Tyskland ständigt i vägen !?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag tänker ofta på olika europaresor som lockar, Kroatien, Alperna, Frankrike, Spanien, Italien osv.

Allt verkar jättekul, om inte Tyskland vore i vägen ! Ständigt detta stora tråkiga land man måste passera, och Autobahn...

Men måste det vara så? Kan man tänka på nåt annat sätt? Kan Tyskland istället vara kul ? Finns det andra vägar än Autobahn? Klart det finns det, men vilka då?

Nån som har tips på roliga vägar i Tyskland...? :)
 
Knappa in "undvik autobahn/motorväg" på GPSen och åk underbara landsvägar med "vardagsrumsslät" asfalt genom tysklnad.

Eller...

Ta färjan Karlskorna-Gdynia och kör via Polen/Slovenine/Tjeckien

Bil/Mc-Tågen är ju bra men kostar satan för mycket tycker jag och då kör jag hellre.
 
I Östtyskland finns det superfina släta kurviga vägar (körde där i somras). Sen kör man in i Tjeckien och vidare ner, så har vi tänkt göra i sommar :). Vi har Italien som slutmål och sen tänkte vi ta via Harzenbergen i Tyskland hem, ska visst va riktigt fina vägar där! :P
 
Kan varmt rekomendera Harz området i Tyskland. Var där o åkte hoj under en vecka 2008. Klockrent med släta vägar som gick över berg ned i dalar serpentinvägar med massor av hårnålskurvor. Ett känt område för mc-burna i Tyskland. Finns bra hotell i bla Braunlage. :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Harz

Gå in på google maps skriv Braunlage ta satelitbild "voila".

//B

I Östtyskland finns det superfina släta kurviga vägar (körde där i somras). Sen kör man in i Tjeckien och vidare ner, så har vi tänkt göra i sommar :). Vi har Italien som slutmål och sen tänkte vi ta via Harzenbergen i Tyskland hem, ska visst va riktigt fina vägar där! :P

Harzbergen rekomenderas. :tummenupp

//B
 
Last edited:
Tänk på att man i Polen ligger minst 20- 30 år efter när det kommer till trafiksäkerheten på vägarna. De är dåligt underhållna.

Jag håller med om att Tyskland känns som en transportsträcka om man har Sydeuropa som mål.

1. Antingen biter man i sura äpplet. Det är trots allt den snabbaste vägen till målet.

2. Kör alternativa vägar, men då ska man nog se själva resan som målet inte målet i sig. Det finns säkerligen fina vägar genom Tyskland om man letar sig utanför Autobahn.

3. Ett alternativ som lockar mig allt mer är AutoZug genom Tyskland. Man kommer fram utvilad.

Tåg är tyvärr rätt dyrt. Jag kollade priserna för ca 1 år sedan. Man bör vara ute i god tid. De har kampanjpriset ibland. Man får väga det mot vad det kostar att köra ner inklusive övernattning, mat, bensin, bekvämlighet etc.
 
Öööh. Tyskland är väl inga problem? Supervägar eller Autozug.

Ett land som däremot är ivägen är sunk-Polen, där man får riskera liv & lem i minst ett dygn om man ska igenom. Halvkassa vägar, massor av trafik och USEL trafikmoral.
 
Tänk på att man i Polen ligger minst 20- 30 år efter när det kommer till trafiksäkerheten på vägarna. De är dåligt underhållna.

Inte säkrare trafik och BIL/MC-förare i södra Frankrike, Italien eller på Balkan.

Så om man är på väg dit är Polen-passagen inte annorlunda säkerhetsmässigt än det blir när man kommer fram till länderan runt medelhavet. :D

Visst blir vägarna bättre söderut, men farten drar ju iväg med.
 
Ett land som däremot är ivägen är sunk-Polen, där man får riskera liv & lem i minst ett dygn om man ska igenom. Halvkassa vägar, massor av trafik och USEL trafikmoral.

Håller med dig om Polen.

Att transportera sig 25 mil tar mycket längre tid än här hemma även om man kör som en gud med ena omkörningen galnare än den andra. Vi pratar om tvåfiliga vägar med möte och krön man inte ser bakom. Träden ligger precis intill vägen utan räcken som skymmer. Vägbeläggningen har djupa spår. Regnar det är det en mardröm. Riskera livet är just det man gör. Polackerna själva tror att de är Robert Kubica. Är man lagt åt det hållet är Polen verkligen att rekommendera. Köra motorcykel där är inget som lockar mig.
 
Håller med dig om Polen.

Att transportera sig 25 mil tar mycket längre tid än här hemma även om man kör som en gud med ena omkörningen galnare än den andra. Vi pratar om tvåfiliga vägar med möte och krön man inte ser bakom. Träden ligger precis intill vägen utan räcken som skymmer. Vägbeläggningen har djupa spår. Regnar det är det en mardröm. Riskera livet är just det man gör. Polackerna själva tror att de är Robert Kubica. Är man lagt åt det hållet är Polen verkligen att rekommendera. Köra motorcykel där är inget som lockar mig.

Exakt så som du skriver var det för några år sedan när man körde där.

Senaste gångerna jag har passerat är det ingen större skillnad mot att köra i övriga europa, Polen har blivigt "EU-fierat" och Robert Kubica har gått ur tiden på vägarna.

Men visst är det mycket trafik, men kan man hålla sig frpån att brassa om titt som tätt utan fri sikt så är det inte speciellt farligt.

Sista resorna genom polen var närstan "tråkiga" då alla körde så städat och väseuropa-likt.

Förr var det ju rena Mexico stuket på körningen, med kamikazeförare i Wartburg och Lada, nu är det "västfordon" som gäller
 
Last edited:
Exakt så som du skriver var det för några år sedan när man körde där.

Senaste gångerna jag har passerat är det ingen större skillnad mot att köra i övriga europa, Polen har blivigt "EU-fierat" och Robert Kubica har gått ur tiden på vägarna.

Där jag körde var det som jag beskrev så sent som förra sommaren. Men visst, polackerna håller på och rustar upp sina vägar och det lär även finnas åtminstone en fin motorväg numera som vår GPS inte hittade.

Det har sin tjusning att köra genom ett land där allt inte är så tillrättalagt med idiotsäkra vägar likt dem vi har på de flesta håll i Västeuropa. Passa på så länge de finns kvar, men räkna med att det tar tid.

Vill man ner till Sydeuropa på kortast möjliga tid skulle jag hålla mig till Tyskland och Autobahn.

Söker man spänning ska man utan tvekan köra genom forna Öststaterna.
 
Bra tips där, tackar. Ner genom östra Tyskland och Tjeckien är ju absolut ett alternativ. Eller Harzbergen, Braunlage och det... kollade in det på kartan.

Nu känns det bättre ;-) Vore ju ett tillfälle att väcka min insomnade tyska till liv oxå...

Polen har jag inte lust med, har hört mycket om trafikdöd därifrån. Fast ok Helldriver, det har kanske blivit bättre.

Autozug har jag läst om tidigare på denna sajt, säkert kanon, men ss dyrt.
 
Polen har jag inte lust med, har hört mycket om trafikdöd därifrån. Fast ok Helldriver, det har kanske blivit bättre.

Tycker inte den rädslan ska hindra dig, Vidhåller ändå att risken känns ca 5000 ggr högre när man ser framfarten i bergspassen i Frankrike, Italien och på balkan tex Kroatien av de lokala raketerna, än vad det känns när man cruisar över Polen som är platt som skåne. Kan man bara hia sig lite och följa med i 90 km/h lunken som gäller så är det rena gäspningen att ta sig igenom Polen.

Men det är klart är man otålig och vill köra GhostRi.... tempo då kan det bli duktigt farligt i Polen.
 
Hej.
Jag kör tåg ner till Duisburg från Malmö..
Kan ev få plats med en hoj eller fler.
Det är iaf mer än halvvägs genom Tyskland mot den franska gränsen.:tummenupp
Bara ett tips.:tummenupp

Menar du att DU kör tåget !? Respect. Lokförare då lr?
Och kan ta med hojar? Köstar det ra ?
 
Jag tycker inte Autozug är speciellt dyrt...om det nu inte gått upp katastrofalt sista året. Betalade 1508 kr Hamburg-München för 1,5 år sen för mig o hojen. Vad kostar det att köra de ca 100 milen , inkl soppa , däckslitage i autobahnfart o övernattning ? Med Autozug kommer du fram utvilad på morgonen o kan jaga serpentiner inom 1 tim från München....
 
Jag tycker inte Autozug är speciellt dyrt...om det nu inte gått upp katastrofalt sista året. Betalade 1508 kr Hamburg-München för 1,5 år sen för mig o hojen. Vad kostar det att köra de ca 100 milen , inkl soppa , däckslitage i autobahnfart o övernattning ? Med Autozug kommer du fram utvilad på morgonen o kan jaga serpentiner inom 1 tim från München....

Jaså inte mer...
Det var ju faktiskt inte så dyrt...
 
Jag tycker inte Autozug är speciellt dyrt...om det nu inte gått upp katastrofalt sista året. Betalade 1508 kr Hamburg-München för 1,5 år sen för mig o hojen. Vad kostar det att köra de ca 100 milen , inkl soppa , däckslitage i autobahnfart o övernattning ? Med Autozug kommer du fram utvilad på morgonen o kan jaga serpentiner inom 1 tim från München....

Det är ungefär samma priser nu.
Börjar tycka att det inte är så dyrt iaf...

En fråga till er som har åkt med autozug; Är det krångligt?
Vad jag menar är, hitta till stationen, måste man vara där tidigt, hur är det med övernattningen, ordning o reda eller kaos :-) osv...
 
Det är ungefär samma priser nu.
Börjar tycka att det inte är så dyrt iaf...

En fråga till er som har åkt med autozug; Är det krångligt?
Vad jag menar är, hitta till stationen, måste man vara där tidigt, hur är det med övernattningen, ordning o reda eller kaos :-) osv...

Plättlätt.
Man är där nån timme innan avfärd. Lastning/lossning går som en dans.
Ordning och reda på tåget. Fräscha kupeer. Svindyr restaurangvagn :)
 
Jag tycker inte Autozug är speciellt dyrt...om det nu inte gått upp katastrofalt sista året. Betalade 1508 kr Hamburg-München för 1,5 år sen för mig o hojen. Vad kostar det att köra de ca 100 milen , inkl soppa , däckslitage i autobahnfart o övernattning ? Med Autozug kommer du fram utvilad på morgonen o kan jaga serpentiner inom 1 tim från München....

Fan vad billigt.... jag kom bara ihåg vad det kostade att få med bilen, då blev det 3-4 tusen. Men med båge är det ju duktigt billigt.

----

Kikade lite på hemsidan. Låg på dryg 2000 nu i högsäsong med plats i 5-bäddsutrymme.

Vill man ha egen sovkupe blir de 4000

Vill man åka lägre med tåget så drar priet också iväg.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top