Jag har hittat ett lustigt fel eller fenomen kan vi kalla det på tantens SV650 -04. När man ligger och kör i jämn hastighet på motorväg så pendlar motortemperaturen upp och ned mellan 83 och 93 grader. Det händer att den kliver över 93 grader också, men det brukar vara ett resultat av mer gasande. Pendlandet är cykliskt och verkar ha ett intervall på ca 30 sekunder. Cykeln är i princip ny och har bara gått 550 mil hittills varav 400 i vår ägo, så det mesta borde ju vara OK tycker man. Är det ett känt fenomen på dessa eller skall jag börja felsöka? 

Det känns spontant som om motorn skall hålla jämn temperatur vid jämn belastning, och även inte diffa speciellt mycket i temp vid belastning. De största temperaturproblemen kommer ju när det går långsamt. Min GSXR håller mycket jämnare temperatur än SVn.
Min teori, såvida det inte skall vara såhär, är att det sitter en felaktig termostat i cykeln som öppnar och stänger hela tiden under körning.

Det känns spontant som om motorn skall hålla jämn temperatur vid jämn belastning, och även inte diffa speciellt mycket i temp vid belastning. De största temperaturproblemen kommer ju när det går långsamt. Min GSXR håller mycket jämnare temperatur än SVn.
Min teori, såvida det inte skall vara såhär, är att det sitter en felaktig termostat i cykeln som öppnar och stänger hela tiden under körning.