upp och/eller ned på kolvringar

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Jag har köpt nya ringar till mitt Guzzilok. Inte original, förmodligen tillverkade i staterna. Bägge kompressionsringarna är likadana, med snedslipning på insidans ena kant (inner bevel) och ingen annan markering av ovansida. Med ringarna följde en anvisning som jag bara kan tolka som att bägge ringarna ska monteras med snedslipningen uppåt.

Jag har inga problem med det och det verkar ju rimligt att följa anvisningarna man får med oavsett vad för annan info man hittar. Men jag blir väldigt nyfiken när jag i Wiseco's generella instruktioner för kolvringar (http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf) som håller med om att översta ringen ska ha snedslipningen uppåt, men däremot säger att andra ringen ska ha den nedåt.

Så, eh, nån som har nån bra förklaring till det ena eller det andra, eller helst till bägge? :confused:

Last edited:
Hm, frågan är nog helt irrelevant när jag googlat och tänkt efter lite till. Mina ringar är som sagt identiska men de Wiseco refererar till är säkerligen inte identiska utan har olika egenheter. Det är nog nästan regel att sådana undre ringar i så fall har en märkning också. Omärkt med snedslipning = slipningen uppåt, annars märkningen uppåt.

Sorry! :banana

Hm, frågan är nog helt irrelevant när jag googlat och tänkt efter lite till. Mina ringar är som sagt identiska men de Wiseco refererar till är säkerligen inte identiska utan har olika egenheter. Det är nog nästan regel att sådana undre ringar i så fall har en märkning också. Omärkt med snedslipning = slipningen uppåt, annars märkningen uppåt.

Sorry! :banana

När du skriver slipningen uppåt menar du den bortslipade delen eller?

Såhär:
/=============\

eller:
\=============/

??

/Fredde

Rektangulär profil med ett inre hörn avslipat.

Bifogat

• bevelring.png
    bevelring.png
    6.9 KB · Visningar: 56
Jag röstar precis som dej - uppåt! :)

/Fredde

Asså, det ska mycket till för att jag ska frångå instruktionerna som följde med ringarna. Men jag undrar vad som ligger bakom den däringa snedslipningen egentligen. Vad gör den för skillnad jämfört med en helt rektangulär profil :va

Snedslipningen gör väl att ringen trycks hårdare utåt under kompression?

Gaser går in bakom och ger lite extra tryck utåt

den avfasade ytan ska vara uppåt på kolven pga att den "kantrar" när den är på väg ner och tätar bättre...

:confused:Har inte det där me o göra ang en ev vändkant som ett slitage har gjort m en motor som gått några tusental mil???:rolleyes:
Fasningen är på ringens insida, inte utsida :)

den avfasade ytan ska vara uppåt på kolven pga att den "kantrar" när den är på väg ner och tätar bättre...
Fasningen borde väl vara nedåt om det resonemanget ska stämma. Men jag kanske tänker bakvänt som vanligt :arsele

På stora fartygsmotorer är kolvringarna så pass hårda att en helt fyrkantig profil skulle skrapar undan oljan istället för att släppa igenom den för smörjning. På de stora fartygsmotorerna är fasningen nedåt då kolven går ner trycks oljan förbi kolvringarna (ibland upp till 7st) och smörjer cylinderloppet. Kolvringen tätar samtidigt bättre vid förbränningsfasen då de är rektangulära upp till. fungerar ungifär som en "backventil". Om det bygger på samma teknik i hojmotorerna vågar jag inte svara på men det är i så fall en förklaring.:tummenupp

Asså, det ska mycket till för att jag ska frångå instruktionerna som följde med ringarna. Men jag undrar vad som ligger bakom den däringa snedslipningen egentligen. Vad gör den för skillnad jämfört med en helt rektangulär profil :va

Öhh stod det att de skulle vara neråt i instruktionen?

Då ska de säkert vara det :) Hur ser spåret i kolven ut?

/Fredde

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...