TWS PY80

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om jag postar i rätt kategori men moderatorn får väl flytta tråden då.

Jag tog och bytte till mig en sån så ungarna ska ha nåt att köra med mot garagehyra, vad kan man säga om dessa en kopia på PW80? Den verkar gå riktigt bra i motorn och startar lätt. Vad som jag vet är fel är att bromsgrepppet saknas men frambromsen fram verkar funka, så jag beställde ett nytt bromshandtag på Amazon och bakdäcket är också slut men jag har beställt ett nytt däck och ny slang. Sen är det ett lite allvarligare fel och det är att tvåan vill på att hoppa i och ur så det blir väl att klyva motorn till vintern och kolla upp lådan, har ingen större erfarenhet av lådor men det kan ju inte vara så komplicerat.

Kollade lite lite innan jag gjorde bytes affären och den ska ha separatsmörjning men det visste inte säljaren om utan dom hade blandat i tanken, är ju lite korkat att man enligt boken måste skruva loss sadeln för att kolla fylla på tvåtaktsoljan. Risken är väl att pumpen gått torr men i övrigt borde det väl vara lungt att blanda i tanken? Vet inte om man enkelt kan ta bort pumpen i detta fall även om jag normalt sett så tycker jag det är smidigt med separatsmörjningen.

Nån som vet om PW80 delarna passar rakt av till PY80?

Har en kinakopia av PW50 till grabbarna, tror att den heter PY50. Loncinmotor, lite annan design på kylvingarna annars vad jag kan se en exakt kopia av Yamaha.
Har köpt Yamahadelar och allt har passat. Bl.a kolvkit, reglage och div plast. Separatsmörjningen har jag slängt bort då jag inte riktigt litar på funktionen.

Köpte en PY80 till grabben för massa år sen... Va en granne som hade yamaha PW80... Allt samma utom plasten.. Me andra ord passar de mesta..
Tyckte de inte va några problem alls me den.. Funkade hela tiden.. Va bara tanka å fylla på olja...

Okej, då är det i alla fall inte ren skit.

Det är som sagt nåt knas med tvåan men då ska det funka med delar från PW80. Läste på nätet nåt om nån annan som hade samma problem men på en PW80, som jag fattade så får man byta dreven på tvåan då det var nåt med nån inhakning eller så.

Verkar sitta en Keihin förgasare på denna, tror i alla fall inte att det är en Kina förgasare för den har Keihin loggan. Eller har kineserna kört fullt ut med kopieringen?

Tar man bort lite strypningar så blir den roligare å köra..

Tar man bort lite strypningar så blir den roligare å köra..

Var sitter dessa strypningar och hur fort går den strypt respektive strypt? I dagsläget är det nog bra mer lite strypning då det är oerfarna förare som ska köra den men i framtiden kan man ju ta bort dom. I dagsläget går den ca 50 km/h med en relativt klent byggd 17 åring (tror jag) som chaufför enligt 17 åringen själv.

Okej, då är det i alla fall inte ren skit.

Det är som sagt nåt knas med tvåan men då ska det funka med delar från PW80. Läste på nätet nåt om nån annan som hade samma problem men på en PW80, som jag fattade så får man byta dreven på tvåan då det var nåt med nån inhakning eller så.

Verkar sitta en Keihin förgasare på denna, tror i alla fall inte att det är en Kina förgasare för den har Keihin loggan. Eller har kineserna kört fullt ut med kopieringen?

Googla keihin copy.
Kineserna kör sin kopiering all in.

Ingreppen på dreven? Växeln hoppar alltså ur?

Var sitter dessa strypningar och hur fort går den strypt respektive strypt? I dagsläget är det nog bra mer lite strypning då det är oerfarna förare som ska köra den men i framtiden kan man ju ta bort dom. I dagsläget går den ca 50 km/h med en relativt klent byggd 17 åring (tror jag) som chaufför enligt 17 åringen själv.
Sitter en bricka i röret från cylindern å extra mellanvägg i luftburken..

Googla keihin copy.
Kineserna kör sin kopiering all in.

Ingreppen på dreven? Växeln hoppar alltså ur?

Jo det är väl det som är felet, men som sagt jag har inte gett en krona för den förra hyran var en folka bubbla? Räknar kallt med att riva motorn för att kolla upp lådan, nån som har koll på var man köper delar till lådan.

Sitter en bricka i röret från cylindern å extra mellanvägg i luftburken..

Okej, menar du att det är en bricka i insugningsröret?

Jo det är väl det som är felet, men som sagt jag har inte gett en krona för den förra hyran var en folka bubbla? Räknar kallt med att riva motorn för att kolla upp lådan, nån som har koll på var man köper delar till lådan.

Jag hade slipat ”undercuttat” ingreppen på dreven, kinahojar ska man laga gratis för att det ska vara någon vits?

Jag hade slipat ”undercuttat” ingreppen på dreven, kinahojar ska man laga gratis för att det ska vara någon vits?

Jag har hört talas om att undercutta, vad är det egentligen man gör då? Helt klar att kan man slipa om dreven gratis så gör jag ju det.

Avgasröret..

Jag gjorde liknande på segelbåts drevet, å de var kanon bra...
Tog vinkelslipen å slipa på kuggen...

Okej då är jag med, än så länge får den då var strypt.

Jag gjorde liknande på segelbåts drevet, å de var kanon bra...
Tog vinkelslipen å slipa på kuggen...
Hur utförs denna operation om man är seriös, på en PY80 kan man väl säkert ta vinkelslipen och slipa lite grann men på en herrejösses turbohoj borde man väl vara mer seriös eller? Jag misstänker att dreven är hyfsat hårda så är det slipa som gäller eller funkar det att fräsa i ingreppen på dreven?

Okej då är jag med, än så länge får den då var strypt.

Hur utförs denna operation om man är seriös, på en PY80 kan man väl säkert ta vinkelslipen och slipa lite grann men på en herrejösses turbohoj borde man väl vara mer seriös eller? Jag misstänker att dreven är hyfsat hårda så är det slipa som gäller eller funkar det att fräsa i ingreppen på dreven?
OBS att alla ingreppsklackarna måste slipas/fräsas exakt lika mycket och i samma vinkel, annars blir det bara den klacken som sticker ut mest som tar hela kraften. Kanske inte ett stort problem på en tvåtakts 80-kubikare.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti