Underhållsladda batteri

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
hur gör man.
ska laddaren vara på batteriet hela
tiden på underhållsladdning?
eller ska man ladda nångång bara under
tiden?

och har ni tips på nån bra och billig laddare?

Köp en ctek laddare av valfri modell. Jag brukar låta den stå på några dagar och ladda fullt när jag ställer in hojen och sen likadant när värmen börjar närma sig. Cteken känner själv av när batteriet är fulladdat och går därefter in på underhållsladdning.

Köp en C-tek laddare eller underhållsladdare på biltema, kostar mellan 2-500 kr för billigaste varianterna som duger gott! Koppla in den rakt på batteriet utan att lossa på hojens anslutningaroch låt det sitta i hela vintern. Den slår ju av sig själv när den laddat klart och eftersom det är så små effekter det handlar om så tror jag inte ens att det märks på elräkningen om det är i eller ur kopplad!!

Lycka till:)
:tummenupp

BMW avråder från att ha laddaren inkopplad hela vintern. Det förkortar
batteriets livslängd.
Ladda istället ett par gånger under vintern.

Jag anser att man bara behöver ladda ett batteriet när det är för tomt! allt annat är onödigt jobb!

batteriets livslängd.
Och de anser även att batteribyte är ett arbete som enbart bör utföras av auktoriserad BMW-verkstad och med BMW-originalreservdelar?

Blybatterier mår bäst av att vara fulladdade och tappar livslängd ju oftare och djupare dom är/blir urladdade, ..ju mindre batterier desto känsligare.
En konstant påkopplad batteriladdare med korrekt underhållsladdningsfunktion ska inte kunna skada/överladda ett friskt batteri = bäst för batteriet.
Ladda 2-3 ggr över en vinter skulle jag också nöja mig med, förutsatt tempererad förvaring.

Källa: Egen erfarenhet och samlade kunskaper efter drygt 20års arbete med produkter drivna av mindre blybatterier.

Last edited:
nuff said helt enkelt :-)

Jag kör en variant med Ctek som jag flyttar runt mellan hojjarna. Är för snål att köpa en laddare till varje och min billighetsvariant från Lidl la av så nu har jag bara en Ctek. Men kör ett par dagar per hoj under vintermånaderna. Sen har jag iofs 13grader i garaget när jag inte är där och skruvar.

Har biltemas Gel batterier i alla hojjarna nu för tiden.

Last edited:
Köp en billig snikladdare,typ biltema,sen laddar du en gång säg dec/jan,och en gång till när du tar ut hojen på våren,det räcker,mitt orginalbatteri höll i 11år,med denna metod,brukar ta ungeför 3mån. att ladda ur. OBS.inte helt ur dåra.:)

Har aldrig underhållsladdat ett batteri och har aldrig haft några problem.

För hojar har det bara varit att starta när det är dags igen efter vintern

För båtar har jag gjort rent polerna lagt på polfett och laddat innan jag ställt undan batterierna.

De gånger jag fått byta batteri har det berott på överladdning pga dålig generator eller många års användnig.

Jag har ett dieselelverk sen många år med både elstart och ryckstart, det kör jag vid strömavbrott 2-3 gånger per år. Har aldrig underhålsladdat batteriet och har aldrig haft några problem. Elverket står utomhus året runt.

Att ladda på en stund någon gång kanske är bra, vad vet jag, men att det skulle vara növänigt talar all min mångåriga erfarenhet emot. Har man något elfel eller något som drar ström hela tiden är det en annan sak.

Om man bara kör hojen när det är +30°C blir det inte så ofta i Sverige så då kanske man får damma av hojen och ladda på batteriet vid dom tillfällen det händer, ett blybatteri precis som en hoj gillar att användas.

Kör med ctek xs 0,8 laddar 1 gång i månaden under vintern,batteriet är 5 år funkar fortfarande kanon, så lär fortsätta med det :tummenupp, förvarar det svalt under vintern

Blybatterier mår bäst av att vara fulladdade och tappar livslängd ju oftare och djupare dom är/blir urladdade, ..ju mindre batterier desto känsligare.
En konstant påkopplad batteriladdare med korrekt underhållsladdningsfunktion ska inte kunna skada/överladda ett friskt batteri = bäst för batteriet.
Ladda 2-3 ggr över en vinter skulle jag också nöja mig med, förutsatt tempererad förvaring.

Källa: Egen erfarenhet och samlade kunskaper efter drygt 20års arbete med produkter drivna av mindre blybatterier.

Har hört samma sak från en busselektronikkille.
En enda djupurladdning kan förstöra upp till 80% av batteriets kapacitet enligt honom.
Jag tolkar det som att antalet Ah går ner phett.

Jag kör ctek själv. Stör mig lite på att de har två olika kontakter för fastmontage eftersom jag köpt fel.

Men det är så att just blyackumulatorer är mycket tåliga mot misshandel. Det är en av orsakerna till att man fortfarande använer dom

Men det är så att just blyackumulatorer är mycket tåliga mot misshandel. Det är en av orsakerna till att man fortfarande använer dom
Dagens moderna blyackar är inte på långt när lika tåliga mot misshandel som de "antika blöta" som fordrade ständig vattenpåfyllning..
Man slipper idag "skötsel" i utbyte mot en rad del andra nackdelar, typ ingen tålighet mot djupurladdningar....

batteriets livslängd.

Det beror troligen på att BMW inte litar på att kunden använder en laddare med bra underhållsladdningsfunktion. Deras misstanke är ofta välgrundad eftersom många kör med BMWs orginalladdare.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon