Uppkörning ! 18 Maj!

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
Grabbar så här ligger det till jag har inte övnings kört nånting men min första övningskörning kanske blir i veckan så nu till frågan tycker ni att jag ska avboka uppkörningen eller inte ska ta lätt mc kort jag kan växla osv eller ere nått speciellt man ska kunna? Plz nån hjälp mig ...vad tycker ni? :confused:
 
1. Dela upp meningen i olika delar med punkt. Denna meningen kunde gott ha varit i flera stycken
2. gå till en trafikskola... dom lär dej att köra hoj, 18 maj är inte nästa vecka, det är långt kvar!

//jaG

Mastah skrev:
Grabbar så här ligger det till jag har inte övnings kört nånting men min första övningskörning kanske blir i veckan så nu till frågan tycker ni att jag ska avboka uppkörningen eller inte ska ta lätt mc kort jag kan växla osv eller ere nått speciellt man ska kunna? Plz nån hjälp mig ...vad tycker ni? :confused:
 
Kan du just så pass växla och det är en 2 månader kvar så har du ju inte så stora chanser att bli godkänd om du inte lägger på ett kol.
 
Diversion skrev:
Kan du just så pass växla och det är en 2 månader kvar så har du ju inte så stora chanser att bli godkänd om du inte lägger på ett kol.
Men lixom vad är det som är så svårt? Klarade teorin med bara 2 fel ? och Jag växlar bra =)
 
Mastah skrev:
Men lixom vad är det som är så svårt? Klarade teorin med bara 2 fel ? och Jag växlar bra =)

Du skall kunna tillämpa teorin i körningen, då hjälper det inte att bara vara bra på att växla. Kunna köra slalom stabilt, göra garagesväng, bromsa 90>50 osv.

Har du vuxit upp med moped så är det en fördel.
 
Kawa_GPX600R skrev:
men :kocko

kör några gånger med körskolan sen kör privat FFS!

Tror du jag klarar det då?
Eller ska jag skjuta upp det ! Gahh fan jag vill inte sjuta upp det :tungan
 
Tjet skrev:
Du skall kunna tillämpa teorin i körningen, då hjälper det inte att bara vara bra på att växla. Kunna köra slalom stabilt, göra garagesväng, bromsa 90>50 osv.

Har du vuxit upp med moped så är det en fördel.


Aaa jag hadde en trimmad moped som gick i 90 blås är det en fördel? :yoparty
 
Mastah skrev:
Aaa jag hadde en trimmad moped som gick i 90 blås är det en fördel? :yoparty

Om du var så bra på teorin borde du veta att de bara får gå i max 45? :p

Men visst, inte är det en nackdel iaf. Bara det inte var en skroter.
 
Mastah skrev:
Tror du jag klarar det då?
Eller ska jag skjuta upp det ! Gahh fan jag vill inte sjuta upp det :tungan

Hur ska någon kunna berätta om du klarar det eller inte efter att du har berättat hur bra du är på att växla? Det finns fall som man önskar inte ens försökte ta körkort och de finns de som klarar det utan några seriösare förberedelser.

Den som kan ge det vettigaste svaret på din fråga är DU själv!

//@
 
d1ce skrev:
Hur ska någon kunna berätta om du klarar det eller inte efter att du har berättat hur bra du är på att växla? Det finns fall som man önskar inte ens försökte ta körkort och de finns de som klarar det utan några seriösare förberedelser.

Den som kan ge det vettigaste svaret på din fråga är DU själv!

//@


Okej :(
 
teorin har inte speciellt mycket att göra med hur du beter dig i trafiken.
bara för att du hade 2 fel på teorin betyder det inte att du klarar uppjkörningen galant. Det gäller att du kan köra i trafiken. måste kunna visa hänsyn til alla trafikanter.... eftersom du aldrig har vistas i trafiken. Så tycker jag att det skulle vara bra att ta några lektioner innan uppkörningen. Efter några lektioner kommer du känna dig säkrare i trafiken och genom att ta några lektioner kanske du kan undvika saker som tex en krock. I fall du inte skulle tagit någon lektion kanske du aldrig skulle uppfattat "cyklisten på cykelbanan som skiter i trafiklysena"

Ta några lektioner och gör det säkrare för oss och dig!!!

MVH// en som tagit lektioner
 
Iaf för mig så blev det helt annars när man kom ut i trafiken efter att ha läst teorin, blir aldeles för mycke att sitta å tänka på regler hela tiden ;) Bättre sätta det i ryggmärgen innan man ger sig på en uppkörning!
 
Om du börjar öva nu så kan du ju testa om du klara en uppköring i maj.
Sen om du skulle missa så se det från den ljusa sidan du ju bara övat lite mer fast under riktiga förhållande,Sen är det bra tills nästa uppkörning då vet du ju hur det skall gå till.Så var det för mig.

Men mina tips är öva,öva,öva och öva så har du ökat dina chanser med minst 100%.För mig tog det ungefär en veckas träning efter jobbet varje dag att sätta en klockren garagevändning och hade jag inte kört något på två hjul på ca 10 år.
 
Långa farbron skrev:
Om du börjar öva nu så kan du ju testa om du klara en uppköring i maj.
Sen om du skulle missa så se det från den ljusa sidan du ju bara övat lite mer fast under riktiga förhållande,Sen är det bra tills nästa uppkörning då vet du ju hur det skall gå till.Så var det för mig.

Men mina tips är öva,öva,öva och öva så har du ökat dina chanser med minst 100%.För mig tog det ungefär en veckas träning efter jobbet varje dag att sätta en klockren garagevändning och hade jag inte kört något på två hjul på ca 10 år.

Men har hört rykten eller jag är nästan 100 % att dom har tagit bort garage vändning och ersatts av Serpentin svängning istället eftersom garage vändning är helt onödig och kunna
 
Mastah skrev:
Men har hört rykten eller jag är nästan 100 % att dom har tagit bort garage vändning och ersatts av Serpentin svängning istället eftersom garage vändning är helt onödig och kunna

Helt onödig är den inte.
Det som är positivt med garagesvängen är att den kräver en del
träning.
Så när du ha gjort garagesvängen kanske 100gånger så kommer du även att ha bättrat på din balans på hojen, och det är just balans som är bra att ha.
 
Äh, behövs bara en månad om man har lite cash och kör lite ofta.

10 lektioner och ösa sen är det klart.
 
Borde inte vara några problem att öva upp dig på en o en halv månad. Var ungefär så lång tid jag behövde. Vet inte om det har tagit bort garagevändningen men det låter konstigt. Det är nog den du ska öva mest på, serpentinen är lätt(are) med en 125:a jfrt med en tung hoj. Ta iaf 7-8 lektioner på körskola (kan iofs vara för sent att hinna boka nu) och öva så mycket du kan privat. Garagevändningen ska du klara inom ett område som är som styrradien x2 plus 20 cm. Dvs, om du leder hojen med fullt styrutslag ett halvt varv så har du ändpunkterna o 20 cm till att vända på.
 
Mastah skrev:
Men har hört rykten eller jag är nästan 100 % att dom har tagit bort garage vändning och ersatts av Serpentin svängning istället eftersom garage vändning är helt onödig och kunna

Jag har hört att garagevändningen fortf är kvar. Den ersätts med ett annat moment nästa år. Ring till nån körskola och fråga!
 
Jag har kört 2 timmar i år och har bokat den 29 april! Så du kan ju tänka posetivt, du har ju trots allt 3 veckor mer än mig!! :D :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top