Uppgradering o lite fix Husaber -01

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Så kan det Kosta...

RamLager H+V 430:-
Packnings Sats 1395:-
BallansviktsLager 848:-
KamkedjeLås 68:-
Kolv 3450 :-
03- Vipp 920:- st (2st)

Dom hitta även spricka i motorblock som Husaberg skulle fixa å stå för....Dom är SÅ GRYMMMA.... :Bugar

Sen tillkommer arb kostnader eftersom jag inte tänker göra detta själv!!! :hihi


Om jag skulle byta till -03ans Ballansvikt med dubbla lager 2455:-

Ps: Kan ha fel eftersom faxen jag fick va inte så tydlig!!! (och stavning)
 
Last edited:
Man kan ju få skrämselhicka för mindre, över 3tusen bananas för kolven. Kunde va intessant och veta hur mkt den gått i timmar eller mil innan den behövde den här renoveringen.
 
von reisen skrev:
Man kan ju få skrämselhicka för mindre, över 3tusen bananas för kolven. Kunde va intessant och veta hur mkt den gått i timmar eller mil innan den behövde den här renoveringen.

Husa själva säger 100 tim.
 
von reisen skrev:
Man kan ju få skrämselhicka för mindre, över 3tusen bananas för kolven. Kunde va intessant och veta hur mkt den gått i timmar eller mil innan den behövde den här renoveringen.


Vad jag vad skulle kunna tro över 300 timmar! Vet ej riktigt hur många timmar han före mig han klämma på gumman????
Kolven va inte så sliten men det va dax att byta!
 
von reisen skrev:
Skiljer det nåt där mellan -01-02 och -03?

På -03 är det i varje fall 100 tim. Pratade med dem på mässan förra året då jag stod lite i valet o kvalet när jag skulle byta ut min andra enstånka emot något nytt.
 
Ni vet väl att man numera kan söka efter KTM och Husabergdelar på http://www.karlstrommotor.se/ och även se priser mm. Man kan söka på artikelnummer eller beskrivning.

Hur får man då reda på vad delen har för artikelnummer.... Jo, man laddar hem "parts manual" från Husabergs hemsida http://www.husaberg.se ...... (gäller Husaberg)
 
jonas47 skrev:
Vad jag vad skulle kunna tro över 300 timmar! Vet ej riktigt hur många timmar han före mig han klämma på gumman????
Kolven va inte så sliten men det va dax att byta!
Han före dig körde kanske 40h. Uppskattningsvis. Och killen jag köpte den av var första ägaren och han hade inte kört mycket.

Spricka lät ju inte så bra men bra som fanken att de fixar det :tummenupp

Varför byta svindyr kolv om den inte var så sliten??
 
Supermoto skrev:
Han före dig körde kanske 40h. Uppskattningsvis. Och killen jag köpte den av var första ägaren och han hade inte kört mycket.

Spricka lät ju inte så bra men bra som fanken att de fixar det :tummenupp

Varför byta svindyr kolv om den inte var så sliten??


Då hadde jag nästan rätt på 300 timmar!! gått ca något mellan 200 - 250 timmar....

Lika bra o byta det va nog inte mycke kvar tills den skulle bytas iallafall.
 
Herregud, ibland undrar man vart folk får sin rappakalja ifrån? 100 timmar på en kolv? Det har Husaberg aldrig rekommenderat på en enduro/motard. Kanske någon som kör Husaberg, men inte Husaberg själva. Det är 200 h som rekommenderas i manualerna, men för de allra flesta håller kolvarna utan mätbart slitage 300-400 timmar.

På 01:orna är det fel i gjutningarna på vissa motorblock och det har Husaberg tagit som en garantiåtgärd. Borde dock märkts ganska omgående, inte efter snart 3 år.

Du skulle köpt vipporna för ett år sen, då subventionerade husaberg dessa och kostade bara hälften så mycket.

Kolven kostar en del pga att den är smidd, inte så farligt mot andra märken där man får byta oftare istället.
 
Adrian_J skrev:
Herregud, ibland undrar man vart folk får sin rappakalja ifrån? 100 timmar på en kolv? Det har Husaberg aldrig rekommenderat på en enduro/motard. Kanske någon som kör Husaberg, men inte Husaberg själva. Det är 200 h som rekommenderas i manualerna, men för de allra flesta håller kolvarna utan mätbart slitage 300-400 timmar.

På 01:orna är det fel i gjutningarna på vissa motorblock och det har Husaberg tagit som en garantiåtgärd. Borde dock märkts ganska omgående, inte efter snart 3 år.

Du skulle köpt vipporna för ett år sen, då subventionerade husaberg dessa och kostade bara hälften så mycket.

Kolven kostar en del pga att den är smidd, inte så farligt mot andra märken där man får byta oftare istället.

Gäller garantin bara på blocket om det blir ett motorras :va :va
 
Adrian_J skrev:
Herregud, ibland undrar man vart folk får sin rappakalja ifrån? 100 timmar på en kolv? Det har Husaberg aldrig rekommenderat på en enduro/motard. Kanske någon som kör Husaberg, men inte Husaberg själva. Det är 200 h som rekommenderas i manualerna, men för de allra flesta håller kolvarna utan mätbart slitage 300-400 timmar.

Denna rappakalja kommer från deras egna säljare på mässan :mattias
 
Marals76 skrev:
Denna rappakalja kommer från deras egna säljare på mässan :mattias

Var denna säljare en crossåkare? På Fc modellerna rekommenderar de 100 h i manualen, på alla andra 200 h. Men det är enligt väldigt många få som behöver byta vid den tiden. Jag har kört över 300 h på samma kolv.

SM 570 RR skrev:
Gäller garantin bara på blocket om det blir ett motorras :va :va

Den gäller/gällde om det blir sprickor. Hur de upptäcks spelar ingen roll. Det blir nog inga sprickor av motardåkning om det inte ikluderar hopp möjligtvis, däremot vid enduro och motocross. Det spricker där svingen går igenom motorblocket, var visst något problem med gjutningen så några få 01:or har det problemet. Oftast har det hänt omgående, inte efter flera år.
 
Nä utslaget på 300h är det inte speciellt dyrt förstås. Hondans kolvbyten på 300h slår det priset ledigt.


Adrian_J skrev:
Kolven kostar en del pga att den är smidd, inte så farligt mot andra märken där man får byta oftare istället.
 
jonas47 skrev:
Adrian_J skrev:
Du skulle köpt vipporna för ett år sen, då subventionerade husaberg dessa och kostade bara hälften så mycket.

Håller med!! Är Huvet dummt Får plånboken lida :huvet
Jag köpte mina förra sommaren,715:- för båda vipporna :banana Sen när jag rev motorn i höstas stoppade jag i en smidd Wössner kolv,kostade 2000:-
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top