Rolle Rotax
Ny medlem
Vår vana trogen så hade vi för mycket att göra innan avfärd, så min Tz lastades som brukligt ombord i delar. Bild från förra året då jag plockade ihop hojen på Legolands parkering. Parkvakterna blev måttligt imponerade av en stor racebuss som hade spritt motorcyklar och delar över en halv parkering haha 
Väl framme vid Donington tog vi vår box #32 i besittning och lastade ur samt gjorde klart det sista. En hoj hann jag besikta på torsdag kväll och den andra fick vänta till fredag morgon och strax före träningen.
Det är lite extra kul när de i programmet skriver om gästande stjärnförare tex gamle vm-föraren Tepi Länsivouri och sedan Roland Johansson från Sweden
Då vi varit på Donington tidigare och kört så fanns anteckningar om rätt utväxling, korrekt bestyckning etc att använda sig av. På första passet visar det sig dock att hojen går som en påse skit. En koll visar att tändstiftet för ena cylindern är plaskblött, i med annat stift och försöker provstarta. Inte mycket liv i hojen. Då blir det isärrivning av motorn och felet visar sig ganska omedelbart, en kolvring som hade lämnat motorn.
Inga större skador för övrigt, så ny kolv och ring letades upp och rengöring av delar och montering skedde.
Springer igång hojen lagom till till träning 2 och den startar direkt perfekt. Ute på träning 2 går dock hojen som skit igen.
Koll på stiften efter passet visar att samma stift är dyngsurt igen, men den startar och går vid varvning i depån som den ska.
Lite ombestyckning och prov igen, sedan var det bara att vänta på lördag och race.
Första racet var bara ett träningsrace för oss, ingick inte i UEM. Uppvärmningsvarvet gick bra, hojen kändes lite seg men den gick. Direkt vid starten tappade hojen dock all kraft så jag var absolut sist iväg trots att jag stod i första startled. Gick bra några kurvor och jag närmade mig den näst siste, och nu började hojen gå helt kass igen.
Jag gav mer eller mindre upp, och då började hojen gå bättre. Suck.
Vid kontroll visade sig samma tändstift vara blött igen. Nya stift inhandlades, samt ytterligare ombestyckning. Vid race2, det första UEM racet så var det samma visa i starten. Hojen dog nästan, ingenting hände och jag blev absolut
sist från första startled. Men då det gällde poäng denna gång försökte jag komma ifatt i alla fall de två närmaste UEM-tävlandena. Efter något varv hittade jag att hojen gick bra tills man vred upp över 75% trottelöppning, så det var omprogrammering av hjärnan och sedan full fart som gällde. Tiderna blev bättre, jag såg motståndarna framför mig men hann aldrig ifatt dem. Några engelsmänn hann jag dock om.
Tills det avslutande UEMracet på söndagen blev det ytterligare lite ombestyckning, men ingen märkbar skillnad. Satte klart bätter tider än de framför mig men var för långt bakom för att hinna om.
Nå, ibland går det så. Som tur hade jag bättre tur med en annan hoj i deras klubbmästerskap och hade fina hårda fajter. Man måste även bli imponerad hur de klarar av 440 förare, varav närmare hälften kör minst i 2 klasser. Många fulla heat blir det, samt reserver som står i startfållan och väntar om någon får problem.
Nästa omgång i UEM skulle vara mer på hemmaplan, närmare bestämt Sviestadbanan några veckor senare. Till dess hittade jag felet i ena förgasaren, det hade skruvats konstigt på dem när de var utlånade. Klantigt att inte kontrollera allt, men hur många kollar att ingen haft i sand på hjullagren om någon lånat dina hjul?
Till Sviestad hade vi saker klara i god tid, och var på plats. En plats i andra startledet blev det efter tidsträningarna, så jag var nöjd. I första racet kommer jag iväg halvbra, tror det var 4a. Men har inte riktigt den nödvändiga mängden taggtrådsvälling i magen och tappar en placering efter några varv men ger inte upp utan har en hård fajt med Stefan 'Smen' Sand på en Morbidelli där jag bromsar om honom några gånger och han bromsar om mig.
Under varvningar så tappar jag honom sedan på sista varvet.
Det blev till slut en 5e plats och nytt personbästa i den klassen så jag var nöjd. Ett roligt race var det.
På söndag var jag bättre med i starten, hade rygg på ettan och tvåan. Började tappa lite på dom när jag såg att tvåan Carl Fredriksen tappade på ettan. Då var det dags att trycka ner huvudet lite till under kåpglaset och bita i.
Kom ikapp Carl och bromsade mig om honom efter rakan, nästa varv gjorde han likadant på mig. Men jag misstänkte att han satsade för hårt, så jag tänkte gå bakom honom när han skulle flyta ut för långt. Så långt hade jag rätt, men det var redan fullt bakom honom så jag tappade 3 placeringar. Kämpade tillbaka och var fyra i mål. Stenhårt race
Nöjd med enskilda heat, men helheten gick helt fel i år. En fjärde plats i UEM Forgotten Era 250
Tack till alla er funktionärer som gör så det blir en tävling, till publiken som hejar.
Följande företag har hjälpt till med delar och utrustning:
Mc-Boden Lindhagensplan
Jernbergs
Duells
Valvoline svenska
Nutt travels

Väl framme vid Donington tog vi vår box #32 i besittning och lastade ur samt gjorde klart det sista. En hoj hann jag besikta på torsdag kväll och den andra fick vänta till fredag morgon och strax före träningen.
Det är lite extra kul när de i programmet skriver om gästande stjärnförare tex gamle vm-föraren Tepi Länsivouri och sedan Roland Johansson från Sweden

Då vi varit på Donington tidigare och kört så fanns anteckningar om rätt utväxling, korrekt bestyckning etc att använda sig av. På första passet visar det sig dock att hojen går som en påse skit. En koll visar att tändstiftet för ena cylindern är plaskblött, i med annat stift och försöker provstarta. Inte mycket liv i hojen. Då blir det isärrivning av motorn och felet visar sig ganska omedelbart, en kolvring som hade lämnat motorn.
Inga större skador för övrigt, så ny kolv och ring letades upp och rengöring av delar och montering skedde.
Springer igång hojen lagom till till träning 2 och den startar direkt perfekt. Ute på träning 2 går dock hojen som skit igen.
Koll på stiften efter passet visar att samma stift är dyngsurt igen, men den startar och går vid varvning i depån som den ska.
Lite ombestyckning och prov igen, sedan var det bara att vänta på lördag och race.
Första racet var bara ett träningsrace för oss, ingick inte i UEM. Uppvärmningsvarvet gick bra, hojen kändes lite seg men den gick. Direkt vid starten tappade hojen dock all kraft så jag var absolut sist iväg trots att jag stod i första startled. Gick bra några kurvor och jag närmade mig den näst siste, och nu började hojen gå helt kass igen.
Jag gav mer eller mindre upp, och då började hojen gå bättre. Suck.
Vid kontroll visade sig samma tändstift vara blött igen. Nya stift inhandlades, samt ytterligare ombestyckning. Vid race2, det första UEM racet så var det samma visa i starten. Hojen dog nästan, ingenting hände och jag blev absolut
sist från första startled. Men då det gällde poäng denna gång försökte jag komma ifatt i alla fall de två närmaste UEM-tävlandena. Efter något varv hittade jag att hojen gick bra tills man vred upp över 75% trottelöppning, så det var omprogrammering av hjärnan och sedan full fart som gällde. Tiderna blev bättre, jag såg motståndarna framför mig men hann aldrig ifatt dem. Några engelsmänn hann jag dock om.
Tills det avslutande UEMracet på söndagen blev det ytterligare lite ombestyckning, men ingen märkbar skillnad. Satte klart bätter tider än de framför mig men var för långt bakom för att hinna om.
Nå, ibland går det så. Som tur hade jag bättre tur med en annan hoj i deras klubbmästerskap och hade fina hårda fajter. Man måste även bli imponerad hur de klarar av 440 förare, varav närmare hälften kör minst i 2 klasser. Många fulla heat blir det, samt reserver som står i startfållan och väntar om någon får problem.
Nästa omgång i UEM skulle vara mer på hemmaplan, närmare bestämt Sviestadbanan några veckor senare. Till dess hittade jag felet i ena förgasaren, det hade skruvats konstigt på dem när de var utlånade. Klantigt att inte kontrollera allt, men hur många kollar att ingen haft i sand på hjullagren om någon lånat dina hjul?
Till Sviestad hade vi saker klara i god tid, och var på plats. En plats i andra startledet blev det efter tidsträningarna, så jag var nöjd. I första racet kommer jag iväg halvbra, tror det var 4a. Men har inte riktigt den nödvändiga mängden taggtrådsvälling i magen och tappar en placering efter några varv men ger inte upp utan har en hård fajt med Stefan 'Smen' Sand på en Morbidelli där jag bromsar om honom några gånger och han bromsar om mig.
Under varvningar så tappar jag honom sedan på sista varvet.
Det blev till slut en 5e plats och nytt personbästa i den klassen så jag var nöjd. Ett roligt race var det.
På söndag var jag bättre med i starten, hade rygg på ettan och tvåan. Började tappa lite på dom när jag såg att tvåan Carl Fredriksen tappade på ettan. Då var det dags att trycka ner huvudet lite till under kåpglaset och bita i.
Kom ikapp Carl och bromsade mig om honom efter rakan, nästa varv gjorde han likadant på mig. Men jag misstänkte att han satsade för hårt, så jag tänkte gå bakom honom när han skulle flyta ut för långt. Så långt hade jag rätt, men det var redan fullt bakom honom så jag tappade 3 placeringar. Kämpade tillbaka och var fyra i mål. Stenhårt race

Nöjd med enskilda heat, men helheten gick helt fel i år. En fjärde plats i UEM Forgotten Era 250
Tack till alla er funktionärer som gör så det blir en tävling, till publiken som hejar.
Följande företag har hjälpt till med delar och utrustning:
Mc-Boden Lindhagensplan
Jernbergs
Duells
Valvoline svenska
Nutt travels