Ultraljudstvätta förgasare!

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Har tillgång till ultraljudstvätt på jobbet - och en del projekt hemma som behöver komma vidare.....

När man ultraljudstvättar en förgasare - skall man ha något medel i vattnet eller använder man rent vatten ?

Kan tycka att bara vatten borde funka bra själv men....

Någon med erfarenhet ?

Ofta är det rätt mycket ingrodd skit så dom gånger jag kört förgasarbryggor i ultraljudstvätt så har jag kastat i lite medel för att det ska rengöra bättre. Blir riktigt bra efteråt.

ok - YES =)

VIKTOR L - vad har du använt för medel ?

använd inte något basiskt typ diskmedel... alu... svart...

Yes fungerar. Kalkosan likväl som är surt!

Last edited:
även jag har en ultraljudstvätt på jobb . där har vi något medel på omärkt flaska ( endast vw artikel nr)

funkade finfint på min rd350 förgasare

Jävla jobb att slå i kemsoft.

Och denna är tveksam om den finns.. ska kolla idag .. :)

använd inte något basiskt typ diskmedel... alu... svart...
Yes fungerar. Kalkosan...

med "..." antar jag att du menar att man inte ska använda det?

Kalkosan innehåller citronsyra och fungerar alldeles utmärkt för att lösa upp bensinavlagringar (och även rost till en viss gräns).
Dock som du säger så kommer aluminiumet reagera om du har det nedsänkt i ett bad med kalkosan under en längre period (3-4H gav ingen missfärgning på de delar jag badade, däremot över natt (ca 12h) gav ett tunt lager av oxidering).

Obs jag körde dock inte i någon ultraljudstvätt med den blandningen.

Lahega´s detaljtvätt använder jag med mycket fördelaktigt resultat.Den är speciellt anpassad för ultraljudstvättar.I min manual för tvätten avråder tillverkaren tillsättning av diskmedel !
Glöm ej att demontera förgasaren i beståndsdelar för bästa resultat.

med "..." antar jag att du menar att man inte ska använda det?

Kalkosan innehåller citronsyra och fungerar alldeles utmärkt för att lösa upp bensinavlagringar (och även rost till en viss gräns).
Dock som du säger så kommer aluminiumet reagera om du har det nedsänkt i ett bad med kalkosan under en längre period (3-4H gav ingen missfärgning på de delar jag badade, däremot över natt (ca 12h) gav ett tunt lager av oxidering).

Obs jag körde dock inte i någon ultraljudstvätt med den blandningen.

Nejnej. Sorry om jag var otydlig. Kalkosan är ypperligt. Det är surt. diskmaskinsmedel är basiskt, Ger svart yta och blir "skit". Yes fungerar också bra

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra