TZR125 som dör vid hög belastning

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Hojen dör vid hög belastning, hjälp mig!

Min hoj, den dog helt plötsligt när jag skulle toppa den (på en sääker vägsträcka då förståss).

Hade kört runt 4 mil i en följd, får för mig att kolla vad den toppar på en raksträcka, börjar dra ur den i en svag uppförsbacke som senare övergår till en lite brantare nedförsbacke, varvar ur 3.an, 4:an, 5:an, och på 6:an på runt 9500 rpm slutar den tända. Blev först rädd att den hade skurit men jag släppte av på gasen och höll på och efter runt 50-100 meter börjar den tända igen, och går som vanligt. :confused:

Undrar bara vad som kan ha gått snett.

Kan det ha varit stiftet som blev överhettat? Kör på en 8:a, och 9 är orginal.
Eller kan det vara tändspolen eller tändkabeln som är kass och ger upp vid höga belastningar?

Funderar med på om det kan ha varit så att den inte han tillföra tillräckligt med bensin, kanske skit i filtrena i soppakranen?

Uppskattar all hjälp! :Bugar
 
Last edited:
PollySmurf skrev:
Funderar med på om det kan ha varit så att den inte han tillföra tillräckligt med bensin, kanske skit i filtrena i soppakranen?

Inte mycket att fundera på. Ba o sätta igång o leta.

1. Kranen
2. Slangar
3. Filter
4. Flotörventil

(eller så)


Kom tebaka sen.. :D
 
#Olsson# skrev:
Inte mycket att fundera på. Ba o sätta igång o leta.

1. Kranen
2. Slangar
3. Filter
4. Flotörventil

(eller så)


Kom tebaka sen.. :D

Undrar bara ifall man får sånna fenomen av det felet, annars är det ju inte lönt att börja leta.
 
PollySmurf skrev:
Undrar bara ifall man får sånna fenomen av det felet, annars är det ju inte lönt att börja leta.


vadå så du vill inte att problemet ska fixas?
 
PollySmurf skrev:
Undrar bara ifall man får sånna fenomen av det felet, annars är det ju inte lönt att börja leta.

OK. Ja precis så skulle symptomen vara om man laddar genom växlarna en stund. Motorn dricker och dricker ordentligt. Någonting på vägen bromsar flödet lite eller mycket. Till slut töms flotörhuset på soppa och den bara dör. Kolla även att slangar inte ligger i kläm eller är böjda.

Behöver inte vara något av detta men det bör man kanske kolla först eftersom det är snabbt kollat/fixat samt väldigt relevant.
 
Får man fråga varför du kör på ett varmare stift än rekommenderat? Nån fetich för kolvar med hål i eller?
 
Skulle verkligen se till att köra på rätt stift på en 125:a som har lätt för att bli varm o skära!
 
Du kan få en second oppinion här:
Kolla bränsletillförseln (precis som Olsson säger) ända från tanklock ner till flottörhusen. Det är exakt de symtomen du har. Hittar du inget fel där så leta ett par gånger till innan du börjar leta efter andra fel, så troligt är det att det är ett sånt fel med dom symtomen du har. Jag har varit med om samma sak både på bilar (en Ford 2,8 liter sexa dricker mer än soppapumpen från en Saab 2-t kan leverera!) och på hojar.

Sen har jag varit med om att fullt friska hojar haft dessa symtom därför att de inte är bättre (Marauder 800 torkade ut efter 1,5 mil stumt på E20) men jag tror inte att en tillverkare av en 2-t törs släppa hojar som magrar ut vid fullgasning. Alltså vägrar jag tro på att det ska vara så, du har nåt som är igensatt nånstans.

Edit: Och rekommendationerna om rätt stift ska du nog lyssna till om du inte har en särskild anledning att åka varmare stift.
 
EBS skrev:
Får man fråga varför du kör på ett varmare stift än rekommenderat? Nån fetich för kolvar med hål i eller?

Blev så, gick inte att få tag på kallare stift nånstans här i trakternas affärer/butiker/mackar, så det blev en 8:a.

Sen har jag bara inte orkat byta, men då visste jag inte att det kan överhetta/bränna hål på kolven.

Får skaffa en 9:a nånstansifrån.
 
hmmm jag tror såhär :

kan vara så att någon hemma mekkar har bytat bensinslangar på den, till lite mindre då alltså. för du behöver ett enormt flöde cm2/sekund , byt till tjockare och korta gärna av dem om det går, skit i bensinfilter om du har en ren tank. en riktigt viktig sak,. jag har själv hållt på och mixtrat med stift en hel del, och stiftet gör en massa, själv kör jag alltid (gjorde) med NGK:s racingstift, glöder inte itu och klarar höga varvtal som med en 2-taktare...

gör dessa grejer om inte det blir bättre då så kan det börja kosta pengar... mvh/oskar
 
tzr 125

Jag har slitit mitt hår när det gäller denna hoj och just det symtomet som du nämner att den suckar efter 3/4-gas. Jag har bytt laddspole och cdi-box utan att dessa komponenter varit trasiga. Detta ledde inte till något alls. Kan sälja dessa felfria komponenter till någon om intresse finns?
Provat med att byta pilotmunstucke, huvdmunstycke, blåst soppakranen och bytt filter. Den sannolika källan till problemet är den variabla avgasporten som sannolikt sotat fast eller så har motorn till den packat ihop. Kolla upp att wirarna löper lätt. Ta av den lilla kåpan som sitter över själva "rotorn" och gasa. Kolla vid vilket varv den börjar röra sig eller om den rör sig. Vad jag förstått så är TZR en känslig rackare när det gäller avgasporten som lätt sotar fast om man använder för dålig olja..
Kolla porten, det de andra föreslår har jag testat utan resultat. Jag kan ju ha fel, men det är värt ett försök.
 
perasper skrev:
Jag har slitit mitt hår när det gäller denna hoj och just det symtomet som du nämner att den suckar efter 3/4-gas. Jag har bytt laddspole och cdi-box utan att dessa komponenter varit trasiga. Detta ledde inte till något alls. Kan sälja dessa felfria komponenter till någon om intresse finns?
Provat med att byta pilotmunstucke, huvdmunstycke, blåst soppakranen och bytt filter. Den sannolika källan till problemet är den variabla avgasporten som sannolikt sotat fast eller så har motorn till den packat ihop. Kolla upp att wirarna löper lätt. Ta av den lilla kåpan som sitter över själva "rotorn" och gasa. Kolla vid vilket varv den börjar röra sig eller om den rör sig. Vad jag förstått så är TZR en känslig rackare när det gäller avgasporten som lätt sotar fast om man använder för dålig olja..
Kolla porten, det de andra föreslår har jag testat utan resultat. Jag kan ju ha fel, men det är värt ett försök.

Avgasporten är det inget fel på :tummenupp

Jag tippar på att det är skit nånstans, troligen sopparkansfiltret

Angående soppaslangen så är den inte precis liten.
Den löper lätt på nipplarna och jag tror att en stärre slang hade varit "för stor". längde på den är också bra, precis så man når att sätta dit den, hade den varit kortare så hade det inte gått.

Sen förstår jag inte varför avgasporten skulle göra att den slutar tända, funkar det så funkar det.

Och dedär med 3/4 gas har jag inget problem med, funkar finfint med fullgas men efter att ha dragit på en längre stund så dör den (lr iofs, detta har bara hänt en gång)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top