underligt ljud efter framgaffelrenovering

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Bytte packbox och teflonbussningar på ena framgaffeln på ässet. Dämparen funkar bra, men när jag klämmer ihop den, så piper den till. Rätt likt ljudet som "yoshi" i super mario world ger ifrån sig när han äter nåt :D

Frågan är, vad misslyckades jag med? Trippelkollade oljenivån och var noga med att dra upp röret och hålla i den när jag skruvade tillbaka locket. Pumpade ur luften länge, så att jag hörde att den inte hade bubblor kvar.

Måste man lufta ur en dämpare igen om den tippas ner eller vänds upp och ner? Borde inte alla dämpare bli dåliga isåfall om man gör en feting wheelie?

:hihi
Tror tyvärr inte att jag kan hjälpa dig så mycket men klockren beskrivning av ljudet. :tummenupp

Oljade du in utsidan på benet? Kan gnissla mot dammskydd/pbox

Kan det verkligen vara det som är felet? Oljan skrapas ju ändå bort av p-boxen. Fungerande gaffelben har ju alltid torra innerben.

Jag smorde in p-boxen tunt med lithiumfett, för att jag inte körde med OH-plast eller kondom för att trä på p-boxen på innerbenet. Provade att pumpa och vända upp och ner på dämparen för att verifiera att det höll tätt och skrapade som det skulle. Så, smord ska den ju vara.

Kan det vara en luftficka nånstans, som kläms åt och piper till?

Jo den kan vara en luft bubblis.Kör några mil och se om du kan lufta ur den. Va ä de för Cyckel?

Rättvänd fjäder i benet? Min gamla 500 vände jag först fjädern (progresiv lindning dvs tätare i ena änden och glesnande mot andra) åt fel håll då gnisslade det. Jag kontrollerade hur fjädern satt i andra benet och vände lika gnisslet borta!

Har snart kört två månader med den och pipet finns där när man gör en hårdare inbromsning, verkar inte bli bättre.

Ang. fjädern så kollade jag så att den var rättvänd, den är smalare i ena änden, vilket gör att stopp-brickan inte passar om man försöker sätta i den åt fel håll.

Hojen är en thunderace.

Skall kolla skissen. Annars slut på ideer.
Sorry:confused:

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back