Underligt fel

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
När jag skulle ut och köra me kawan idag så stannade den nästan direkt och gick inte att få runt cylindern...

Då trodde jag att den hade skurit så jag lossade på avgasröret och kollade på kolven,,, kolvringarna var på plats och kolven slät.

Drog ut svänghjulet o spände tändplattan,,,

Satte hojen att ligga med borttagen förgasare om vevhuset skulle varit bensinfyllt (hade glömt på bensinkranen)

Men det kom bara några droppar,,, kollade även lite här och där efter fel,,, tändsystemet såg fräscht ut...

Man måste dra tillbaka svänghjulet när den stannar åt motsatt håll,,, då lossnar det men så när man startar händer samma sak igen

Har någon nån aning?

Förgasaren såg ren ut oxå... :(
 
KawaF3771 skrev:
Lyfte av cyllen,,, kolv och cylinder är OK :(

Kolla brytarspetsarna på den, det var ett fel som länge spökade för mig på min moped.
Felet var att brytarspetsarna var utslitna på grund av trasig kondensator så spelet var för stort.
Köpte nya och justerade spelet, vips!

Har du kollat så du har tändning över huvud taget?

Är det inte ett liv i den eller tänder den till om du pytsar i ett par droppar bensin i tändstifthålet eller sprutar in startgas i motorn.

Ett annat fel som jag varit med om är att flottörventilen i förgasaren hängt upp sig och då kommer det ingen bensin.

Hur ser tändstiftet ut?
Är det blött när du kickat en stund?
Är det svart?

Pm:a svaret om du svarar då jag inte tittar här inne så ofta.
 
Nisse Järnet skrev:
Ta loss högerkåpan och kika. Låter ju som nåt kugg eller likn. kan vara knas. (om ja fattar rätt)

Tror inte det eftersom svänghjulet också går tungt som F*N men just nu misstänker jag o farsan skivan som suger in bensin åt cylindern,,, den kan ha skruvat upp sig och kärvar eller nått... hoppas jag får fixat det
 
Veven fastnar efter att man har snurrat ett par varv på den. och även om man snurrar den bakåt och sedan snurrar den frammåt så stannar den på samma ställe! Min teori är att det är nå skit i nåt lager.
 
Last edited:
KawaF3771 skrev:
Tror inte det eftersom svänghjulet också går tungt som F*N men just nu misstänker jag o farsan skivan som suger in bensin åt cylindern,,, den kan ha skruvat upp sig och kärvar eller nått... hoppas jag får fixat det
Jo, men svänghjulet sitter ju på veven :)
 
KawaF3771 skrev:
Det är troligen obalanserad vevaxel som drar slut på ramlagren... ska renovera skiten i vinter... har köpt en KMX nu

Grattis till en bra hoj :tummenupp :rolleyes: lägg upp lite bilder sen.
 
Jag får väl tacka mej själv för att jag är så duktig på att mecka :rolleyes: Far min gick jag om efter en veckas meckande med moppen :)
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top