Uppdatering Däckverkstad Sthlm

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Hej på er!

Ungefär varannat år dyker en ny tråd upp och det är väl relevant, det är ju en bransch där ställen öppnar och stänger lite hela tiden så det kan ju vara dags för en uppfräschning.

Jag skulle behöva byta ett framdäck. Kan inte hålla i en skiftnyckel och betalar gärna för både material och arbete. Vilka ställen i Stockholm är att rekommendera och ungefärlig kostnad? Vill alltså åka in på hojen, få däcket bytt och balanserat under tiden som jag uppdaterar facebook och dricker en kaffe.

Tack på förhand!
 
Oavsett tar han inte hela hojar......
Det verkar ha ändrats
"Nyheter!

Det går nu att få hjälp med hjuldemonteringen hos oss! Du som önskar däckskifte, men vill lämna bort hela motorcykeln, talar med Jerry Lindroth. Han finns på 08-644 44 44 för tidsbokning, samt styra upp med vilka däck som önskas. Kör så det ryker!"
 
Det verkar ha ändrats
"Nyheter!

Det går nu att få hjälp med hjuldemonteringen hos oss! Du som önskar däckskifte, men vill lämna bort hela motorcykeln, talar med Jerry Lindroth. Han finns på 08-644 44 44 för tidsbokning, samt styra upp med vilka däck som önskas. Kör så det ryker!"

Ja det var årets nyhet 2011, men verkar inte funka längre.

Blanda inte ihop min lätt negativa attityd kring WD´s tjänster med min vilja att hjälpa trådstartaren.

Jag använder alltid WD, men trådstartaren är tydlig med hur han vill ha det, och rullar han in hos Kjelle med en hel hoj och förväntar sig kaffe och en avkopplande Facerape så blir han besviken. Och utkastad.

Åk till någon stor kedja, kostar tredubbla men så är det om man inte vill meka själv.
 
Ja det var årets nyhet 2011, men verkar inte funka längre.

Blanda inte ihop min lätt negativa attityd kring WD´s tjänster med min vilja att hjälpa trådstartaren.

Jag använder alltid WD, men trådstartaren är tydlig med hur han vill ha det, och rullar han in hos Kjelle med en hel hoj och förväntar sig kaffe och en avkopplande Facerape så blir han besviken. Och utkastad.

Åk till någon stor kedja, kostar tredubbla men så är det om man inte vill meka själv.

Ok!
Jag köper och byter också hos WD. Men i likhet med dig kommer jag ju dit med lösa hjul.
Hjul vill jag helst montera själv, så att det blir med rätt åtdragningsmoment, kedjespänning och linjering. Svårt för en däcksfirma att ha koll på allt sånt för hundratals mc-modeller.

En gång när det var bråttom fick jag dock montera av och på hos WD, jag mekade av och på hjulet, han krängde däck och balanserade.

Om jag inte kunde meka själv, skulle jag vara mycket noga med att den som monterar av och på hjulen verkligen är kompetent eller har dokumentation på mc-modellen ifråga. Annars kan det lätt bli sekundärskador på hojen och i värsta fall en olycka.

Av-och-på med MC-hjul är ju inte alls lika okomplicerat som av-och-på med bilhjul. Vanliga hojkonsumenter kanske inte tänker på det. Det kan finnas orsaker till Kjelles hållning i frågan.

En SR500 kanske inte är så stor risk för däcksverkstad som mekar på känn. Men sen kommer en Guzzi-kardanhoj, sen en HD med koniska shimsade hjullager, sen en buell med lagerdistans i lättmetall, osv osv.
Då blir det fort fel och farligt.

Nåväl, vi tycker nog rätt lika gällande sånt här.
 
Ok!
Jag köper och byter också hos WD. Men i likhet med dig kommer jag ju dit med lösa hjul.
Hjul vill jag helst montera själv, så att det blir med rätt åtdragningsmoment, kedjespänning och linjering. Svårt för en däcksfirma att ha koll på allt sånt för hundratals mc-modeller.

En gång när det var bråttom fick jag dock montera av och på hos WD, jag mekade av och på hjulet, han krängde däck och balanserade.

Om jag inte kunde meka själv, skulle jag vara mycket noga med att den som monterar av och på hjulen verkligen är kompetent eller har dokumentation på mc-modellen ifråga. Annars kan det lätt bli sekundärskador på hojen och i värsta fall en olycka.

Av-och-på med MC-hjul är ju inte alls lika okomplicerat som av-och-på med bilhjul. Vanliga hojkonsumenter kanske inte tänker på det. Det kan finnas orsaker till Kjelles hållning i frågan.

En SR500 kanske inte är så stor risk för däcksverkstad som mekar på känn. Men sen kommer en Guzzi-kardanhoj, sen en HD med koniska shimsade hjullager, sen en buell med lagerdistans i lättmetall, osv osv.
Då blir det fort fel och farligt.

Nåväl, vi tycker nog rätt lika gällande sånt här.

Ja, efter att sambon råkade ut för en hjulbult som inte var åtdragen alls en gång, och ett snett monterat bakhjul en annan gång och jag själv fått en repad sving så håller jag med dig, vill montera av och på hjulen själv nu.
 
Hmm får mig att tänka efter nu. Blir nog nästan samma pris att montera av hjul själv och hyra billigaste statoil-bilen och köra dit. Så blir det kanske nästa gång.
 
Ja, efter att sambon råkade ut för en hjulbult som inte var åtdragen alls en gång, och ett snett monterat bakhjul en annan gång och jag själv fått en repad sving så håller jag med dig, vill montera av och på hjulen själv nu.

Jag råkade ut för ett icke åtskruvat bakre bromsok på min gamla R1:a när jag skulle hämta den på Yamahacenter i Gbg. Bultarna var inte ens där, utan oket gled av och slog mot fälgen när jag körde hem. Det ni!
 
Beställde däck och bokade tid hos Skanstull däck. Funkade fin fint och det fanns en del fina bilar att kolla på, kaffe, soffor och tv för den som vill. Tog ungefär 30 min att byta framdäcket. Allt som allt kostad det 1600 för Michelin Pilot activ.
 
Jag råkade ut för ett icke åtskruvat bakre bromsok på min gamla R1:a när jag skulle hämta den på Yamahacenter i Gbg. Bultarna var inte ens där, utan oket gled av och slog mot fälgen när jag körde hem. Det ni!

Samma sak hände mig i Uppsala, kommer inte ihåg 100% men tror det var däckfirman i Librobäck! Hörde klonk klonk inne i stan och märkte att oket hängde och dinglade..
 
Har man inte 100% förtroende för sin verkstad så bör man mecka allt själv eller hitta en ny verkstad?
Jag låter min meck göra ALLT på min hoj och har fullt förtroende att det görs på ett korrekt sätt.
 
Ja det var årets nyhet 2011, men verkar inte funka längre.
...

Det fungerar visst! Jag lämnade senast in hojen för att byta både fram och bakdäck för två veckor sedan. De gjorde ett toppenjobb där de fettade in kedjan och packboxarna utan extra kostnad! :tummenupp

Så det är bara att ringa Jerrys verkstad på söder, på 08-644 44 44 och sedan ringa Wheeler dealer och bekräfta att däcken finns på lager och vilken dag som du tänkt lämna in hojen!
 
Vilken härlig debatt det blev! Känns helt sjukt att läsa om människors olika åsikter som diskuteras på ett vettigt sätt utan hot och hat som man vant sig vid på varenda tråd på exempelvis Facebook. Tack för hjälpen iaf, jag köpte en ny hoj istället! :yoparty
 
Det fungerar visst! Jag lämnade senast in hojen för att byta både fram och bakdäck för två veckor sedan. De gjorde ett toppenjobb där de fettade in kedjan och packboxarna utan extra kostnad! :tummenupp

Så det är bara att ringa Jerrys verkstad på söder, på 08-644 44 44 och sedan ringa Wheeler dealer och bekräfta att däcken finns på lager och vilken dag som du tänkt lämna in hojen!

Joo, fast fortfarande långt från trådstartarens önskemål. Lät inte som att han var sugen på att vara projektledare på deltid:hej
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top