Uppkörning med privat cykel?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Om man ska köra upp för mellan, måste ens privata hoj vara strypt till 25 Kw antar jag. Hur är det sen, läste någonstans att hojen måste vara över 400 cc?

I så fall får jag problem att köra upp med min 350?

Sen då måste man stoppa dit speglar på cykeln?

Vad blir avgiften om man vill köra upp privat i t.ex barkarby?

Hur har ni tagit er dit med privat hoj? Tar med crossbussen och slänger in hojen i och lastar av på plats? :3freak

<micke> skrev:
Om man ska köra upp för mellan, måste ens privata hoj vara strypt till 25 Kw antar jag. Hur är det sen, läste någonstans att hojen måste vara över 400 cc?

Hur har ni tagit er dit med privat hoj? Tar med crossbussen och slänger in hojen i och lastar av på plats? :3freak

För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Uppkörning kostar 840kr och jag tänkte iaf komma dit genom att min handledare åker på sin hoj bredvid...

<micke> skrev:
Kostnad för förarprov av vägverket är 840:- (2004). Innefattar hyra av gubbe.
Jag lämnar de andra frågorna till bättre vetanden. :)

EDIT: var för slö. se föreg. post.

Murra skrev:
För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Uppkörning kostar 840kr och jag tänkte iaf komma dit genom att min handledare åker på sin hoj bredvid...

Ja, då får ju inte jag köra upp med min rd 350 som är 349 cc?

dammit :död

Då blir det väl mc-hyra av körskolan, säkert en 500:-?

<micke> skrev:
Ja, då får ju inte jag köra upp med min rd 350 som är 349 cc?

dammit :död

Då blir det väl mc-hyra av körskolan, säkert en 500:-?

Jag skall köra upp för A obegränsat och måste oxo hyra kommer gå på ca 1000kr på mabi :P

Ingen här som vill hyra ut? :hihi

<micke> skrev:

övningskör dit med farsan bakom dig asså på hojen.. man får göra så tro det eller ej det gjorde jag!...
Jag gav 950 spänn tror jag. speglar ska du ha annars kan du nog vända på direkten.

Lasta är kul...

Hmm.. jag startade iförsig min del 1 på ett gammalt flygfält här nere i skåne men hade en timmes bilväg dit... baxade in Gsxr 750 i crossbussen själv, tungt men det gick, tidigt på morronen, lasta ur den på flyfältet, körde provet, lasta in i bussen och iväg in till stan, lasta ur, körde upp del 2, lasta in, körde hem, lasta ur och sen var man trött och glad... ;-) Värt slitet efteråt...

Tips, ha folk med dig som hjälper dig ;-) ingen ville gå upp 05:00 av mina vänner... ingen höjdare att lasta/köra upp med sporthoj ensam, trafiknissen hade kul när han mätte ut garagesvängen... en bit blev det... ha...

Alla papper måste med, reg/ägarbevis, försäkringspapper! Skulle något av det strula blir det ingen uppkörning...

MVH

Har du inte övningskört med skolan tidigare så är det tvärstopp att hyra hoj för uppkörning, jag har provat!

Givetvis ska hojen vara godkänd med däck, drivpacket, bromsar, ljus, speglar ja allt...

MVH

DanneP skrev:
Har du inte övningskört med skolan tidigare så är det tvärstopp att hyra hoj för uppkörning, jag har provat!

Givetvis ska hojen vara godkänd med däck, drivpacket, bromsar, ljus, speglar ja allt...

MVH

Jo, men det blir nog att ta ett par körlektioner iaf. Lär ta på lötsjö eller vad de heter i Järfälla.

Vadå, består uppkörningen av 2 olika prov? Trodde man körde lite på typ konbana, sen körde vidare ut i trafiken å lallade runt lite.

Men fortfarande till min fråga, med andra ord får jag inte använda min cykel eftersom den har 25 kubik för lite? Bra jävla oröta i så fall.

<micke> skrev:
Men fortfarande till min fråga, med andra ord får jag inte använda min cykel eftersom den har 25 kubik för lite? Bra jävla oröta i så fall.

Dom är stenhårda på sådant! När jag gjorde min uppkörning så var det en nisse som inte fick köra upp för obegränsad för han hade 36kw, när man skulle ha max 35kw.

Dom verkar ha simhud mellan fingrarna, fast det är väl egentligen så det skall vara. :3freak

Tjet skrev:
Dom är stenhårda på sådant! När jag gjorde min uppkörning så var det en nisse som inte fick köra upp för obegränsad för han hade 36kw, när man skulle ha max 35kw.

Dom verkar ha simhud mellan fingrarna, fast det är väl egentligen så det skall vara. :3freak

jaha, va trist då..

Aja, då slipper jag fixa backspeglar iaf. Mycket "krafs" som var rensat från min cykel när jag köpte den. =)

Tjet skrev:

Minst 35kW är det :mattias

Jag lånade ett släp. Föräldrar och polare på jobb/skola = lasta själv.
Aldrig förut har en GSX400 varit så tung. Självklart skiljer det 2 mil mellan del 1 och 2, dvs 3 av och 3 på :4skrika

Alex.J skrev:
Det får man automatiskt efter 2 år väll???

Beror hur gammal man är för det är 21 år som gäller, tror inte 18 åringar f´år obegränsat heller efter då 3 år utan måste köra upp på nytt, dock osäker :va :confused:

Varför kan ni inte bara övningsköra till uppkörningen med farsan tex?

mvh Henke

Obegränsat måste du vara 21 år tror jag för att ta. Därför väntar många tills de är 21 och tar tungt kort eftersom att om du tar A begränsat vid 20 års ålder så får du tungt automatiskt efter 2 år...dvs när du är 22år. Om du nu inte vill göra teori, och uppkörning ännu en gång när du är 21år. Om man tagit lätt mc kort vid 16 år så får du ta A begränsat när du är 18år.
De är hel fuckade regler....jag tror jag håller på att spy av all galla vägverket får för sig med effekter, åldrar osv...fy fan...är nära på att lägga ner allt.... :huvet

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...