Uppkörning på måndag, lite frågor.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Tjoho, läget är så att jag skall köra upp på måndag för A1. Låg och funderade ut lite frågor förut som jag skulle ställa till er. Dessvärre har jag glömt de flesta. :p
Bidra gärna med tips som kanske kan underlätta. :)

1. Om man ligger på t.ex en 50-väg, skall man då hålla trafikrytmen och ligga i kanske 60-65? Eller skall man hålla benhårt på hastighetsbegränsningarna? (på uppkörningen menar jag nu då :p)

2. När man kör tillbaka på manöverbanan, skall man hålla 50 eller får man dra på så mycket man orkar för att spara lite tid? Och skall man börja bromsa i rutan med dom fyra konerna i slutet, eller får man börja bromsa innan?

3. Skall 70-inbromsningen vara under 20 meter och 90-inbromsningen under 30?

4. Hm, kommer inte på någon här. :va

5. Skall man hålla foten på bromspedalen varje gång det kan uppstå fara? Och bromsa till lite löst så lampan lyser ifall man närmar sig något suspekt?

6. Ifall man ligger på en t.ex 70-väg, skall man ligga i höger slitbana eller skall man ligga prick i mitten? Känns ju lite säkrare att ligga lite till höger.

7. Den radion man får låna för att hålla kontakten med inspektören, är det envägskommunikation?

8. Vet ni något knep som kör så man blir mindre nervös? Känns som ifall man gör minsta lilla misstag så kuggar dom en... Kanske bättre att göra något litet misstag så man tror man blir kuggad för att sedan köra lugnt och avslappnat?

Säkerhetskontroll - Lager
Framhjulslagrena.
Är det bara att ställa sig framifrån mot hojen och sätta hjulet mellan benen och vicka lite för att känna så det sitter fast ordentligt och att det inte kommer några oljud?

Bakhjulslagrena.
Skall man vicka upp hojen så den bara står på stödet och framhjulet och sedan känna ifall hjulet sitter bra och inte låter konstigt? Eller räcker det med att man känner på det utan att vicka upp? Är lite småjobbigt att vicka upp hojen och känna samtidigt.

Svinglagrena.
Skall man vicka upp hojen på stödet och böja sig över och rycka lite i svingen?

Tack ifall du orkade läsa ända hit. :D

SKÅL! :fyllisar

Tjet skrev:
1. Om man ligger på t.ex en 50-väg, skall man då hålla trafikrytmen och ligga i kanske 60-65? Eller skall man hålla benhårt på hastighetsbegränsningarna? (på uppkörningen menar jag nu då :p)

2. När man kör tillbaka på manöverbanan, skall man hålla 50 eller får man dra på så mycket man orkar för att spara lite tid? Och skall man börja bromsa i rutan med dom fyra konerna i slutet, eller får man börja bromsa innan?

7. Den radion man får låna för att hålla kontakten med inspektören, är det envägskommunikation?

8. Vet ni något knep som kör så man blir mindre nervös? Känns som ifall man gör minsta lilla misstag så kuggar dom en... Kanske bättre att göra något litet misstag så man tror man blir kuggad för att sedan köra lugnt och avslappnat?

1. Håll hastigheten.

2. Disponera tiden väl, om du tokgasar på tillbakavägen så blir du kuggad.

7. Ja.

8. Göra misstag med mening är nog en dum idé. Tänk på nåt annat och kör bara som du gör när du övningskör.

Lycka till! :tummenupp

Ähhhh, tar bort bort mitt helt....

För trött för att skriva en massa nu

Last edited:
Thundercat skrev:
1. Håll hastigheten.

2. Disponera tiden väl, om du tokgasar på tillbakavägen så blir du kuggad.

7. Ja.

8. Göra misstag med mening är nog en dum idé. Tänk på nåt annat och kör bara som du gör när du övningskör.

Lycka till! :tummenupp

Hm, okajs. Tack för upplysningarna! :)

Man känner sig lite som en stoppkloss ibland, man tror man är först i en lång kortege eller något. :hihi

Kom på en liten fråga till. Skall man tänka bort och strunta helt i inspekötren och köra sitt eget race så får inspektören "klara sig själv", om han t.ex stannar för rödljus eller liknande?
För när jag övningskör med farsan så får jag alltid kolla i backspelgen efter honom och se så han inte försvinner ur sikte. :p

Har inte tagit några lektioner heller, får se detta som en lektion kanske. Finns ju inga tider förrens i juli. :död

Glöm inte att snurra på hjulen när du kollar lagrena för att lyssna efter oljud!
:tuttar

Tjet skrev:
3. Skall 70-inbromsningen vara under 20 meter och 90-inbromsningen under 30?

5. Skall man hålla foten på bromspedalen varje gång det kan uppstå fara? Och bromsa till lite löst så lampan lyser ifall man närmar sig något suspekt?

6. Ifall man ligger på en t.ex 70-väg, skall man ligga i höger slitbana eller skall man ligga prick i mitten? Känns ju lite säkrare att ligga lite till höger.
3: Tror inte det finns nån sån begränsning, du ska klara av att bromsa allt vad maskinen pallar av utan att lyfta bakhjul eller låsa något av hjulen

5: Ja du ska va beredd, men va beredd med frambromsen istället, jag blev kuggad för att jag körde för mycket bakbroms (det kan man ju tycka vara rättså dumt men...) Du ska inte behöva tända lyktan ifall du inte hamnar i en sån sits där du måste visa bakomvarande att du tänker bromsa.

6: Det beror på..., ett jävligt hett tips är att kolla igenom placeringarna innan du ger dig ut å kör, så du har fått allting rätt (detta är de stenhårda på)

Tjet skrev:
Kom på en liten fråga till. Skall man tänka bort och strunta helt i inspekötren och köra sitt eget race så får inspektören "klara sig själv", om han t.ex stannar för rödljus eller liknande?
För när jag övningskör med farsan så får jag alltid kolla i backspelgen efter honom och se så han inte försvinner ur sikte. :p

Tänk på dig själv, ägna din koncetration på det som händer framför dig. Det är garanterat viktigare.

Thundercat skrev:
Tänk på dig själv, ägna din koncetration på det som händer framför dig. Det är garanterat viktigare.
Japp, ifall du kör ifrån han kommer han säga till att du ska köra in å vänta på honom, skit i att hålla reda på honom så sparar du en massa koncentration där! (tror han säger detta innan ni far ut oxo)

OlleR6 skrev:
6: Det beror på..., ett jävligt hett tips är att kolla igenom placeringarna innan du ger dig ut å kör, så du har fått allting rätt (detta är de stenhårda på)

Hm, hur menar du då? Kanske jag som är dum. :va

Har sett någonstans en kopia på ett protokoll som inspektören följer, någon som har detta liggandes? :)

Thundercat, okajs. Skall försöka komma ihåg det, fast det skadar kanske inte att hålla ett öga på honom + allt annat som händer där bak. :p

Tjet skrev:
Hm, hur menar du då? Kanske jag som är dum. :va

Har sett någonstans en kopia på ett protokoll som inspektören följer, någon som har detta liggandes? :)
Är det en bredare väg-gren så ska du hålla dig nästan ända ute vid den, annars äre "mitt på vägen" som gäller

OlleR6 skrev:
Är det en bredare väg-gren så ska du hålla dig nästan ända ute vid den, annars äre "mitt på vägen" som gäller

Okaj, då är det som jag brukar köra i vanliga fall. Man kan kanske säga att man ser väg-grenen som en del av själva filen och man skall ligga i mitten på den?

Tack för alla snabba svar btw! :)

Tjet skrev:
Okaj, då är det som jag brukar köra i vanliga fall. Man kan kanske säga att man ser väg-grenen som en del av själva filen och man skall ligga i mitten på den?

Tack för alla snabba svar btw! :)
Ja, typ. Kolla upp det i din MC-bok så du får det rätt är bästa tipset ;)

1: Håll hastigheten!

2: du ska köra i 50 på tillbaka vägen. Du ska börja bromsa när dom fyra konerna kommer sen väja åt det hållet han säger.

3: nja, han mätte inte på mig, bromsa säkert och hårt dock inte så bakhjulet låser sig eller åker upp i luften.

4: precis

5: japp, håll foten på bromsen 1 gång för mycket!!! istället för en gång för lite. Varje korsning om det är grönt och i bostadsområden alltid foten på bakbromsen så han vet att du vet att det finns fara. Du behöver inte trycka så det lyser för han ser.

6: Ligg så mycket i mitten som möjligt.

7: Ja, du ska bara nicka när han säger nåt, så han vet att du uppfattat det.

8: ta de lungt, han berättar vad du ska göra i minska detalj, det är bara att fråga om du inte förstår eller vill veta exakt. Slappna av. På manöverbanan kan det vara lite nervöst men i trafiken släpper det. Kör lungt, och titta överallt, vrid gärna på huvudet en extra gång så han vet att du vet att det finns fara lite här och var. Han ser inte om du tittar med ögonen i hjälmen.

Framhjul, lägg styret i styrstopp, sen trycker du hjulet mot det hållet det är stumt, vicka lite, så han ser vad du håller på med. Rulla hjulen, Ja. och lyssna efter oljud.

Bakhjul. dra det fram och tillbaks, kän i sidled. Tror inte han frågar det när han vet att det inte finns nå centralstöd, men man vet aldrig!!

Sving: Ryck åt sidan! de hållet den inte ska gå att vicka. Så känner du direkt att det är glapp om det är det.

Gå igenom säkerhetskontrollen imorgon, och så tittar du så allt sitter fast! lite pinsamt om du kollar och så är det verkligen glapp :tungan då får du inte köra med den.

Lycka till!! :tummenupp

grundposition är 2/3 åt höger har jag fått lära mig, stog även i min teoribok, håll de så länge du inte är på infart i korsning eller rondell!!!!

Håll 55 på vägen tillbaka, du ska hålla 50 men han ser ingen skillnad o du kortar tiden en aning.

Självklart får du inte köra 15 km för fort på uppkörningen, ligg prick 50 och visa att du är lugn även fast trafikanterna hopar sig bakom dig.

Envägskommunikation va de för mig!

Se till att använda både fram och bakbroms!

Föressten håll också i frambromsen när du står i en korsning de gillar dom! med 4 fingar!! kan ju komma en bil och köra på dig bakifrån och du åker ut ur korsningen. Samtidigt som du sätter foten på bakbromsen så alltid fingrarna på frambromsen också. Var du en är.

Ska du åt höger ha höger fot i backen, ska du åt vänster ha vänster fot i backen

Vrid överdrivet på huvudet så att dom ser att du verkligen tittar

Luta hela kroppen på konbanan inte bara hojen

Skär kurvor på små vägar då du har TYDLIG sikt!

Kom ihåg att stänga av blinkersen

Här i stan kör dom mycket grusväg, är oftast 70 vägar men så fort behöver du inte köra, visa att du vet att det inte är 50 genom att gasa upp lite på rakorna men ta de lungt o kurvor då de sladdar lätt

Kommer du till samma ställe en andra gång så gjorde du garanterat något fel första gången, enkelriktat kanske?

Bestäm dig för att du ska ha den där jävla lappen!!!

/ Hannes

DJM skrev:
Föressten håll också i frambromsen när du står i en korsning de gillar dom! med 4 fingar!! kan ju komma en bil och köra på dig bakifrån och du åker ut ur korsningen. Samtidigt som du sätter foten på bakbromsen så alltid fingrarna på frambromsen också. Var du en är.

Okaj! :) Det har jag börjat få som vana nu, känns säkrare på något sätt.

Om man kommer på en väg så ser man att det gula ljust slår om till rött, skall man köra lugnt fram för att om möjligt inte stanna eller skall man köra som vanligt fram och stanna?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra