Upphängning av högtalare på vägg...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jepp, ska ge mig på att montera mina Harman/Kardon HKTS7-satelliter (se bild) på väggen här hemma. Ena vägen vid soffan är betong, så det löser jag lätt med slagborr, plastplugg och skruv. Däremot är den motsatta väggen bakom TVn av gips. Frågan är då; Gipsankare eller Molly?

Jag har snuskigt dåliga erfarenheter av mollyplugg, trots att jag nyttjar mollytång brukar skiten ALDRIG sätta sig som jag vill. Det brukar mao sluta med total misär och väggen ser ut som skit. Nu ska jag dock tapetsera om inom snar framtid och eventuella felsteg löses med ett par halvkilo spackel, det vore dock skoj att få det bra från början.

Bör jag ge mig på att försöka köra med molly igen, eller är gipsankare bra skit?

Hilfe!

hkts7.jpg

När folk säger Molly så brukar de ibland missta dem för annat, bland annat jag. Menar du såna expandrar som viker ut sig som en "solfjäder" på baksidan när du gängar i den vanliga m5-bulten i dem? Jag kör enbart med sådana i mina gipsväggar och det fungerar oklanderligt. Detta är dock inte mollys antar jag, men inte heller gipsankare för dem är väl för tak?
Jag ska se om jag har en bild på dem, det tyngsta är iaf en ram på ca 40 kilo som sitter i två sådana.

Edit/ gipsankare är givetvis den stora "skruven" som fungerar som plugg?

Tjeena Hållis.

Jag har endast dåliga erfarenheter av den typen (gipsankare?) man spikar in för att sedan "skruva i" så att ett paraply (ankare?) fäll ut på baksidan av vägen. Rena skiten. Iaf de jag provade som var inköpte fr ikea.

Whatt iz molly för någe?

P.S. Är du nöjd med ditt HK-system?

Edit: Internet tycker att detta är Molly:
2004%20vb%20molly%20tabke%20(small).jpg

Dee_cati skrev:
2420719 När folk säger Molly så brukar de ibland missta dem för annat, bland annat jag. Menar du såna expandrar som viker ut sig som en "solfjäder" på baksidan när du gängar i den vanliga m5-bulten i dem? Jag kör enbart med sådana i mina gipsväggar och det fungerar oklanderligt. Detta är dock inte mollys antar jag, men inte heller gipsankare för dem är väl för tak?
Jag ska se om jag har en bild på dem, det tyngsta är iaf en ram på ca 40 kilo som sitter i två sådana.

Edit/ gipsankare är givetvis den stora "skruven" som fungerar som plugg?
Ja, det är den typen som du länkade till nedan som jag har fetdåliga erfarenheter av. Eller visst, när den sitter, då sitter den i satan. Dessvärre verkar jag aldrig lyckas få den att sitta som den ska, kanske alltid har haft för fel gipstjocklek eller nåt?!

Nåväl, jag får ge mig på och försöka igen (peppar peppar) med just sådana metallexpander, som blir som en solfjäder.

Frågan är vad en molly är då, egentligen, alltså inte den fagra brewden på bilden nedan.

Zee skrev:
2420721 Tjeena Hållis.

Jag har endast dåliga erfarenheter av den typen (gipsankare?) man spikar in för att sedan "skruva i" så att ett paraply (ankare?) fäll ut på baksidan av vägen. Rena skiten. Iaf de jag provade som var inköpte fr ikea.

Whatt iz molly för någe?

P.S. Är du nöjd med ditt HK-system?
Hmm, nu har jag två olika svar på ovan ställda fråga. Det är sådana jag menar också, som du har dåliga erfarenheter från. Däremot ska de funka bättre om man har en späziell tång, som drar ut "fjädrarna" istället för just skruva ut dom... Jag har som sagt inte heller allt för heta erfarenheter av dessa. Men men, jag får ge det ett försök till, för, när de väl sitter som de ska funkar de ju kalas.

Och ja, jag är jäkla nöjd med mitt system än så länge. Har dock inte gjort något "fullskaletest" då jag inte fått upp skitet som det ska sitta, än. Jag har dom talarna tillsammans med H/K HS100 DVD/RECIEVER. Tjöpta på hembiobutken. Bra skit.

Last edited:
Jag hade kört med vanlig plastplugg i gipsen oxå!
Dom där väger väl inte så mycket?? Molly använder man ju bara om något är väldigt tugnt. molly håller för 25-30 kg beroende storlek och så mycket väger dom väl inte??
Gul plastplugg i enkelgips och röd plugg i dubbelgips, anpassa skruv efter plugglängd.
plugg

crall_b skrev:
2420799 Jag hade kört med vanlig plastplugg i gipsen oxå!
Dom där väger väl inte så mycket?? Molly använder man ju bara om något är väldigt tugnt. molly håller för 25-30 kg beroende storlek och så mycket väger dom väl inte??
Gul plastplugg i enkelgips och röd plugg i dubbelgips, anpassa skruv efter plugglängd.
plugg
Nej, dom väger inte speciellt mycket... Exakt vikt vet jag dock inte. Men, du tycker att det är bättre med gipsplugg. Det känns mer "safe" för att det ska bli rätt. Iallafall för min del vad gällande taskig erfarenhet från metallexpander...

Nu gäller det bara att luska ut om det är enkel eller dubbelgips då. :rolleyes:

Det ser du när du gör hålet för pluggen.......13mm djupt hål= enkel gips, 26mm= dubbel gips :)
Det finns en plugg som heter duomax för den som vill hänga lite tyngre men inte över 15 kg har jag för mig.
Jag har märkt att många använder molly helt i onödan.

OBS!! Gör inte förstort hål!!!!

Sätt en genomgående bult med en feting-bricka, till rummet bakom....
Då ska det nog hålla... :näsblod

Närå... Mollyplugg räcker gott åt dom dära små högtalarna...
Annars kan du ju alltid luska fram vart reglarna sitter. Hittar man en så är det ju 45 eller 60cm cc....

Leta på en regel? eller skruva i taket om det är stabilare och fäst med vajrar.

Mina två tips är: antingen en såndär som va länkad från biltema, med rätt tjocklek!

Eller en helt vanlig träskruv o dra rätt in i gipset utan förborrning eller nånting, funkar fint till inte allt för tunga saker såsom sänglampor, små högtalare etc.. :D

hållundan skrev:
2420761 Ja, det är den typen som du länkade till nedan som jag har fetdåliga erfarenheter av. Eller visst, när den sitter, då sitter den i satan. Dessvärre verkar jag aldrig lyckas få den att sitta som den ska, kanske alltid har haft för fel gipstjocklek eller nåt?!

Nåväl, jag får ge mig på och försöka igen (peppar peppar) med just sådana metallexpander, som blir som en solfjäder.

Frågan är vad en molly är då, egentligen, alltså inte den fagra brewden på bilden nedan.

Jag tror du bara gör fel helt enkelt. Knepet är att trycka den hårt in i gipset så den spärrar med "klorna", sedan är det bara att gänga tills du känner att den har pressat ihop mot baksidan av gipset och det känner man garanterat. Bara en har strulat för mig av ca ett 50-tal, då var klorna böjda och jag märkte inte det och det strulade då den fastnade men det löste sig till slut iaf.
De håller för mycket kan jag försäkra!

Jag har bara goda efarenheter av metallexpander.. dock gäller det ju att ha rätt tjocklek! annars är dom oanvändbara!

Finns ju röda (5mm) Duomax expandrar som skulle funka riktigt bra. Mollyplugg e jävligt -90tal;)

Ivil skrev:
2423265 Finns ju röda (5mm) Duomax expandrar som skulle funka riktigt bra. Mollyplugg e jävligt -90tal;)
Bild? Länk?

Har inte förmått mig på att montera skiten än. De som sitter på betongväggen var inga problem, blev kanonbra. Gipset däremot, där är jag nojig!

Detta var en bra tråd :tummenupp ...Eftersom jag också har tänkt att slänga upp lite grejer på väggarna.
Här är det gips i hela lägenheten o visst funkar det att sätta upp en liten tavla med en spik, men nu ska spegel och större grejer upp. Har också funderat på vilket som är bäst, att köra med plugg eller nån form av expander.
Eftersom jag bor i hyresrätt så är det viktigt att det inte blir för stora "skador" på väggarna efter skruv o sådant.

Zandrah skrev:
2423350 men nu ska spegel och större grejer upp. Har också funderat på vilket som är bäst, att köra med plugg eller nån form av expander.

För 9 av tio ändamål räcker det med gipsplugg och skruv. Alltså platsplugg.

Ska du hänga upp riktigt tunga prylar kan du behöva rejälare saker som gipsankare o.s.v. men då snackar vi vikter över en bra bit över 10 kilo. Dessutom avgörs det rätt mycket på HUR vikten belastar fästet.
En tavla/spegel kan säkerligen väga 20kg och hänga i en skruv och vanlig gipsplugg.
Ska du däremot sätta upp en hylla som ger en "hävstångseffekt" och belastar skruvarna mer utåt från väggen kan det behöva säkras bättre..

Men summa sumarum räcker gipsplugg och skruv för den absoluta merparten av sakerna man hänger på väggen.

korvgubbe skrev:
2423465 För 9 av tio ändamål räcker det med gipsplugg och skruv. Alltså platsplugg.

Ska du hänga upp riktigt tunga prylar kan du behöva rejälare saker som gipsankare o.s.v. men då snackar vi vikter över en bra bit över 10 kilo. Dessutom avgörs det rätt mycket på HUR vikten belastar fästet.
En tavla/spegel kan säkerligen väga 20kg och hänga i en skruv och vanlig gipsplugg.
Ska du däremot sätta upp en hylla som ger en "hävstångseffekt" och belastar skruvarna mer utåt från väggen kan det behöva säkras bättre..

Men summa sumarum räcker gipsplugg och skruv för den absoluta merparten av sakerna man hänger på väggen.

Väl talat!!! Jag fattar inta varför alla rekomenderar molly! vi snackar högtalare på typ1-2kg och folk säger molly???? Dom är för vikter på 20-30 kilo med stor "hävstångseffekt".

Till Hållundan: Gör ett 4,5mm hål i gipsen (borra eller använd en small skruvmejsel) tryck i en gul/röd (enkel/dubbelgips) plugg, Skruva i en gipsskruv eller en TSF35. Skulle sedan din högtalare lossna från väggen så kommer jag och murar upp en ny vägg åt dig så du kan sätta högtalare i stenen!!

korvgubbe skrev:
2423465 För 9 av tio ändamål räcker det med gipsplugg och skruv. Alltså platsplugg.

Tack för tipsen!! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back