mötte upp typ 50 snuttar på utbildning.

Sen var lappen i hamn :)

Dom två andra hade kuggat så läraren fråga om den ena kunde få skjutsa mig hem.

-Visst, bara du inte är självmordsbenägen nu.. svara jag.

Läraren tyckte jag var taskig ? men han den andre o jag hade kört lite ihop innan så det var chill. Träffade han en tid senare och han hade tagit lappen bara någon vecka senare.

Var ett bra badkarande morgonen därpå :tummenupp

Allt är omöjligt innan man gör det, ge inte upp!
 
Z900 måste väl vara så nära mellanmjölk man kan komma i landet lagom, det är typ den enda gliringen jag kan tänka mig.

Körkortsförättarna ser väl vad du missat på och när du kört upp, så att boka uppkörningar som övningskörningar är väl inte helt optimalt...
 
Själv körde jag upp på egenrenoverad BMW R100RS -78, med Krauserväskor och allting... :rock

Hade kört 350 mil med kompisarna/handledarna innan, varav säkert 50 på grus. Hade nött konbanan så centralstödet var skrapat på bägge sidor, justerat ATE-oken med nya belägg så de var så effektiva de kunde bli (inte helt supereffektiva).

Jag var väl förberedd och det gick kanon.


Däremot var det några andra där samtidigt och mönstret går igen vid de övriga uppkörningar jag bevittnat med mina barn. Fler som kommer dit har helt enkelt kört för lite hoj. Det syns direkt och då är det ju bara att åka hem.
 
Tack för alla tips o råd! Uppskattas verkligen.
Ingen här i forumet i Örebro trakten som har lust att agera handledare i några veckor? :)

Om du har facebook så gå med i "Sporthoj Örebro"-gruppen. Så kan nog någon hjälpa dig!
 
Har inga direkta råd att ge mer än att öva mer speciellt där du ska köra upp.
Min erfarenhet av Örebro är att de flesta studenter där cyklar som krattor och korsar vägen utan att ha koll på övrig trafik.
Lite mer positiv inställning gör också susen!
Intala dig själv att du inte misslyckades.
Det var ett försök. Inget misslyckande. Och du gjorde ett försök till.
Så nästa gång försöker du en gång till!
 
Däremot var det några andra där samtidigt och mönstret går igen vid de övriga uppkörningar jag bevittnat med mina barn. Fler som kommer dit har helt enkelt kört för lite hoj. Det syns direkt och då är det ju bara att åka hem.

Precis så är det, syns direkt. Övning ger färdighet, bara kötta på. Vill du bli klar snabbt så övningskör så mycket du kan på en bra körskola så fixar dom tid till dig. Mängdträning privat är ett bra komplement.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top