Uppgradering av stötdämpare Kawasaki Z900 -17

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki z900
Hej!

Jag är en stor kille på nuvarande 113 kg och tickar nedåt! Det jag känt när jag kör min motorcykel är att stötdämparna är alldeles för mjuka och har inte hjälpt med dem justeringarna jag gjort. Jag förstår att dessa stötdämpare inte är inställda på en sån här tung kille som mig men vad finns det för alternativ för att kunna förbättra det?

Det enda jag har hittat när jag kikat runt är ett Progressiva fjädrar fram och bak från Hyperpro och NIX30 Cartridge kit från Öhlins.

Jag vill ju inte lägga ut en hel förmögenhet på detta då jag varken bankör eller har den ekonomiska tryggheten för det. Men när man kollar på Hyperpro så säger det ju ingeting om vilken vikt den är anpassad för och om det ens skulle hjälpa mig i det här fallet medans Öhlins kit går att anpassa för min vikt men kostar över 8000 kr som jag tycker är riktigt mycket pengar.

Vad finns det för alternativ och vad skulle ni råda mig att göra?

MVH
Marcus
 
Den är nog i nyaste laget för att särskilt många skall ha hunnit komma ut med bättre grejer ännu.
https://www.matrisdampers.com/en/kawasaki-z900-17/


Fram tycker jag du skall börja med linjära styva fjädrar avsedda för din vikt. Toppa med höjd oljenivå så har du en bra början för rimliga pengar. Baserat på bilder så ser du ut att ha den vanliga 41mm showa gaffeln. Då har du samma fjädrar som massor av cyklar 35.5 x 270 mm är måtten. Du bör ha minst 10 N/mm i fjäderkonstant med din vikt.
 
Okej tacksam för dina svar, Vet du vad jag bör använda mig utav för oljetyp?
 
Den är nog i nyaste laget för att särskilt många skall ha hunnit komma ut med bättre grejer ännu.
https://www.matrisdampers.com/en/kawasaki-z900-17/


Fram tycker jag du skall börja med linjära styva fjädrar avsedda för din vikt. Toppa med höjd oljenivå så har du en bra början för rimliga pengar. Baserat på bilder så ser du ut att ha den vanliga 41mm showa gaffeln. Då har du samma fjädrar som massor av cyklar 35.5 x 270 mm är måtten. Du bör ha minst 10 N/mm i fjäderkonstant med din vikt.


Har du några tips på vart man hittar att köpa linjära styva fjädrar?
 
Den är nog i nyaste laget för att särskilt många skall ha hunnit komma ut med bättre grejer ännu.
https://www.matrisdampers.com/en/kawasaki-z900-17/


Fram tycker jag du skall börja med linjära styva fjädrar avsedda för din vikt. Toppa med höjd oljenivå så har du en bra början för rimliga pengar. Baserat på bilder så ser du ut att ha den vanliga 41mm showa gaffeln. Då har du samma fjädrar som massor av cyklar 35.5 x 270 mm är måtten. Du bör ha minst 10 N/mm i fjäderkonstant med din vikt.

Nu kommer flera frågor med en och samma gång.. Men vad är skillnaden mellan linjära och progressiva fjädrar? Varför ska jag välja linjära istället för progressiva?
 
Nu kommer flera frågor med en och samma gång.. Men vad är skillnaden mellan linjära och progressiva fjädrar? Varför ska jag välja linjära istället för progressiva?
Progressiva är mjukare när man t.ex kör med lätt belastning men blir hårdare när de tryck ihop mera .
 
Racetech är bra grejer. De har dessutom en kalkylatormojäng för att räkna ut vilka fjädrar man ska ha - hur korrekt den är är inget jag tänker ta gift på, men den kan väl ge ett hum åtminstone. Den har dock inte med z900, men den har gamla z1000 som har samma 41mm gaffel som Boris nämnde. Slår man på din vikt med en z1000 så bör du köra med så nära 1.04 som möjligt fram och 12.4 bak. Orginal verkar den som de flesta japanska hojar vara ställd för en förarvikt på 68 kg, med 0.85 fjäder fram och 10.5 bak, för att ge lite perspektiv på det hela.
 
Nu kommer flera frågor med en och samma gång.. Men vad är skillnaden mellan linjära och progressiva fjädrar? Varför ska jag välja linjära istället för progressiva?

Linjära har samma "hårdhet" hela slaget medans progressiva är mjukare i början av slaget och progressivt blir hårdare.
Linjära fjädrar kommer att vara hårdare hela vägen, och ge mer förutsägbart beteende.
 
Linjära är bättre för bana av de skäl Ulvhamne nämner. Progressiva är gjorda för gata där underlaget varierar mer. De är helt enkelt bekvämare och kräver mindre anpassning.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Racetech är bra grejer. De har dessutom en kalkylatormojäng för att räkna ut vilka fjädrar man ska ha - hur korrekt den är är inget jag tänker ta gift på, men den kan väl ge ett hum åtminstone. Den har dock inte med z900, men den har gamla z1000 som har samma 41mm gaffel som Boris nämnde. Slår man på din vikt med en z1000 så bör du köra med så nära 1.04 som möjligt fram och 12.4 bak. Orginal verkar den som de flesta japanska hojar vara ställd för en förarvikt på 68 kg, med 0.85 fjäder fram och 10.5 bak, för att ge lite perspektiv på det hela.

Racetechs kalkylator är väl ökänd för att ge alldeles för hårda spring rates?
 
Nu kommer flera frågor med en och samma gång.. Men vad är skillnaden mellan linjära och progressiva fjädrar? Varför ska jag välja linjära istället för progressiva?

Där finns inget rimligt användningsområde för icke linjära fjädrar. I all fjädring så har man en fjäderdel och en dämpningsdel. Fjäderdelen hanteras av stålfjädern och luftfjädern mot slutet av slaget. Stålfjädern bör vara linjär och behöver man ökad progressivitet när fjädringen är hårt belastad så ökar man progressiviteten med mer olja. En progressiv fjäder är mjukare i början av fjädringsrörelse och det är inte något vi vill åt. I en del fall så säljs överstyva progressiva fjädrar till usla gafflar som smink för att minska symptomen av en undermålig dämpningsdel.

Ur väghållningssynpunkt är det att föredra att korrigera fjäderproblem med fjädern och dämpningsproblem med dämpningen och inte hålla på och mixa. Hög förarvikt är ett fjäderproblem och skall således korrigeras med hårdare fjäder. När du sedan har korrekt fjäder för din vikt och cykeln fortsatt är tokmjuk så skall det åtgärdas på dämpningssidan.
 
Racetechs kalkylator är väl ökänd för att ge alldeles för hårda spring rates?

Jag kollade på skoj några GSX-R 1000 och några R1:or av olika årsmodeller och deras rekommendationer var alltid i styvaste laget. I något fall på gränsen till okörbart då man rekommenderade typ 50% styvare bakfjäder än vad någon rejsade med på just den hojen.
 
Jag kollade på skoj några GSX-R 1000 och några R1:or av olika årsmodeller och deras rekommendationer var alltid i styvaste laget. I något fall på gränsen till okörbart då man rekommenderade typ 50% styvare bakfjäder än vad någon rejsade med på just den hojen.

Tack för den bekräftelsen. Finns det pålitliga källor för att beräkna lämplig fjäderkonstant utifrån sin vikt eller är det för många okända faktorer som utväxling i länkage, hojens geometri etc, för att det ska vara möjligt? Tänker nu främst för gatbruk.
 
Där finns inget rimligt användningsområde för icke linjära fjädrar. I all fjädring så har man en fjäderdel och en dämpningsdel. Fjäderdelen hanteras av stålfjädern och luftfjädern mot slutet av slaget. Stålfjädern bör vara linjär och behöver man ökad progressivitet när fjädringen är hårt belastad så ökar man progressiviteten med mer olja. En progressiv fjäder är mjukare i början av fjädringsrörelse och det är inte något vi vill åt. I en del fall så säljs överstyva progressiva fjädrar till usla gafflar som smink för att minska symptomen av en undermålig dämpningsdel.

Nu gissar jag bara, men kan det inte finnas en poäng med progressiv fjäder om man vill ha en mjuk komfortfäder till sin RoadKing eller liknande för normala vägförhållanden, men som samtidigt är hård nog att inte slå igenom vid större ojämnheter, tjälskott etc? Kanske inte är applicerbart på på fjädringskomponenter som är från början är välfungerande (som du är inne på)?
 
Tack så hemskt mycket för eran hjälp! Då vet jag vad jag ska skaffa för fjädrar i fram nu återstår det vad man ska ha för fjäder i bak. Har z900 samma fjäder i bak som Z1000 har?
 
Racetechs kalkylator är väl ökänd för att ge alldeles för hårda spring rates?

Jag kollade precis min zx6:a
Racetech Öhlinsjocke
Fram 8.7 9.25
Bak 10.8 10.5

Visst, de är off, men jag tycker väl inte man kan förvänta sig perfekt resultat av en interwebskalkylator, mer en fingervisning.
 
Tack så hemskt mycket för eran hjälp! Då vet jag vad jag ska skaffa för fjädrar i fram nu återstår det vad man ska ha för fjäder i bak. Har z900 samma fjäder i bak som Z1000 har?

Dubbelkolla innan du beställer fjäder. Plocka ur din befintliga och kontrollmät!

Skulle inte tro att fjädern bak är densamma men det är en gissning.
 
Nu gissar jag bara, men kan det inte finnas en poäng med progressiv fjäder om man vill ha en mjuk komfortfäder till sin RoadKing eller liknande för normala vägförhållanden, men som samtidigt är hård nog att inte slå igenom vid större ojämnheter, tjälskott etc?...
Om hojen skall bete sig vettigt; 'skall fjäder och dämpare vara matchade. Det går att få progressiva fjädrar att fungera, men då måste även dämpningen vara progressiv, vilket den sällan är.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top