Ullis skriver i Svensk Motorsport!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lånade Svenskt Motorsport på biblioteket och fick se att Ullis har skrivit i nummer10 i "Gästkröninkan". Tydligen går hon på idrottsvetenskapsprogrammet på Malmö Högskola. Artikeln hon skrivit är riktigt bra tycker jag, verkligen på pricken enligt min mening.:tummenupp

(Hoppas det går att läsa bara.... Jag och o-oljig teknik....:gnissla)

Bifogat

• IMG_4928.JPG
    IMG_4928.JPG
    231.5 KB · Visningar: 515
Ullis har rätt i att motorsporten är hotad. Det som ställer till det lite är att de som motarbetar/ifrågasätter motorsporten ur en miljöaspekt inte har några hållbara argument vilket gör diskussionen på gränsen till löjlig.

Det är lite som att polisen skulle jaga småbarn som slänger glasspapper och strunta i stora fabriker som spyr ut saker genom sina skorstenar.

Anfall kan ibland vara bästa försvar.

Lösningar finns. Det handlar bara om att skriva regler och införa ett kontrollsystem som finns och fungera i praktiken och inte bara i teorin. Ljuddämpare, alkylatbensin, biologiskt nedbrytbara oljor, miljömattor, miljövänliga däck, o s v, o s v. Det är här SVEMO kan komma till sin rätt och verkligen göra skillnad genom att sätta ner foten och ställa krav, enkla krav som ger stor effekt, inte på den globala miljön kanske men i form av goodwill hos samhället i övrigt.

För mig är motorsport ett rullande labb för morgondagens teknik och därför är jag starkt skeptisk till att vi fortfarande åker på bensin. GP-racing med alternativdrift borde redan vara ett faktum, hobbyracing borde gå på förnyelsebart bränsle (miljöpåverkan från e85 har gått från 1,1 till under 0,7 i en artikel jag snubblade på för ett tag sedan, ska se om jag hittar den. 1,0 är bensin).

I mitt fall är transporten till banan den stora miljöboven så fotboll är nog inte så rent som en del vill tro heller.

I det stora hela tycker jag hon har helrätt, frågan är väl bara hur vi ska få det i mitt tycke ultrastolpiga FIM att vilja ta sig hitåt.

I mitt fall är transporten till banan den stora miljöboven så fotboll är nog inte så rent som en del vill tro heller.

Exakt! Publiken är betydligt större miljöbovar än utövarna, drar mig (vagt) till minnes en jämförelse att en hel F1-säsong var i utsläpp som ett jetflygplan mellan London och Sydney. Fotbollspubliken ska ju dessutom envisas med att försöka slå ihjäl varandra också.

Exakt! Publiken är betydligt större miljöbovar än utövarna, drar mig (vagt) till minnes en jämförelse att en hel F1-säsong var i utsläpp som ett jetflygplan mellan London och Sydney. Fotbollspubliken ska ju dessutom envisas med att försöka slå ihjäl varandra också.
Fast den retoriken komemr aldrig fungera hur sann den än är.
Motorsporten måste vara proaktiv och visa på att man är medveten om problematiken och tar sitt ansvar så långt det går.

(miljöpåverkan från e85 har gått från 1,1 till under 0,7 i en artikel jag snubblade på för ett tag sedan, ska se om jag hittar den. 1,0 är bensin).
Och då tog man hänsyn till den ökade förbrukningen på ca 30% jämfört med bensin?
(Man nämnde säkert inget om att folk blir utan mat för att vi ska få etanol men det är en annan femma).
Fast den retoriken komemr aldrig fungera hur sann den än är. Motorsporten måste vara proaktiv och visa på att man är medveten om problematiken och tar sitt ansvar så långt det går.
Tyvärr är det nog så, folk silar mygg men sväljer kameler.

Dagens mediafolk har hjälpt till att piska upp ett miljötänk som det inte finns några vetenskapliga belägg för och sen får i princip alla lida.

enkla krav som ger stor effekt, inte på den globala miljön kanske men i form av goodwill hos samhället i övrigt.

Precis! Såklart kommer miljömattor inom mc-racing inte spela någon roll globalt men det ser himla bra ut i Svenssons ögon.

Fast den retoriken komemr aldrig fungera hur sann den än är.
Motorsporten måste vara proaktiv och visa på att man är medveten om problematiken och tar sitt ansvar så långt det går.

Och kanske måste vi inte bara ta det så lång det går, utan även ge ett intryck av att ligga i framkant. Måste säga att STCC lyckat riktigt bra där med sitt Göteborgsrace där de tom fått en viss "miljöBRA-profil" på det hela. "Vi tar racingen till folket, vi kör på miljöbränsle, vi låter en naturgasbil köra fast den egentligen inte klassar in"... Det ser bra ut i folks ögon = HELT RÄTT väg om vi vill överleva förbi 2020.

Tror jag.

Last edited:
Precis! Såklart kommer miljömattor inom mc-racing inte spela någon roll globalt men det ser himla bra ut i Svenssons ögon.

Och kanske måste vi inte bara ta det så lång det går, utan även ge ett intryck av att ligga i framkant. Måste säga att STCC lyckat riktigt bra där med sitt Göteborgsrace där de tom fått en viss "miljöBRA-profil" på det hela. "Vi tar racingen till folket, vi kör på miljöbränsle, vi låter en naturgasbil köra fast den egentligen inte klassar in"... Det ser bra ut i folks ögon = HELT RÄTT väg om vi vill överleva förbi 2020.

Tror jag.

Debaten är ju bara löjlig, miljö och motorracing är inte förenligt så enkelt är det bara... om man försöker göra miljösport av motorracing så blir det dubbelmoral av värsta sort... artikeln var kass då den försöker få läsaren att tro att det går att ha "grön" motorsport.. låt den dö ut eller stå upp och försvara dom ringa utsläpp som motorsport är och bör vara... vill någon skapa någon elmoppe serie låt dom göra det men låt motorsport få vara det den är och sedan dö om det är det samhället kräver.. att ändra den till oigenkänlighet blir bara löjligt.:tummenupp

Debaten är ju bara löjlig, miljö och motorracing är inte förenligt så enkelt är det bara... om man försöker göra miljösport av motorracing så blir det dubbelmoral av värsta sort... artikeln var kass då den försöker få läsaren att tro att det går att ha "grön" motorsport.. låt den dö ut eller stå upp och försvara dom ringa utsläpp som motorsport är och bör vara... vill någon skapa någon elmoppe serie låt dom göra det men låt motorsport få vara det den är och sedan dö om det är det samhället kräver.. att ändra den till oigenkänlighet blir bara löjligt.:tummenupp

Löjlig eller ej, om man resonerar på ditt sätt kan jag lova dej att sporten är död inom några enstaka år.

Som ett brev på posten.

The FIM creates a new Series for Electric Motorcycles in 2010

Following the success of the TTXGP race held on the Isle of Man on June 12, the FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) has decided to create a FIM Series for electric bikes in 2010. This new FIM Series will be run inside the Road Racing Grand Prix Commission, a great and innovative project led by Mr Azhar Hussain a UK Entrepreneur founder of the TTXGP. The FIM Series for electric bikes will provide an international platform for the development of electric bikes and the technology behind them to be tested in an exciting and challenging way. It aims at driving low-carbon technological innovation forward, to demonstrate that clean-emission transport technologies have matured and can be fun, fast and exciting.

FIM President Vito Ippolito

“I am very happy to with this new Series, the future of the sport depends on our capacity as well as that of the manufacturers to innovate quickly. We are convinced that very shortly the motorcycle World Championships will be accessible to non-polluting engines as far as gas and sound emissions are concerned. Now that this important decision is taken, we have to work on rules and calendar to be ready to compete in 2010”

TTXGP Founder Azhar Hussain

“With the success of the TTXGP on the Isle of Man, we have shown that zero carbon technology is ready to deliver the thrills and passion for both spectators and riders. In partnership with the FIM, we are taking the next step and proud to be pushing new frontiers in motorsports technology both on and off the track. Competition improves the breed, so we hope this new championship will come to be seen as a milestone event in bringing new transportation technology to the world beyond motorcycling. We invite the best and the brightest in the world to join the global championship and be with us at the dawn of the next generation of motorsports”

Som ett brev på posten.
Och till viss del ett spel för gallerierna.

Racing är ett bra sätt att utveckla saker men när de skriver "zero carbon technology" har de ju bortsett från allt utom det som skulle ha kommit ut genom avgasröret. Att bygga hojarna, frakta dem, bygga batterier, fylla batterierna med el (från kol och kärnkraft) osv osv nämner man inte.

Och till viss del ett spel för gallerierna.

Racing är ett bra sätt att utveckla saker men när de skriver "zero carbon technology" har de ju bortsett från allt utom det som skulle ha kommit ut genom avgasröret. Att bygga hojarna, frakta dem, bygga batterier, fylla batterierna med el (från kol och kärnkraft) osv osv nämner man inte.
Du är så jävla bitter. :D
Visst har du rätt i detaljerna men var lite visionär nu för fan.

Tja.... så kan man ju se på det. Eller också gör man det inte. Du har ju helt rätt i att motorsport aldrig kan bli någon miljösport så länge den utövas med fossila bränslen. MEN, alla vi som sitter här på Sporthoj vet ju att racingen inte är värre än många andra fritidssysselsättningar; Kompisen som far land och rike runt för att titta på fåglar, grannfamiljen som snittar 20 mil per helg för att köra ungen till golftävlingar/träningar eller familjen som gör två nöjesflygresor per år, alla bidrar de med kraftfulla (och kanske större) miljöpåslag än min och din motorhobby. MEN, de är socialt accepterade, de är politiskt korrekta, de är helt enkelt ok. De är dessutom sysslor som många utövar. Detta innebär att utövarna av dessa sysslor inte behöver försvara sig, för om man börjar klaga på dessa aktiviteter måste man troligtvis se över sitt eget hus också, och det vill man ju inte! Alltså klagar man på någon annan och tycker att de (=motorsporten) ska göra något.
Och just för att vi är en liten grupp som är lätt att klaga på innebär att vi måste vara SMARTA och ligga i framkant; göra saker som kanske inte gör så mycket i det stora hela, men som ser bra ut i okunniga människors ögon.

Detta kan man som du tycka vara löjligt. Jag kallar det att vara smart och intelligent.

Tja.... så kan man ju se på det. Eller också gör man det inte. Du har ju helt rätt i att motorsport aldrig kan bli någon miljösport så länge den utövas med fossila bränslen. MEN, alla vi som sitter här på Sporthoj vet ju att racingen inte är värre än många andra fritidssysselsättningar; Kompisen som far land och rike runt för att titta på fåglar, grannfamiljen som snittar 20 mil per helg för att köra ungen till golftävlingar/träningar eller familjen som gör två nöjesflygresor per år, alla bidrar de med kraftfulla (och kanske större) miljöpåslag än min och din motorhobby. MEN, de är socialt accepterade, de är politiskt korrekta, de är helt enkelt ok. De är dessutom sysslor som många utövar. Detta innebär att utövarna av dessa sysslor inte behöver försvara sig, för om man börjar klaga på dessa aktiviteter måste man troligtvis se över sitt eget hus också, och det vill man ju inte! Alltså klagar man på någon annan och tycker att de (=motorsporten) ska göra något.
Och just för att vi är en liten grupp som är lätt att klaga på innebär att vi måste vara SMARTA och ligga i framkant; göra saker som kanske inte gör så mycket i det stora hela, men som ser bra ut i okunniga människors ögon.

Detta kan man som du tycka vara löjligt. Jag kallar det att vara smart och intelligent.

:klappar

Precis som den gode Miljö-Moss skriver så betraktas vi RR förare som ett gäng dumskallar som åker runt och runt och bränner fossila bränslen utan att ens komma någonstans, förutom miljöpåverkan så belastar vi även sjukvården.

Trots att RR har en väldigt liten miljöpåverkan jämfört med andra sporter och aktiviteter så upplevs denna sport som smutsig och onödig av pöbeln.

Hur vänder man på detta då?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...