Tysta ljudämparen inför besiktning!

DoggeMcGrath

"Kawa Rules"
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Kawasaki ZX9R
Jag har helsystem. någon som har nåt tips för hur man lätt tystar ner ljudämparen nu i samband med besiktning utan att behöva byta hela systemet för de tar ett par timmar + att man måste byta koppar packningar i grenröret osv. krabb! Hur många Db är max vad de får vara och vid vilket varvtal?
 
DoggeMcGrath skrev:
Jag har helsystem. någon som har nåt tips för hur man lätt tystar ner ljudämparen nu i samband med besiktning utan att behöva byta hela systemet för de tar ett par timmar + att man måste byta koppar packningar i grenröret osv. krabb! Hur många Db är max vad de får vara och vid vilket varvtal?

diskboll eller vad det heter o sen lite hönsnät i slutburken.. har jag läst här för ett tag sen .. :tungan

men säkert ngn som vet bättre.
 
[Besserwissermode on]
Använd sökfunktionen det finns många trådar om det ämnet. Diskbollar av stålull till insatsrör mm
[/Besserwissermode off]
 
Jag har ett Yoshimura helsystem som låter nåt för jävla mycket.
Vid besiktning så har jag en cylindrisk klumb jag bara petar in i utblåset och låser med en M6-skruv.
Cylindern har ett hål på ca 20-25mm mot ljuddämparens ca 50-60mm.
Fungerar klockrent, förutom att det blir som att köra en 250cc ungefär.
Skruvar därför i den 100m före bilprovningen och skruvar bort den på samma ställe på vägen hem... =)
 
DoggeMcGrath skrev:
Jag har helsystem. någon som har nåt tips för hur man lätt tystar ner ljudämparen nu i samband med besiktning utan att behöva byta hela systemet för de tar ett par timmar + att man måste byta koppar packningar i grenröret osv. krabb! Hur många Db är max vad de får vara och vid vilket varvtal?

Om jag inte har fel så är det 102 eller 103 db som är max.

Sen skiter de flesta besiktningsgubbar om det låter mer bara det inte är överjävligt.
 
Cyanid skrev:
diskboll eller vad det heter o sen lite hönsnät i slutburken.. har jag läst här för ett tag sen .. :tungan

men säkert ngn som vet bättre.

såna här lösningar fungerar det på bankörning också?
 
Göran skrev:
Jag har kört med "Highway Hawk" insatser ifrån Touring butiken

Har du kört bana med en sån också? I så fall skulle det vara nåt för mig och min fina ART-burk som jag aldrig orkar montera eftersom det har varit mycket bankörning.
 
Danne_GSXR skrev:
Jag har ett Yoshimura helsystem som låter nåt för jävla mycket.
Vid besiktning så har jag en cylindrisk klumb jag bara petar in i utblåset och låser med en M6-skruv.
Cylindern har ett hål på ca 20-25mm mot ljuddämparens ca 50-60mm.
Fungerar klockrent, förutom att det blir som att köra en 250cc ungefär.
Skruvar därför i den 100m före bilprovningen och skruvar bort den på samma ställe på vägen hem... =)

Det låter som ett hempul? Har du några bilder på det? :)
 
Hoztic skrev:
Det låter som ett hempul? Har du några bilder på det? :)
Vet inte om hans är ett hemmapul men på beskrivningen låter det som original db-killern som följde med mitt system. Skruvat dit den en snabbis för att höra hur det lät och den sänkte ljudet markant, låter som originaldämparen med dbk'n i.
Den stora yttre ringen är hålet i dämparen normalt. Bör vara hyffsat enkelt att bygga nåt själv.

Edit: Om besiktningsmannen är nitisk kan han ev. kräva fast montage på insatsen, och då finns ju popnit att tillgå (läs popnitstråder för tips på hur man tar bort den sen :hihi )
 

Bifogat

  • DBk.JPG
    DBk.JPG
    33.1 KB · Visningar: 134
Last edited:
Orca69 skrev:
Vet inte om hans är ett hemmapul men på beskrivningen låter det som original db-killern som följde med mitt system. Skruvat dit den en snabbis för att höra hur det lät och den sänkte ljudet markant, låter som originaldämparen med dbk'n i.
Den stora yttre ringen är hålet i dämparen normalt. Bör vara hyffsat enkelt att bygga nåt själv.

Edit: Om besiktningsmannen är nitisk kan han ev. kräva fast montage på insatsen, och då finns ju popnit att tillgå (läs popnitstråder för tips på hur man tar bort den sen :hihi )

Det borde ju vara ganska lätt att snickra ihop något sånt där ja! Jag är inte så sugen på att borra i dämparn, men det går ju att svetsa en mutter i det lösa röret, och ha en kort insexbult dom man drar mot dämparn inifrån! :) Det blir nog att göra något sånt där till besikningen... :rolleyes:
 
PacMan skrev:
Har du kört bana med en sån också? I så fall skulle det vara nåt för mig och min fina ART-burk som jag aldrig orkar montera eftersom det har varit mycket bankörning.

Japp,
Jag hade ett par högljudda HMF burkar på min Hayabusa som jag tystade ner med dessa insatser. Fungerade både på banåkning och besiktning.

Jag linade även på lite ljuddämparull utanpå insatsen, men vet inte hur mycket detta verkligen gav.

Nu har jag köpt insatser som jag ska stoppa i utblåset till Millen, har dock inte testat ännu.
 
Blev effekten i motorn märkbart sämre med insats?
 
Danne_GSXR skrev:
Jag har ett Yoshimura helsystem som låter nåt för jävla mycket.
Vid besiktning så har jag en cylindrisk klumb jag bara petar in i utblåset och låser med en M6-skruv.
Cylindern har ett hål på ca 20-25mm mot ljuddämparens ca 50-60mm.
Fungerar klockrent, förutom att det blir som att köra en 250cc ungefär.
Skruvar därför i den 100m före bilprovningen och skruvar bort den på samma ställe på vägen hem... =)
Vill dom itne provköra din hoj när du besiktar? Det vill dom alltid med min. :tungan
 
Diskboll funkar bra. Har provat både på bankörning & besiktning.
Flexibelt nät ytterst som viks över slutpipen och fixeras med slangklämma.
...blev dock för tätt till att börja med, så jag körde lite med ett stort borr i den för att öppna upp lite.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top