Uppkörning, teknikbanan

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Hej!
Har dryga 1,5 månad kvar till uppkörning för tung mc. Så som planerna är nu ska jag köra upp på en bekants Yamaha XJR 1300, därav tråden. Jag är lite nyfiken på vad ni tycker angående hojen, den verkar ganska lätt hanterad och ha hyfsad svängradie eller har jag fått fel uppfattning? Jag har möjligheten och ska köra en del med den så att jag lär mig hojen men det är jag ute efter är om jag borde leta reda på en annan hoj eller borde jag klara teknikbanorna med XJRn?

Jag har själv en kawasaki zzr 600 och finner den inte så svår att krypköra med runt koner osv, så enligt mig borde XJRn vara lättara att hantera då kawan har dålig svängradie.

Även lite tips inför teknikbanorna samt trafikkörningen uppskattas, så har ni något vettigt att dela med er av så gör det gärna :)

"Lätthanterad" vet jag inte, den väger ju nämligen en hel del kilon. Svängradien är det väl inget fel på, tänk bara på att det är en riktig tung MC, inte en sporthoj med mer effekt än vikt. Den har dock ett jävulskt bottenvrid (mer än de flesta hojar), så oavsett växel så är den väldigt stark i motorn, något som kan vara bra på teknikbana.

Enligt mig finns det inget negativt med hojen egentligen, det handlar mest om att vänja sig vid den. Skulle väl inte vara mitt första val för en teknikbana, men övning ger färdighet. :tummenupp

tackar.

Tjänstevikten skiljer inte så mycket åt mellan XJR1300 och min kawa, yamahan väger bara 10kg mer så vikten blir nog inga probs och inte heller effekten då min har 72kw jämtemot XJR som har 78kw eller något sånt. Men vridet bör jag ju vänja mig med då min lilla riskokare behöver lite mer varv, fast det är ju inget stort problem precis. Yamahan kommer nog då gå bra :yoparty

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...