Uppkörning 21 juni

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Hej!

Jag har lite funderingar kring uppkörningen.. :gnissla

Vilka hojjar har ni använt till er uppkörning? (Jag har tänkt använda en zx9r -99 eftersom jag inte kan köra upp på min GSX600F)

Svängradie på zx9r? (funkar det bra med vändningen o.s.v, har inte kört med den ännu...)

Hur kollar man hjullager/svinglager/styrlager på en hoj utan centralstöd?

Behöver man ens använda bakbromsen vid bromsprovet? Den har ju knappt ngn effekt ändå, man riskerar ju bara att låsa hjulet..

Tack för alla hjälpsamma svar!

VWagge skrev:
Hej!

Jag har lite funderingar kring uppkörningen.. :gnissla

Vilka hojjar har ni använt till er uppkörning? (Jag har tänkt använda en zx9r -99 eftersom jag inte kan köra upp på min GSX600F)

Svängradie på zx9r? (funkar det bra med vändningen o.s.v, har inte kört med den ännu...)

Hur kollar man hjullager/svinglager/styrlager på en hoj utan centralstöd?

Behöver man ens använda bakbromsen vid bromsprovet? Den har ju knappt ngn effekt ändå, man riskerar ju bara att låsa hjulet..

Tack för alla hjälpsamma svar!
Körde upp med min hornet900 å det funkade bra :)
Om dom ber dig att göra en lagerkontroll på hojjen så är det bara att visa hur man går till väga genom att sätta dig rätt dra i gaffelbenen, ett knä mot däck/sving vid hjullager kontroll osv.
Sen är det klart att du ska använda bakbromsen den gör ändå lite nytta, om du inte klarar av att använda bägge bromssystemen utan att låsa bakhjulet verkar det som du behöver öva lite mer :va
Lycka till :yoparty

Jovisst behöver jag öva, mkt mer. Tänkte väl mest att dom kan ju inte ha ngn koll om man använder den eller inte?

Hade vart kul o höra om någon har kört banan med en zx9r?

De har koll på ifall du använder bakbromsen, speciellt på bromsprovet men även i trafik, kuggade själv på att jag knappt använde bakbromsen i trafik... :gnissla

VWagge skrev:
Jovisst behöver jag öva, mkt mer. Tänkte väl mest att dom kan ju inte ha ngn koll om man använder den eller inte?

Hade vart kul o höra om någon har kört banan med en zx9r?
det syns om man använder bakbromsen eller ej, när du enbart bromsar med frambromsen åker all vikt frammåt.
Använder du bakbromsen i sammband med frambromsen fördelas sig kraften mer jämt.
Men jag tror inte uppkörningsgubben kollar så extremt!

Jag har övningskört med min zx6-a och jag måste säga att det GÅR men det är förbannat mycket svårare än att t.ex. använda en cb750 som har mycket större vändradie (svängradie?). En zx6-9:a för högfartsbana och bromsningen relativt enkel iofs men på krypkörningen är det lurigare. Jag råder dig att låna låna eller hyra en mer lättsvängd moppe på uppkörningen...

Jag vet inte... zx9an är ju lite lik min egen hoj, så det borde väl vara bäst om man skulle klara av att köra upp med den. Man ska ju ändå ta och lära sig krypkörningen, man kan ju själv inte göra så mkt åt om svängradien på cykeln man ska köra upp med är stor. :confused:

Förhoppningsvis så kollar dom om man har koll på vad man håller på med och inte om man råkar köra över en linje, men man vet ju aldrig man kan ju ha otur och få en kontrollant som har världens sämsta dag. :gnissla

Davidk skrev:
det syns om man använder bakbromsen eller ej, när du enbart bromsar med frambromsen åker all vikt frammåt.
Använder du bakbromsen i sammband med frambromsen fördelas sig kraften mer jämt.

Ehm. Nä. Viktförskjutningen beror enbart på hur mycket du decelererar. Om du gör det med bakbroms, frambroms, båda bromsarna eller stövlarna i backen spelar ingen roll.

I verkligheten gör bakbroms en viss skillnad, framförallt då man börjar bromsa, och är alltså en god idé att använda. Enligt de som är bättre än mig på att köra stabiliserar den dessutom cykeln lite. Risken finns alltid att man låser bakhjulet lite. I verkligheten innebär det att man släpper lite på bromsen igen. På en uppkörning innebär det risk för kuggning.

Slutsats: På en uppkörning fingerar man bara att använda bakbromsen. Tryck ner pedalen tills beläggen ligger mot men inte så det egentligen bromsar. Ta inte med den vanan ut i trafiken sedan.

Precis det jag menade. Bromsa med bakbromsen är ju en självklarhet ute i verkligeheten, men när man sitter där på uppkörningen (nervös och kallsvettig) så skulle ju en låsning av bakhjulet kunna orsaka att man inte får kortet, vilket skulle vara trist. :(

Ultimat är ju att man lär sig hantera bakbromsen och frambromsen helt utan problem och bromsar båda hjulen så att dom JUST inte låser sig, men frågan är ju om man törs ligga på gränsen på uppkörningen. I verkligheten så skulle man ju givetvis göra allt för att få en så kort stoppsträcka som möjligt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park