Uppkörning, petigt?

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hallå! Hur petiga är de på uppkörning? Jag kan banorna riktigt bra, men jag oroar mig för stan. Alltså lärarn gnäller för minsta lilla. Och med kommentaren: Det köper dom inte på en uppkörning. Te. x i korsningar inne i stan där högerreglen gäller så såg jag dåligt till höger så jag tog det lugnt i korsningen och kollade åt båda hållen. Enligt lärarn så räckte med att kolla åt vänster för att han "såg bra" åt höger. Alltså, vad gör man för fel i att vara en säker förare? Om jag placerar mig till vänster på landsväg när jag ser ett buskage eller något som inte körlärarn tycker är något, har jag gjort något fel då? Det är väl de som är målet, att vara en säker förare..

Körskolelärarens uppgift är att förbereda dig på alla eventualliteter. Det är därför han är gnällig och petig. 9 av 10 uppkörningsmän ser direkt om du kan köra hoj eller inte. De flesta som kuggat och sedan gnäller på petiga uppkörningsmän är överlag för dåliga förare. Sedan vet väl uppkörningsmännen av erfarenhet att de måste ange minst ett sakligt skäl till att de kuggat en elev. Sen kan detta enda skäl kan låta tunt och petigt men oftast handlar det om att personen faktiskt är en rätt dassig förare som bör öva lite till innan de släpps ut i trafiken....

Kör mycket, kör ofta så klarar du uppkörningen. Lyssna inte på alla kissa-längstare som skall trycka upp i nyllet på folk hur de minsann klarade uppkörningen efter en körlektion på en hayabusa...

8-15 körlektioner och det dubbla-tredubbla antalet pass privat lär ge dig en bra grund.

När jag körde upp så sa inspektören att i manöverbanorna kommer han bedöma om han vågar ta ut oss i trafiken. Och det är där han gör bedömningen om vi är färdiga för att börja övningsköra på egen hand. (=kortet).

De tillåter en del MINDRE missar, men många små eller någon stor och/eller osäkerhet visar att man ännu inte är mogen.

Jag körde upp i somras och vet att jag gjorde några mindre missar men när vi kört färdigt så sa gratulerade inspektören och sa att det såg bra ut utan att nämna dem.

Last edited:
Körskoleläraren lär dig att klara uppkörningen, efter det får du lära dig själv hur man kör.

Det är bra att läraren är petig. Bättre det och att du lär dig än att du "kanske" klarar uppkörningen och sen är kass i trafiken sen.

Inspektören ser efter 1 minut om du kan köra eller inte resten av tiden kollar han att du inte klantar dig och klarar de situationer som uppstår.

Jag gjorde några missar på uppkörningen. Efteråt frågade han mig vad jag tyckt om körningen. Jag räknade upp ett par saker och han sa, precis och att du vet det är ett av skälen att du klarade dig.

Som någon annan nämnde, det är efter uppkörningen som den riktiga övningskörningen börjar och då är det skönt att ha rätt grund.

just my 2c

Körskolor FINNS enbart av anledningen att rippa dig på pengar. De är inte på ngt sätt asimmilerade med staten, men de välkommnar självklart alla motioner om att försvåra för blivande körkortsaspiranter.

För de tjänar då mera pengar.

Åk gärna in på Kästadalsvägen bakom Huddinge sjukhus och titta på det gigantiska marmorslottet 1 min in till vänster.

Vem bor där? Lyxigare än vår förra stadsminister? Huddinge trafikskola´s ägare

Jag säger, skit i körskolor, skit i testlektioner, övningskör många mil och kör sen upp. Gärna fler än en gång. Fortfarande billigare än att ranta runt på en Gs750 i månader medans handledaretjockisen tjatar om att du "inte är mogen"

Har du trafikskola och det ramlar in en medelålders kärring KA-TJING nytt tak på sommarstugan.

Håller med dom föregående talarna.

Dom ser snabbt om man är mogen eller inte. Själv körde jag upp i spöregn och körskolans gamla sunkiga Kawa Zephyr dog tre gånger men vilket nästan var till min fördel då han tyckte jag skötte det "utmärkt"... Men rackarns vad nervös man blev över tjuvstoppen. :näsblod

Körskolor FINNS enbart av anledningen att rippa dig på pengar. De är inte på ngt sätt asimmilerade med staten, men de välkommnar självklart alla motioner om att försvåra för blivande körkortsaspiranter.

För de tjänar då mera pengar.

Åk gärna in på Kästadalsvägen bakom Huddinge sjukhus och titta på det gigantiska marmorslottet 1 min in till vänster.

Vem bor där? Lyxigare än vår förra stadsminister? Huddinge trafikskola´s ägare

Jag säger, skit i körskolor, skit i testlektioner, övningskör många mil och kör sen upp. Gärna fler än en gång. Fortfarande billigare än att ranta runt på en Gs750 i månader medans handledaretjockisen tjatar om att du "inte är mogen"

Har du trafikskola och det ramlar in en medelålders kärring KA-TJING nytt tak på sommarstugan.

Tycker att lärarn är schysst. Han säger att jag måste vara fokuserad eftersom lektionerna är så dyra. Är en hel del bra grejjor man lär sig, en del dåliga. Lär gå på 10 papp men det är inte så farligt. Vet inte när jag ska köra upp men har bokat, hoppas på det bästa!

Fatta jag rätt: Han såg bra åt höger men inte du?
Vissa högerregelkorsningar kan ha bättre sikt beroende på hur nära man är. Pga staket mm. Kanske han hade bättre översikt till höger tidigare i korsningen än vad man har när man kommer närmare.

Sedan behöver man inte vara onödigt säker. Det kan bli att man är ett hinder i trafiken i stället. Men det kommer om du kör mera i trafik :)

Körskollärare är väldigt petiga. Helt enkelt därför att dom är petigare än en uppkörningsman så kommer uppkörningen att gå lättare.
Ibland kommenterar dom att du tittar för lite och då är det för att det blir osäkert. Ibland kanske dom kommenterar att du tittar för mycket eller sänker farten för mycket innan någon korsning och då är det för att du med det körsättet riskerar att bli en stoppkloss i trafiken, dessutom kan det göra att du ger ett intryck av att du är osäker på hojen. Dessutom vet dom ju vad uppkörningsmännen vill se.

På uppkörningen vill dom se att du kan köra motorcykel på ett säkert sätt. Dom vill inte se någon som kör som Agda 87. Du ska helt enkelt ha en körstil som dom förväntar sig.

Var så nervös på min uppkörning att jag tappade blicken på krypkörningen, tog ner foten 2 gånger och tänkte att det var kört :död.

Men han nämnde inget, så jag började högfarten och bromsprovet. Detta gick perfekt. Så det som spelar roll är hur du gör provet totalt, alla kan göra misstag som han sa, så han var schyst och godkände mig sen:tummenupp

Tycker att lärarn är schysst. Han säger att jag måste vara fokuserad eftersom lektionerna är så dyra. Är en hel del bra grejjor man lär sig, en del dåliga. Lär gå på 10 papp men det är inte så farligt. Vet inte när jag ska köra upp men har bokat, hoppas på det bästa!

Man har inte förstått vidden av världens orättvisor när man är sjutton år.

När jag bokade fick jag reda på ett datum:va

Standby 24/7?

Lycka till hur som hellst:tummenupp

Man har inte förstått vidden av världens orättvisor när man är sjutton år.

När jag bokade fick jag reda på ett datum:va

Standby 24/7?

Lycka till hur som hellst:tummenupp

Körskolan bokar. Senare får man ett brev hemskickat om var och när

Jag körde upp förra veckan och fick vad jag ansåg vara en riktigt bra inspektör (men det kanske ja tycker enbart för att jag klarade det).

Under körning gjorde jag en del små fel, men när vi var klara gratulerade han mig till körkortet och började skriva. Inget om hur körningen varit.
Gör du ett bra intryck på banan, alltså klarar allting galant så är det klart att inspektören inte tar "lika hårt" på dig ute i trafiken som ifall du hela tiden gjort små missar under bankörningen.

anledningen till att en körskolelärare kan verka petig är just som många tidigare säger att det blir lättare vid själva uppkörningen då, men som nån sa att "körskolor bara vill käna pengar" håller jag med om.
men sensmoralen är att dom ínte kuggar på småfel. kan själv räkna upp ett antal missar jag gjorde på min andra och åxå godkända uppkörning, men det var inget inspektören nämnde.

och angående att din lärare såg och inte du, på uppkörningen ska du köra som du uppfattar situationen och inte hur du tror inspektören gör det. dvs du ska inte tveka att köra in i en rondell bara för att inspektören inte kommer hinna med. ett bra tips kan ju dock vara att vänta in han lite sedan efter en sådan situation.

så kör lungt och framförallt var TYDLIG med va du ska göra så ska du nog se att du fixar det.
och lyssna inte på folk som skryter om att ha tagit det på första uppkörningen men 5 mil på mätarn, det är okej att misslyckas

lycka till:tummenupp

Jag håller med om att körskolor gör allt för att dom ska få in så mycket pengar som möjligt. När jag höll på med B-kortet och hade tagit ca 7-8 körlektioner så ansåg jag mig mogen för uppkörning men det tyckte inte mina lärare, dom sa att jag behövde minst 5 st till.

Men jag sket i vad dom sa, ringde till vägverket o bokade en tid och en bil från en annan körskola. Och klart som fan klarade jag uppkörningen helt felfritt!

Så mitt tips är, kör MYCKET privat o ta några enstaka lektioner på skolan så kommer det gå fint...

Har själv min första och sista körlektion nu på fredag, får väl se vad han säger om mig, men efter allt man läst här så lär han grilla mig ordentligt :P

Ja det är väl klart att körskolorna vill tjäna pengar!! det är knappast välgörenhet dom pysslar med.
Jag tog lappen -05- och körde i princip bara på skola, ja jag tog nog några lektioner mer än jag hade behövt för att klara en uppkörning, å andra sidan så hade jag en mycket kompetent lärare som lärde mig rätt många saker som jag med största sannolikhet hade missat om jag kört privat, när det väl var dags för uppkörning så var det inga som helst problem att klara det och då spelade dom extraslantarna jag hade "kastat bort" på lektionerna någon som helst roll.

Inspektören var hur trevlig som helst och började uppkörningen med "var inte nervös, jag är bara här för att kolla om du kan köra hoj, inte för att jävlas"

När både frun och jag körde så stod grupperna med handledare så att de/vi såg varandras uppkörningar.

När jag körde upp så var det inget att orda om när det gäller de som blev underkända i manöverbanorna.

När det gällde frun så:
Första som körde banorna blev underkänd i konerna. Jag tyckte det såg hyffsat ut men han fick bara ett försök i högfarten där han fällde en kon så jag tänkte. Aj f_n. En nitisk jä...!

Men nummer två fick tre försök. Och inspektören sa till honom att jag ger aldrig tre försök men jag ser att du kan detta. När han även fällde kon i väjningen tredje gången så ringde inspektören själv på plats och bokade in ny tid åt honom så han garanterat skulle få nytt försök innan säsongen tog slut.

Så jag säger precis som korvgubben. Oftast ser inspektörerna om man kan köra eller ej. Det är deras jobb och de är inte där för att djävlas. Så blir man kuggad så var lite självkritisk...

Och om någon undrar så var frun varken nr ett eller nr två. Och tyvärr så gick det inte så bra för henne men det är inget vi kan skylla på inspektören...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman