tvist, behöver råd och hjälp snälla viktigt

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
vbg
Hoj
nada
Tjenare.
Har köpt en hoj som sagts var i Befintligt skick.
Det är en Sucka GSX 750 F från 1991.
Hon som hade den hade importerat den från Jugoslavien och därmed land utanför EU.
De har fått svenska skyltar i tullen och jag blev upplyst om att det enda som

behövdes göra var att fixa höger bakblinkers och fixa nytt bromsgrepp då detta

var sönder. Vidare så sa de att den inte gick att starta då batteriet var dåligt

för den stått länge, samt att bensinen var gammal. Jag kollade genom den så gott

det gick, och litade på henne, eftersom hon sagt att det inte var mycket mer än

reg.bes och vägning som skulle tillkomma (totalt 1010kr). Hon sa även att de

skulle ha besiktigat den två ggr tidigare, men att de då fått förhinder och inte

fått det gjort.

Nu när jag skruvat lite på den så har jag fått reda på ett och annat som är fel,

bland annat kopplingen, fotpinnarna är helt sneda OCH något hemma meck (trodde

först bara det var fel-bult), den läcker olja från oljekylaren, underkåpan är

(när man lossar skruvarna) endast i princip tejpad ihop, många skruvar saknas,

även andra kåpor är spruckna (som man inte såg när den satt ihop), vidare så

startar den, men låter väääääldigt, det är ej originalsystem på den.

Vidare så har jag pratat med besiktningen (tog lång tid innan jag kom till rätt

person), hur som helst så skulle ett visst "buller intyg" utfärdas och som

tidigare tråd skulle det kosta en del.

Jag gav ett pris som motsvarade att jag kunde lägga ner runt 3000kr INKL reg.bes,

men nu är det långt över 10.000kr.

Jag anser mig ha blivet väldigt lurad och hon rycker bara på axlarna och säger

att hon hade ju "ingen aning alls om det".

Nu har jag luskat fram de gamla lagböckerna och hittat klauser om att bef.skick

inte får innebära att det är så mycket sönder som man inte kunde anta frånbörjan,

nu undrar jag om DU har varit med om något liknande och hur DU löste det då!?

Tack på förhand
 
köp tvist behöver råd och hjälp snälla viktigt

Tjenare.
Har köpt en hoj som sagts var i Befintligt skick.
Det är en Sucka GSX 750 F från 1991.
Hon som hade den hade importerat den från Jugoslavien och därmed land utanför EU.
De har fått svenska skyltar i tullen och jag blev upplyst om att det enda som

behövdes göra var att fixa höger bakblinkers och fixa nytt bromsgrepp då detta

var sönder. Vidare så sa de att den inte gick att starta då batteriet var dåligt

för den stått länge, samt att bensinen var gammal. Jag kollade genom den så gott

det gick, och litade på henne, eftersom hon sagt att det inte var mycket mer än

reg.bes och vägning som skulle tillkomma (totalt 1010kr). Hon sa även att de

skulle ha besiktigat den två ggr tidigare, men att de då fått förhinder och inte

fått det gjort.

Nu när jag skruvat lite på den så har jag fått reda på ett och annat som är fel,

bland annat kopplingen, fotpinnarna är helt sneda OCH något hemma meck (trodde

först bara det var fel-bult), den läcker olja från oljekylaren, underkåpan är

(när man lossar skruvarna) endast i princip tejpad ihop, många skruvar saknas,

även andra kåpor är spruckna (som man inte såg när den satt ihop), vidare så

startar den, men låter väääääldigt, det är ej originalsystem på den.

Vidare så har jag pratat med besiktningen (tog lång tid innan jag kom till rätt

person), hur som helst så skulle ett visst "buller intyg" utfärdas och som

tidigare tråd skulle det kosta en del.

Jag gav ett pris som motsvarade att jag kunde lägga ner runt 3000kr INKL reg.bes,

men nu är det långt över 10.000kr.

Jag anser mig ha blivet väldigt lurad och hon rycker bara på axlarna och säger

att hon hade ju "ingen aning alls om det".

Nu har jag luskat fram de gamla lagböckerna och hittat klauser om att bef.skick

inte får innebära att det är så mycket sönder som man inte kunde anta frånbörjan,

nu undrar jag om DU har varit med om något liknande och hur DU löste det då!?

Tack på förhand
 
Vill inte vara "nieghativ" -som peter stormare sa med rysk dialekt i armagedon.... Men har man köpt en pryl privat, så har man förmånen att kika/pröva innan man köper. När man köper, så köper man i befintligt skick, och har man missat något är det ens egna fel...

Har man däremot blivit lurad, typ, du köper en "ny" hoj från firma, som med hjälp av expertis visar sig vara tidigare bankörd, kvaddad och sned i ramen - då kanske du kan försöka, men i detta fallet inte; du har köpt en hoj privat där du missat att kolla en del detljer - bara bita i sura äpplet.

:huvet

Jag köpte nyligen en bmw cab, där ägaren sagt att bakaxeln var renoverad,. Men bakaxeln skar, pga av att all olja läckt ut -jag glömde kolla det noggrant, mitt fel, inget jag kunde göra något åt... Det var en miss av mig. Ansvaret ligger alltid hos en själv.

Mvh
 
Nja vänta nu IronMan...

De nya reglerna är inte riktigt som du säger IronMan...

Som jag uppfattat det så finns inget "befintligt skick" längre. Man har som säljare alltid skyldighet att berätta om eventuella brister!

Om däremot bristen, för säljaren, varit "omöjlig" att upptäcka så kan man inte vinna en tvist.
I IronMan's BMW fråga skulle han därmed troligtvis förlorat...

Men om det är som du säger i fallet med motorcykeln så har du kanske en chans att vinna...
Vad detta solklara fel som säljaren med all sannorlikhet vetat om, men ej informerat om, bör du kunna vinna...
Om kostnaden att reparera den dessutom inte alls motsvarade den säljaren utgav bör du även här ha en chans att vinna!

Sen är det ju en jäääävla tvist att dra igenom... Frågan är om du pallar...

Ring och hör med konsumentverket! (Det är väl dem man pratar med va?)

Lycka till...

(Du kunde ju köpt min istället...) :fatta!
 
Last edited:
Gällande vid privata affärer...

Tja!

Har själv råkat ut för både de ena å de tredje vid olika tillfällen.

Har ringt konsumentombudsmannen och frågat vad som gäller, fick veta att eftersom konsumentköpslagen inte rör privata affärer är det "Allmänna köplagen" (tro den hette nå sånt) som gäller....

Så jag tog kontakt med en advokat som förklarade för mig att vid köp i befintligt skick är köparen själv skyldig att kolla allt som går att kolla (å hur knas låter inte det?). Säljaren är dock skyldig att uppge "dolda fel".....så frågan är, var går gränsen för "dolda fel" för jag menar, ska man kolla allt som går att kolla så kan man ju plocka isär hojjen/bilen/pansarvagnen till molekyler....

Men men, life's a bitch, then u marry one... :)
/Matte
 
Köplagen.

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till
vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar
anledning
underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte
såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte
säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått
tillfälle att
undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå
av provet.

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något
förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva
avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom
kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

39 § Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är
av
väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett
detta.


Så... visste säljaren (eller borde ha vetat) om felet?
Kunde du ha undersökt hojen bättre?

Svårt att säga vem som vinner... men så här ser lagen ut.. :)
 
Ännu en som trott sig kunna göra en förmögenhet på en importhoj. Finns det nån instinkt som gör att tankeförmågan upphör i samma ögonblick som annonsen läses?


Köparen har, som tidigare antytts, en långtgående undersökningsplikt (liksom säljaren har en upplysningsplikt) enligt Köplagen.
I stort sett samtliga fel som du räknat upp här uppe lyder under din undersökningsplikt. Om du inte ens ser att kåpan är tejpad, att det fattas skruvar, att fotpinnarna är sneda, att det läcker olja från oljekylaren, att kåpor är spräckta (sånt ser man faktiskt om man böjer på ryggen och verkligen letar efter fel) etc så tycker nog jag att du har missat det där med undersökningsplikt. Var det natt och du hade svetsglasögon på dig då du undersökte hojen? :D :rofl
Och huruvida ett avgas är högljutt eller inte kan man åtminstone uppskatta. Att ett originalsystem går tyst och att ett stort aftermarket går relativt tyst men att ett litet aftermarket blir högljutt borde vara självskrivet.

Kort sagt (utan att försvara säljaren), du har klantat dig och gett dig in i en affär som du inte har koll på. Acceptera läget och ge fan i att göra som du gjorde med FZR:en!


Ett tips i all välmening är att du kanske ska hålla dig till att köpa hoj från seriösa butiker i fortsättningen eftersom det hela tiden slutar åt helvete.
 
Va inte så godtrogen, tro inte på allt som folk säger!
Behöver väl knappast tala om att du måste kontrollera saker och ting bättre innan du handlar, finns en del skojar som säljer prylar/skit till lättlurade personer.

Nå väl, nu står du där med prylarna och nu finns det, som jag ser det, bara två lägen.

• Ta kontakt med säljaren och diskutera fram en lösning. Om det inte går så är det Tingsrätten som gäller. I din hemförsäkring har du säker rättshjälp, kontakta ditt försäkringsbolag för mer info. Enkelt sagt så stämmer du personen (om allt är som du beskriver det så tycker jag att en stämning är på sin plats) ni kommer då att träffas med en representant för rättsväsendet för att se om ni kan hitta en lösning innan målet går till en egentlig rättegång. Många tror att man kan sälja skräp och hänvisa till ”befintligt skick” och menar att köparen får skylla sig själv, så är inte fallet. Om säljare undanhåller viktig information och säljer bristfälliga varor så går det utmärkt att stämma privatpersoner och få ersättning eller eventuellt häva köpet.

• Gilla läget och inse att du har blivit blåst och se det som lärpengar. Fixa hojen och registreringsbesiktiga den alternativt sälj som reservdelsmaskin eller ”racemaskin”. En liten varning bra, om du skall registreringsbesiktiga så måste du kontrollera att hojen verkligen går att registrera i Sverige. Det är en hel hög med prylar som skall stämma med vad myndigheterna vill se. T.ex. registreringshandlingar i original från ursprungslandet (har du inte det så är det kört) + en massa andra regler och intyg.
 
Grisen i säcken!

Tycker verkligen synd om dig eller gör jag/vi :rolleyes:
Du skulle då aldrig ha köpt en hoj på det viset,borde åtminstone ha startat den innan köpet,provkört osv.
Jag hoppas du kan gå i botten med det och genom lagar och paragrafer göra ett hävt köp.
Lycka till!
 
Vad stog det i pmet? :corn
 
Last edited:
Klart att hon hade koll på vad som behövdes, typ att hojen blir svår och dyr o regga men hon chansade väl på att det skulle komma nån som du och köpa raset utan att kolla ett skit på den. En jugoslavisk gsx f från -91 borde ju iofs inte kostat mer än ett par tusen så du tappar väl inte så mycket pengar.
 
Eftersom det är ett köp där ingen av er är näringsidkare så är det som någon skrivit tidigare köplagen som ska användas. Men Det som du säger om befintligt skick spelar absolut ingen roll om det står med i ett avtal eftersom enligt min juridiklärare finns det ingen inom rättsväsendet som bryr sej om ett sånt tillägg i ett avtal. För man kan väl inte köpa något i obefintligt skick? Lite beroende på hur mycket du har betalat så ska du nog kunna få tillbaka iaf en del av summan om du har lite tur.
Lycka till!
 
Se nu till att den inte blir "stulen" innan du hinner besiktiga den!
 
zykl0n skrev:
Se nu till att den inte blir "stulen" innan du hinner besiktiga den!

Först klagar alla sporthojsägare till de höga premier och sedan uppmuntrar ni varande att begå försäkringsbedrägeri. :kocko
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top