tysk gsx750r vilken effket har den??

schizoid

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
aprilia sxv 450
tjena, precis köpt en sedan 3 år svenskreggad gsx750r -89. den var tysk innan.
i papprena anges effekten till 74kw=100,6hp.även i dem tyska papprena.
denna effekt finns inte på någon årsmodell enligt de fakta jag hittar.
någon som har koll på tyskarnas gsx750r frå 89 som vet varför det är såhär?
den ska enligt siffrorna även ha en storlek på 739cc. en storlek som inte finns enligt mig

jag hittade denna sida:

http://www.ruhrpott-gixxer.de/new/75hist.htm
där effekten abges till: 100PS (offen 112PS) bei 10.200 U/min

på flera årsmodeller anges effekten till prick 100=74kw, men med (ofta 107, 110,112, 116hp) i parantes efter. vad innebär detta? reggar tyskarna alla som 74kw eller finns den en lite strypt version som bara har 74kw och att dem "ofta" har mer?

är det någon som har koll på detta? (jag vill veta hur stor effekt min motorcykel har)

jättetacksam för eventuella svar.

Gå in på www.gixxer.com så hitar du information om just detta. Din KAN ha kvar sin strypning till CDI-boxen, men det troliga är att du har fulleffekt och att den bara är reggad som 74.

tackar för det snabba svaret. måste man byta cdi boxen för att få ut fulleffekten? vad kostar en sån?

Det är högst osannolikt att en så pass gammal hoj har strypningarna kvar...det är ju ingen touringhoj direkt. Min R1100 -94 var också av tyskt ursprung och var reggad med 74Kw men hade en anings mer mos... :rolleyes: Precis som var fallet i Sverige ett tag under sena 80-talet så hade även Tyskland lag på max 100 hk maxeffekt. Och precis som här struntade folk i det...

Kolla med de tidigare svenska ägarna, de kanske har koll. Alternativt låter du en mek kolla på den, de hittar strypningarna på nolltid.

En original gixxer 750 -89 ger 112 hk (81,8 kw).

imponerad av detta forumet, grymt snabba å bra svar.
men då e de ju "bara" 12hp jag saknade. jag trodde de va 120 orginal.
eftersom jag har kört 25 mil på min 500:a med 50 häst så kanske det räcker med 100 även om jag va principiella skäl vill ha alla 112 :)

du skrev att demn kunde se det på nolltid, då kanske de inte e så dyrt att kolla upp det?

har bara varit en svensk ägare, 47 år gammal familjefar . han hade ingen aning.

i papprena angavs 739cc, som jag inte kan hitta nånstans. var lite orolig att jag fått en bluffmotor.
men det är alltså bara så att det är en eventuell strypning? inte att jag har en lite mindre trimmad motor? jag ska ha möjlighet att plocka ut alla 112 om jag vill?

schizoid skrev:
imponerad av detta forumet, grymt snabba å bra svar.
men då e de ju "bara" 12hp jag saknade. jag trodde de va 120 orginal.
eftersom jag har kört 25 mil på min 500:a med 50 häst så kanske det räcker med 100 även om jag va principiella skäl vill ha alla 112 :)

du skrev att demn kunde se det på nolltid, då kanske de inte e så dyrt att kolla upp det?

har bara varit en svensk ägare, 47 år gammal familjefar . han hade ingen aning.

du kör ju gixxer, klart man hjälper till :)

Nope, 112hk är det och det räcker...jag lovar. -90 har 115, -91 116, 92-95 118 och från 96 drar det iväg till runt 130 kusar. Men då är den ju vattenskadad förstås... :rolleyes:

Yep. Alt. kan du ju bänka den, kostar ca 500 spänn. Då får du svart på vitt hur mycket den ger på bakslangen. Skulle tro att den ger i praktiken runt 100hk (112 är fabriksuppgifter, det blir alltid en effektförlust via transmissionen etc). Är den strypt så kommer den att leverera klart under.

En bra sida för oss som kör Suzuki: www.suzukicycles.org

schizoid skrev:
i papprena angavs 739cc, som jag inte kan hitta nånstans. var lite orolig att jag fått en bluffmotor.
men det är alltså bara så att det är en eventuell strypning? inte att jag har en lite mindre trimmad motor? jag ska ha möjlighet att plocka ut alla 112 om jag vill?

739 cc är helt i sin ordning. Få motorer har exakt sin cylindervolym, R1100 från samma år har en motor på 1127 cc medan en -94 har 1074 cc.

Jag tror inte motorn är strypt, inte på en -89 med kanske 10 ägare innan dig. Det är väldigt osannolikt, oavsett vad som står i regpappren. Men som sagt, är du osäker så låt någon kika på den, alt bänka den.

efter denna post ska jag sluta tjata =)

min e på 739cc, att den inte va på 750 var inte grejen utan att de motorer som finns listade mellan 85 till 92 e på 748cc och 749cc.

men det var kanske så du menade?

det var därför jag trodde att jag hade fåttt en lite mindre lite klenare motor =(

men det är kanske inte nån större risk?

jag tror risken är liten att det fanns en 10cc mindre motor någonstans, det står kanske bara fel, det är inte alls ovanligt att de skriver fel i reg.papperna.

schizoid skrev:
efter denna post ska jag sluta tjata =)

min e på 739cc, att den inte va på 750 var inte grejen utan att de motorer som finns listade mellan 85 till 92 e på 748cc och 749cc.

men det var kanske så du menade?

det var därför jag trodde att jag hade fåttt en lite mindre lite klenare motor =(

men det är kanske inte nån större risk?

Exakt. Suzuki har inte tillverkat någon motor på 739 cc till gixxer 750, det är helt säkert fel i i dina papper.

tjenare fazerfun.

du verkar ha bra koll på gixxers. det sjuka e dockk att jag hitta denna site:

http://www.corvex.hu/~fred/zxrsite/press/zxr-gsxr/zxr-gsxr.htm

skrolla enr till fakta rutan, där anges exakt dem siffrorna som finns i mitt regbevis.

Hubraum 739cm3

Herstellerangabe: 100PS (74kW) bei 10200/min.
MOTORRAD-Messung: 100PS (74kW) bei 10200/min.
Max. Drehmoment: 70,3Nm (7,0kpm) bei 9800/min.

typsikt tyskar å ställaa till det. först 2 världskrig sen massa felaktiga siffror på min hoj.

men jag tror att du har bra koll fazerfun, tror oxå att det ska va 749cc å att det eventuellt kan vara en strypning på 74kw. men troligen borttagen.

vad ligger värdet på en gsx 750r -89 miltal 4500?
allt e bra på den men 5*5 cm på en bakskärm e skrapad.

tänkte att du kunde kanske slänga ur dig en siffra fazerfun, jag har precis börjat med mc :)

schizoid skrev:
tjenare fazerfun.

du verkar ha bra koll på gixxers. det sjuka e dockk att jag hitta denna site:

http://www.corvex.hu/~fred/zxrsite/press/zxr-gsxr/zxr-gsxr.htm

skrolla enr till fakta rutan, där anges exakt dem siffrorna som finns i mitt regbevis.

Hubraum 739cm3

Herstellerangabe: 100PS (74kW) bei 10200/min.
MOTORRAD-Messung: 100PS (74kW) bei 10200/min.
Max. Drehmoment: 70,3Nm (7,0kpm) bei 9800/min.

typsikt tyskar å ställaa till det. först 2 världskrig sen massa felaktiga siffror på min hoj.

men jag tror att du har bra koll fazerfun, tror oxå att det ska va 749cc å att det eventuellt kan vara en strypning på 74kw. men troligen borttagen.

vad ligger värdet på en gsx 750r -89 miltal 4500?
allt e bra på den men 5*5 cm på en bakskärm e skrapad.

tänkte att du kunde kanske slänga ur dig en siffra fazerfun, jag har precis börjat med mc :)

tja lite hårda fakta har man ju snappat upp men fråga mig inte varför hojen går fett eller hur man monterar turbo, sånt kan jag inte...än :rolleyes:

jaa, fan vet varför tyskarna bollar med de där siffrorna :confused: men huvudsaken är väl att du inte har en motor som är snöpt...och det är mycket osannolikt, dels med tanke¨på modellen och dels med tanke på åldern.

Hmmm....ett fint ex tycker jag bör ligga mellan 25-30k. Men då snackar vi nära originalskicket, inget omlackat/sönderskruvat ex, vilket inte är så ovanligt på de sena 80-talarna, tyvärr.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...