Twin pendlar i motortemperatur

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Jag har hittat ett lustigt fel eller fenomen kan vi kalla det på tantens SV650 -04. När man ligger och kör i jämn hastighet på motorväg så pendlar motortemperaturen upp och ned mellan 83 och 93 grader. Det händer att den kliver över 93 grader också, men det brukar vara ett resultat av mer gasande. Pendlandet är cykliskt och verkar ha ett intervall på ca 30 sekunder. Cykeln är i princip ny och har bara gått 550 mil hittills varav 400 i vår ägo, så det mesta borde ju vara OK tycker man. Är det ett känt fenomen på dessa eller skall jag börja felsöka? :va:confused:

Det känns spontant som om motorn skall hålla jämn temperatur vid jämn belastning, och även inte diffa speciellt mycket i temp vid belastning. De största temperaturproblemen kommer ju när det går långsamt. Min GSXR håller mycket jämnare temperatur än SVn.:confused:
Min teori, såvida det inte skall vara såhär, är att det sitter en felaktig termostat i cykeln som öppnar och stänger hela tiden under körning.:va

Kolla så att du har tillräckligt med vatten i kylsystemet till att börja med.

Jag tömde mitt kylsystem ett par gånger förra sommarn då jag fick ett läckage på en koppling som lyckades sitta mellan cylindrarna och var naturligtvis svår att komma åt. Hur som helst. Då jag fyllde upp systemet med vatten blev det inte tillräckligt och då fick jag liknande fenomen som du beskriver.

Kvarstår problemet så kolla termostaten.

Last edited:
Vad jag vet så öppnar/stänger termostaten sig cykliskt på både bilar och motorcyklar, detta syns tydligt på min peugeot som saknar lågpassfilter till tempvisaren.

Detta beror på tidsfördröjningen innan vattnet som passerar läckhålet förbi termostaten har värmts upp av motorblocket, när termostaten sedan har öppnat, så forsar vatten en stund för länge innan termostaten har stängt sig igen. Det är alltså en form av instabilit självsvängande reglersystem.

Nu vet jag inte hur stor temperaturhysteres det är normalt att ha på din hoj, men baserat på ögonmått så svingar min bil 5-6 grader mellan öppning/stängning (måltemp 82 grader eller så)

Låter som om jag skall ta mig en liten titt i expansionskärlet.

Jag har nog aldrig stött på ett modernt fordon som pendlat i temperatur som denna. Nu har jag ju bara haft motorcyklar från 2000 och framåt, men ingen av de, eller någon av mina bilar heller för den delen har betett sig på detta sätt.

För lite kylarvätska eller termostaten är fortfarande mina gissningar, men det skulle ju kunna vara helt normala tempsvängningar vilket låter skumt.

*/ ?>
Back