Uppkörning för A begränsad med tung hoj?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jo som rubriken lyder så undrar jag om man kan köra upp på en ostrypt hoj för A begränsad. Hört att man kan övningsköra med trafikskolan för tung redan vid 18 år så jag tänkte att man kanske kunde köra upp på en hoj med högre effekt än 25kw. Någon som vet?. :rolleyes:

philsson skrev:
Jo som rubriken lyder så undrar jag om man kan köra upp på en ostrypt hoj för A begränsad. Hört att man kan övningsköra med trafikskolan för tung redan vid 18 år så jag tänkte att man kanske kunde köra upp på en hoj med högre effekt än 25kw. Någon som vet?. :rolleyes:

Kan inte tänka mig det, du framför isf ett fordon som du inte har behörighet för (oavsätt om du klarar uppkörningen eller ej). Låter lite lustigt om det skulle anses som ett undantag vid själva uppkörningen. I teorin skulle det ju innebära att du direkt efter en lyckad uppkörning skulle kunna åka dit för olovlig körning om du åker hem på samma hoj.

Köra upp med en ostrypt, fast med 25kw på regbeviset, är dock inga problem. Fungerade utmärkt för mig för ett antal år sedan.

Nej det får du inte du måste ha en hoj med 25kw och med minst 375cc...

men stämmer det att man kan köra på trafikskolan med en tung hoj när man övningskör för "mellan". En bekant berättade att han fick övningsköra samt köra upp på en tung hoj på trafikskolan för sitt mellankort när han tog det. Men det kan ha varit 10 årsen.

philsson skrev:
men stämmer det att man kan köra på trafikskolan med en tung hoj när man övningskör för "mellan". En bekant berättade att han fick övningsköra samt köra upp på en tung hoj på trafikskolan för sitt mellankort när han tog det. Men det kan ha varit 10 årsen.

Nja tror inte han fick köra upp på en tung hoj om han skulle ta mellan kort, I bilskolan vet jag inte hur det är!! Varför e det så viktigt att köra tung hoj??

Last edited:
philsson skrev:
På en trafikskola så går det att få övningsköra på tung trots att man inte har åldern inne för att ta det än (tror att man måste ha fyllt 18 först).

Nej, du kan inte köra upp med en tung hoj om du ska ha mellankort. Som sagt var så kollas regbeviset.

Jag är inte helt säker på om de nu gällande körkortsklasserna fanns för tio år sedan. Men det var någon gång i den vändan de nya indelningarna av klasserna kom.

philsson skrev:

det kan stämma för kommer inte ihåg vilken hoj det va men det fans en hoj som gick både som mellan o tung (tror det va en mellan som borrades upp så att den låg precis på gränsen som va 700cc) för några år sen men reglerna är ändrade min trafikskolärare sa att det va jätte bra för då kunde ha ha en hoj mindre i garaget (en mellan idag får väll bara va på 650cc tror jag )

Frågan tar jag bara upp för att jag inte får köra upp på min 250 men kunde däremot låna en bekants 400 på 30kw.. :huvet Aja.. får väl hyra hoj då.. inget mer med det. :tungan

OLJEKYLD GSXR skrev:
Finns ingen kubikbegränsning uppåt för hojar som ska godkännas som mellanklass.

Nej i mina papper jag fick när jag skulle köra upp står det bara att inte får understiga 375cm3 och motorns effekt får inte överstiga 25kw.. Så man får nog ha hur mycke kubik man vill..!

Mögel skrev:
Nej i mina papper jag fick när jag skulle köra upp står det bara att inte får understiga 375cm3 och motorns effekt får inte överstiga 25kw.. Så man får nog ha hur mycke kubik man vill..!
för mig att runt 750cc är max för A begränsad.. ej säker.

philsson skrev:
för mig att runt 750cc är max för A begränsad.. ej säker.

Vägverket visste inte heller när jag ringde en gång :va

men han trodde att det INTE fanns någon begränsning,
så sa de flesta också i en gammal tråd om ämnet.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Nej :va Jag är inte trovärdig.
Jag tror dig.

Man får strypa ner vilken hoj som helst till 25kw och köra den som en mellanklassare. HD, GSX 1400, Hayabusa eller vad man nu vill.

För uppkörning med en Abegr gäller:
* Max 25kw
* Max 0.16kw/kg (alltså måste man strypa den mer än till 25kw om den har en tjänstevikt som understiger 157kg)
* Minst 375cc

Men när man sedan har körkortet så kan man köra vad som helst så länge effekten inte överstiger 25kw samt att vikt/effekt förhållandet inte överstiger 0.16kw/kg.

RedBaron skrev:
Nej, men det är minimum för A obegränsad.
Nope. Minimum för tunga är att det ska vara minst 700cc och minst 35kw på hojen man kör upp på.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!