Tvitaktsfråga för RR-förare

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Frågan må vara dum eller kanske ställts tidigare men ha isf tålamod
och svara igen om ni orkar :) !

- Kan man trimma en 250 SP till att hänga med i 250R-klassen?
Är det motor el chassie som inte hänger med eller både och ?

- Vad tror ni måste göras motor/chassie-mässigt ?

Om man ändå försöker: Hur mkt tappar man per varv på tex Gelleråsen
om man kör en trimmad 250SP vs 250R.

Det är inte lönt! Varken motor eller chassie är tillräckligt bra! Varför inte köra 250SP med en 250SP?

I senaste SM på Åsen så kvalade snabbaste 250R nästan 7 sek bättre än snabbaste 250SP...

Last edited:
Vissa banor går det ju att hänga med hjälpligt.
Men börjar du trimma en sp hoj följer det tyvärr med en massa bekymmer med hållbarhet etc.
Du får en 250r som hänger med betydligt bättre för mindre pengar än det skulle kosta att halvhjälpligt trimma en sp250..

- Går att trimma. Men om du menar att hänga med annat än bottenskiktet så är det lönlöst! Är hela paketet med en 250 racer som bara är byggd för bana som är svår att få till på en hoj där man fått konstruera efter att den ska köras på väg.

- Finns rätt mycket trim till RGV/RS. Avgassytem, torrkopplingar, tätstegade växellådor, större kylare, andra cylindrar, toppar, tändsystem mm.

Tror att man haft ca 78bhk på RS/RGV i serier i England där det varit tillåtet med trim. Dock så håller inte tex veven, kolvar, växellådor så länge då. Många racers i toppen i sverige ligger på 85-100bhk.

- Chassie/motor får du göra samma som övriga i klassen. Bara det är ok med reglementet! Minimivikt är 100kg vilket blir nästan omöjligt och väldigt dyrt att komma ner i. Största problemet med chassiet är framgaffeln som behöver byggas om mycket. Bak är väl bara att köpa en Öhlins för 8900:- eller vad den kostar till en sån. Avgassystemet är den största viktminskningen som man kan få ner lätt. 6-7kg. Ett Jolly Moto kostar 8800:- Men då är du fortfarande +30kg mot en fabriksbyggd racer. Magnesiumfälgar sparar nog också nått kg. Kostar ca 15.000:-

Så bara tre saker som kan behövas (avgassystem, bakdämpare, 1 set magnesiumfälgar) kostar över 30.000:-

Den gamla RGV motorn som används i aprilian var en gång i tiden gjord för 57hk orginal. Nu har den 68hk orginal och tex växellådan är redan lite ansträngd där!

Fredde Watz eller nån annan toppkille hade kört långsammare med en fulltrimmad SP än vad dom gör med en 125 racer tror jag. 1.11-tider kanske på Gelleråsen.

oFFkeFF skrev:
Vissa banor går det ju att hänga med hjälpligt.
Men börjar du trimma en sp hoj följer det tyvärr med en massa bekymmer med hållbarhet etc.
Du får en 250r som hänger med betydligt bättre för mindre pengar än det skulle kosta att halvhjälpligt trimma en sp250..

Vad måste man betala för en halvskaplig 250R, och finns det nån
till salu ?

// för det verkar ju som sagt ganska kört med min "fiffiga" ide´!//

Tackar ödmjukast för era svar förresten trots att ni förstörde min helg :) !

Last edited:
Mulles skrev:
till salu ?

De billigaste runt 30000kr (finns ännu äldre och kanske lite billigare)
Ett mellansteg på hojar runt 50-70kkr.
Sen nyare runt 90->hur mycket som helst.

Kolla min signatur ;)

Mulles skrev:
till salu ?

Du skulle ha köpt min -94 TZ 250 för 24.000 kr. Nu hann en fransman före.

Nyteknik skrev:
Du skulle ha köpt min -94 TZ 250 för 24.000 kr. Nu hann en fransman före.

Jo jag tittade lite på din men jag är lite petig med design och gillar inte
den kantiga bakdelen -dumt va´!

// Får man byta kåpor förresten till nyare årgång ?

Ny fråga :

Har ni alltid nya däck till varje tävling ? Håller en uppsättning lite
längre än för fyrtaktshojjarna?

Last edited:
Du får byta kåpor. Du behöver inte nya däck till varje race, fast det är säkert trevligt.

Axxexs skrev:
Den gamla RGV motorn som används i aprilian var en gång i tiden gjord för 57hk orginal. Nu har den 68hk orginal och tex växellådan är redan lite ansträngd där!

Visa mig den RS250 som har 68 hk original... :7peta

Skillnaden mellan motorn i Suzuki utförande och Aprilia utförande är marginell. Tändning är inställd ett par grader tidigare, ungefär som Suzukis race-CDI, och aprilia har ett annat avgassystem.
Resultatet blir någon häst till på topp, men LÅNGT ifrån 68 hk....runt 56-58 hk på bakhjulet är vad de har helt original.

I vilket fall som helst så är det ingen bra idé att trimma dem så mycket, precis som axxexs säger, så klarar inte veven och de andra delarna så mycket mer kraft.
I England och USA pressar de ut cirkus 70-75 pållar ur dem, och då käkar de vevar till frukost...

McFille skrev:

Skillnaden mellan motorn i Suzuki utförande och Aprilia utförande är marginell. Tändning är inställd ett par grader tidigare, ungefär som Suzukis race-CDI, och aprilia har ett annat avgassystem.
Resultatet blir någon häst till på topp, men LÅNGT ifrån 68 hk....runt 56-58 hk på bakhjulet är vad de har helt original.

Axxexs pratar inte om hästar på bakhjulet.
Den stora skillnaden var att man aprilia också nikasilade sina cylindrar på ett vettigt sätt från fabrik, vilket inte suzuki gjorde i början av 90-talet.
Men det är inga extrema effektskillnader.

McFille skrev:

I vilket fall som helst så är det ingen bra idé att trimma dem så mycket, precis som axxexs säger, så klarar inte veven och de andra delarna så mycket mer kraft.
I England och USA pressar de ut cirkus 70-75 pållar ur dem, och då käkar de vevar till frukost...

Oki! Min har det garanterat! :7peta

För att prata bakhjulshästar då. RGV '89 ~ 51hk. aprilia RS ~ 57-60hk.
Bakhjulet tål fler hästar än vad motorn gör! :brinnerup

aprilias orginaltändning är gamla Suzuki-kitets tändning.

Last edited:
Bakhjulshästar, mkaj...
Känns dock ganska meningslöst att jämföra med RGV '89 dock, då det inte är samma motor...

Mulles skrev:
Jo jag tittade lite på din men jag är lite petig med design och gillar inte
den kantiga bakdelen -dumt va´!

// Får man byta kåpor förresten till nyare årgång ?

Smakar det så kostar det. Dumt? Nja, det är klart att det är kul att ha en snygg hoj. Men det är lätt att glömma att det inte spelar någon roll när man kör. Och det är ju för att köra som man ägnar sig åt racing.

Mulles skrev:
Ny fråga :

Har ni alltid nya däck till varje tävling ? Håller en uppsättning lite
längre än för fyrtaktshojjarna?

Jag köpte inga nya däck i år. Skapligt bra begagnade av Fransson och Mårtensson. Fungerade kanonbra och kostar en bråkdel jämfört med nya. Kommer göra likadant nästa år om sökandet efter sponsorer inte går överraskande bra.

Vilken livslängd däcken har beror på vem du frågar. Somliga poängterar den mentala fördelen med att köra på nya. Det är snarare en fråga om vad man har råd med. Det begagnade bakdäck som jag köpte av Fransson körde jag en träning, två kval, ett race och ett till kval med.

Last edited:
McFille skrev:
...
Känns dock ganska meningslöst att jämföra med RGV '89 dock, då det inte är samma motor...

Är samma motor i grunden! Är bara lite förfiningar som skedde under åren.

Nyteknik skrev:
Smakar det så kostar det. Dumt? Nja, det är klart att det är kul att ha en snygg hoj. Men det är lätt att glömma att det inte spelar någon roll när man kör. Och det är ju för att köra som man ägnar sig åt racing.

Jag köpte inga nya däck i år. Skapligt bra begagnade av Fransson och Mårtensson. Fungerade kanonbra och kostar en bråkdel jämfört med nya. Kommer göra likadant nästa år om sökandet efter sponsorer inte går överraskande bra.

Vilken livslängd däcken har beror på vem du frågar. Somliga poängterar den mentala fördelen med att köra på nya. Det är snarare en fråga om vad man har råd med. Det begagnade bakdäck som jag köpte av Fransson körde jag en träning, två kval, ett race och ett till kval med.

Börjar bli lite lockad av ett byte till 2-takt faktiskt ! Vet bara inte om jag kan lära mej att bromsa mindre och ha högre kurvhastighet. Har aldrig provat 2-takt på asfalt. Bara IsRR och MX men det är ju inte riktigt jämförbart.
Måste tänka lite nu under vintern.

Tack för alla svar !!

Axxexs skrev:
Är samma motor i grunden! Är bara lite förfiningar som skedde under åren.

Mmm, men dock inte samma motor, då aprilia tog motorn från 96 års RGV-P modell... :wiggle

...summa summarum, skillnaden mellan en VJ22 och RS250 motormässigt är mariginella...dock är det ingen bra idé att hårdtrimma någon av dem! :)

*/ ?>
Back