Uppkörning i veckan!

Mozil

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Oxelösund
Hoj
2010 Kawasaki ER-6N
Tja!

Har uppkörning på onsdag! Jag är tacksam för sista minuten tips, har tränat en hel del på lågfart men känner mig fortfarande osäker på den, rädd att jag ska kugga på det vilket skulle vara riktigt surt.
 
Kör så fort som du behöver för att klara balansen.
Använd bara bakbromsen om du behöver få ner farten lite.
Håll blicken långt bort, inte på konerna.
 
Hej. Se till att titta dit du ska åka, alltså blicken högt upp. Det största felet folk gör på lågfarten är att titta på närmsta kona som du snart kommer väja för. Knip igen benen imot tanken och var avslappnad i överkroppen så kommer du att fixa detta utan problem. Good luck
 
Kör så fort som du behöver för att klara balansen.
Använd bara bakbromsen om du behöver få ner farten lite.
Håll blicken långt bort, inte på konerna.

Polaren fick underkänt pga användning av bakbromsen vid lågfarten! Skolan säger OK för att använda bromsen, vissa uppkörningshandledare säger blankt nej! WTF lixom?
 
Jag fick lära mig att krypa med enbart kopplingen på körskola. Skulle undvika broms in i det sista. Mitt tips knäna mot tanken blicken högt upp titta mot nästa kona innan du har passerat närmaste.
 
Man får ju inte ligga och dragga med fotbromsen. Den är enbart till för att sänka farten.

Exempel: du märker att du håller på att tappa balansen. Gasa/släpp upp kopplingen så du rätar upp hojen.
Så fort balans har återfåtts, bromsa snabbt ner farten med fotbromsen.

Ytterst tveksam att det blir kugg på det. Mkt bättre än att sätta ner en fot.
 
Alla sa alltid åt mig att hålla blicken högt, vilket resulterade i skit.
Kör det som funkar för dig, för mig funkar det bäst att pendla med att kolla ner på konerna / mot horisonten, och inte sitta som en pinne med ögonen rakt fram bara för att böckerna säger det. Prova dig fram! :)

Jag hade en i min grupp som satte ner foten 2 gånger i lågfarten, och började wobbla RIKTIGT kraftigt i högfarten, men lågfarten klarade han på första och högfarten fick han göra om, som han sen fick godkänt på.

Mycket beror på vilken uppkörningsman/kvinan du får tyvär... Bara göra det bästa av allt!
Kan säga att 7 av de 8 i min grupp fick med sig körkortet hem! ;)

Det absolut värsta som kan hända är att du helt enkelt får boka en ny uppkörning, och det är tammefan ingen värdslig sak!

Lycka till! :tummenupp
 
Du löser det galant, jag klarade uppkörningen förra tisdagen!

Fick dock göra om lågfarten pga att jag tappade motorn en gång. Tänk inte så mkt utan gör som du alltid gör i skolan :) Lycka till Mannen :):hej
 
Du löser det galant, jag klarade uppkörningen förra tisdagen!

Fick dock göra om lågfarten pga att jag tappade motorn en gång. Tänk inte så mkt utan gör som du alltid gör i skolan :) Lycka till Mannen :):hej

Vad skönt att du fick i motorn i hojen igen så du kunde fortsätta köra! :fyllisar:krama
 
Vad skönt att du fick i motorn i hojen igen så du kunde fortsätta köra! :fyllisar:krama

Ja eller hur, jag tappade motorn även på min uppkörning! Skruvade 1 timm för att få i den igen men sen fick jag inte fortsätta så det blev att boka ny tid. Jag som hade klarat manöverbanan också
 
Man får ju inte ligga och dragga med fotbromsen. Den är enbart till för att sänka farten.

Exempel: du märker att du håller på att tappa balansen. Gasa/släpp upp kopplingen så du rätar upp hojen.
Så fort balans har återfåtts, bromsa snabbt ner farten med fotbromsen.

Ytterst tveksam att det blir kugg på det. Mkt bättre än att sätta ner en fot.

Det här är förvisso sant, men så otroligt urbota ogenomtänkt eller girigt gjort från de som satte reglerna.
Mitt sunda förnuft säger mig att om bakbromsen gör så att jag lättare håller balansen vid väldigt låg fart, så skall denna användas för att minska risken för oförutsedda händelser som att ramla omkull/tappa hojen/you name it. HUR man krypkör ska spela mindre roll, än att man KAN krypköra. :huvet
 
Tack som fan för alla tips! Jag hoppas att det går bra så man kanske hinner med några rundor innan man får ställa in hojen för vintern...
 
Avbryt aldrig någon övning utan gör den alltid klart oavsett om du satt ner en fot eller så. Om du har möjlighet att värma upp på manöverbanan innan provet så är det bra. Sedan är det ju bra att öva in sig på dels krypkörningen med fyra koner på rad så du alltid går på samma sida om första konan oavsett vilket håll du kommer från så du alltid kör och gör rundsvängen åt samma håll. Det kan även tänkas på i högfarten att vid första slalomkonen alltid gå på samma sida oavsett om man väjt höger eller vänster innan så man alltid gör samma vändning. Lycka till
 
Hej

Mycket bra sagt redan. Körde upp förra onsdagen.... Kan bara säga:

- Uppkörningsledaren var kanon. Lugn och sansad. Min krypkörning gick uselt, foten nere, men han tyckte helheten såg OK ut. Det är tydligen rätt få som bommar manöverdelen mot vad man tror. Det svåra är trafiken...
- Ge aldrig upp. Aldrig. Lösa en situation som börjar gå åt skogen är kanon.
- Ta med något att äta och dricka. Man får vänta MYCKET. När man väntar sitter folk och snackar och det var den ena dumma rövarhistorian efter den andra "En kille bev kuggad för han <sätt in valfri dumhet>." Mitt råd, tro inte på hälften.
- Hellre för fort än för långsamt i lågfarten. I högfarten, hellre 49 km/h än 51. Bjud inte på något!
- Väl i trafiken.... kör MC. DVS ligg inte i 50 hela tiden på kurvig 70 väg. Upp till 70, bromsa ner till 40 om det behövs, upp igen. Ställ inte in farthållaren alltså.
- Du lär komma på en 50 väg med utfart och högerregel. Förvänta dig den... och bromsa, titta noga.
- Visa bromsberedskap
- Kör som du lärt dig. Då går det bra. Hitta inte på något nytt!

Och kom ihåg, de förväntar sig inte en perfekt körning. Då hade ingen fått kortet. De vill se att du kan köra och att du inte är en fara i trafiken.

Jag kunde inte sova natten innan. Skitnervös. Tror många är det. Men det går bra skall du se och i efterhand är det en underbar känsla. Håller tummar och tår för dig imorgon!
 
Ta nån eller några timmar innan uppkörningen och öva på lågfartsdelen precis innan du far till uppkörningen. Funkade kanon för min del, och fick kortet...
...trots vurpa på rullgrus i sista kurvan... :huvet
 
Klarade det :) Jag var skit nervös men han var skit bra.

Klantade mig på lågfarten två gånger i vändningen, fick då köra undanmanövern ( 50 km/h ) klarade det sen fick jag bromsa 70 och 90 och det gick också bra. Trodde han skulle kugga mig då men så sa han att jag skulle köra lågfart igen och då gick det galant. Väl ute i trafiken var jag avslappnad och lugn och allt gick skit bra där, enda han sa till mig att jag skulle försöka jobba lite mer med bakbromsen.

Så jag vill tacka all för alla grymma tips :)
 
Klarade det :) Jag var skit nervös men han var skit bra.

Klantade mig på lågfarten två gånger i vändningen, fick då köra undanmanövern ( 50 km/h ) klarade det sen fick jag bromsa 70 och 90 och det gick också bra. Trodde han skulle kugga mig då men så sa han att jag skulle köra lågfart igen och då gick det galant. Väl ute i trafiken var jag avslappnad och lugn och allt gick skit bra där, enda han sa till mig att jag skulle försöka jobba lite mer med bakbromsen.

Så jag vill tacka all för alla grymma tips :)

Grattis, kör försiktigt :fyllisar:tummenupp
 
Klarade det :) Jag var skit nervös men han var skit bra.

Klantade mig på lågfarten två gånger i vändningen, fick då köra undanmanövern ( 50 km/h ) klarade det sen fick jag bromsa 70 och 90 och det gick också bra. Trodde han skulle kugga mig då men så sa han att jag skulle köra lågfart igen och då gick det galant. Väl ute i trafiken var jag avslappnad och lugn och allt gick skit bra där, enda han sa till mig att jag skulle försöka jobba lite mer med bakbromsen.

Så jag vill tacka all för alla grymma tips :)

Gôtt att höra! Grattis :) Kör lagom försiktigt nu!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top