Tvi-taktare?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hej

I höst kommer min ekonomi göra en riktigt duktig störtdykning när jag ska gå och bli student. Om jag gör en lätt överslagsräkning så kommer det bli kärvt att ha kvar min husa... :tummenner :(
Funderar på att börja köra 2-takt istället då jag tror att det blir lite billigare. Rätt eller fel?

Ska man satsa på en 250 eller ska man ge sig på nått större? 380 eller 500 typ... Vill gärna ha en e-reggad hoj så man kan köra till träning och så.

Hur är det att köra 2-takts motard? Vilka är de största skillnaderna mot 4-takt?

/Henrik

Mer kubik brukar innebära att den är mer lättkörd.
Barret och Farmerlip, bla kan det här med tvåtaktsmotard.
Kanske kolla med dem?

henrikkrueger skrev:
Hej

I höst kommer min ekonomi göra en riktigt duktig störtdykning när jag ska gå och bli student. Om jag gör en lätt överslagsräkning så kommer det bli kärvt att ha kvar min husa... :tummenner :(
Funderar på att börja köra 2-takt istället då jag tror att det blir lite billigare. Rätt eller fel?

Ska man satsa på en 250 eller ska man ge sig på nått större? 380 eller 500 typ... Vill gärna ha en e-reggad hoj så man kan köra till träning och så.

Hur är det att köra 2-takts motard? Vilka är de största skillnaderna mot 4-takt?

/Henrik

Köp en Honda 500:a. Håller bra som fan. Effekten är tillräcklig.
Höj avgasportarna så får du en juste motorkaraktär.
Nackdelen är att du kommer att köra på en bock som kan kasta av dig om du är oförsiktig. Ja, som tvåtakt är mest mao. :hihi
Men fasen vad kul den är köra. Effekten är kan beskrivas som hysterisk. :yoparty
Din husa känns trött vid en jämförelse. Svårt att utnyttja all effekt vid grusåka och regnblöt asfalt.
Billig i drift också. Du kör lätt en säsong på en kolv. Se till att den får massor med sås på tomgång, annars nyper den på avslag.
Men köp en och bli en lyckligare människa. :banana

:bow CR500 :bow

helt oväntat röstar jag på en 380 :)
smidigare och ett snäpp mer lättkörd än en 500, mkt snyggare dessutom :D

Storslunga

henrikkrueger skrev:
Hej

/Henrik

Klart det blir billigare. Nu har försäkringsbolagen äntligen fattat att de kan försäkra en CR500 igen. Lite dyrare än en Husa 9kW men ändå billig försäkring. Förrförra året blev jag erbjuden 26.000:- i årsförsäkring... Nu är premien en tiondel av det typ.

Den stora skillnaden är ju i inköpspris.

Du måste provköra lite 2t innan du handlar. Husan är stark men snäll som ett lamm jämfört med en stor tvåtaktare. Jag som är en riktig gröngöling borde nog inte ha tvåtaktare men blöj-/hus-kassan går före just nu och det är något visst med ljudet och klippet. (Jag skall erkänna att jag är lite sugen på Jesseboys KTM dock - är den lika prydlig som den ser ut i Blocket-annonsen?)

Min CR500 ligger på arbetsbänken och skall få lite nya kåpor efter en olycka på isen i Linköping och en lång vila medan jag jobbade för mycket.

Ljudet och klippet kommer jag att sakna när jag går över till 4t. En CR500 är lite som kokain. It will mess you up!

rejser skrev:
helt oväntat röstar jag på en 380 :)
smidigare och ett snäpp mer lättkörd än en 500, mkt snyggare dessutom :D
Nu har du mer erfarenhet än mig osv, men jag tycker att 500 är mer lättkörd än 380n!

Äre bara mindre banor du åker skulle jag gått på en tvåfemti.

Deafdumbo skrev:
(Jag skall erkänna att jag är lite sugen på Jesseboys KTM dock - är den lika prydlig som den ser ut i Blocket-annonsen?)
Båda hans hojjar e helt kanon! Nog de mest problemfria hojjar härikring.

henrikkrueger skrev:
Hej

Tråkigt att vara utan hoj men skoj att du ska plugga :tummenupp
När jag pluggade så hade jag både gathoj och GTI-bil. Det går att leva hyfsat ändå. Jag tankade, betalade försäkring och drack pilsner. I princip noll vad gäller kläder och andra grejer men jag tyckte det lätt var värt det. Husan är det mest ekonomiska hojalternativet när du pluggar. Testa ett tag ska du se att det går. Viktigaste är att skaffa billigt boende.

Eller så köper du fler lotter och vinner KTM'n :tummenupp
Lägger på ett kuvert åt dig imorron förresten ;)

Min "prydliga" 520 såldes igår till en lycklig kille i Tranås. men jag ska ju tyvärr även sälja min 540, ännu bättre.
Dock är den "pure racing", dvs inte reggad, men E-reg ska inte va nåt större problem. Den känns helt sjukt bra, kan tom skicka med extra fina delar bara för att det är till en SH-medlem, om de ska va så :)
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=21216

Tack för alla svar! :tummenupp

Jag är ju en riktig gröngöling på motard så jag kanske ska ha nått snällare än cr 500, vad vet jag... :confused:
Tycker husan går sjukt bra så jag lär nog bli skraj av en 500 :näsblod Men det är ju lite det som är det roliga oxå :tungan
Får väl helt enkelt provköra.
Jag vet ju att min husa kommer rasa för eller senare och när det väl händer så kan det nog bli kärvt att pröjsa med csn-pengar. Sen är det ju inte direkt billigt att hålla igång husan heller tycker jag. Olja och filter var 5:e timma, mm mm. Blir ju några hundra varje gång man pillar och det händer ju rätt ofta att man får göra det...

Alla skriver 380 eller 500, är 250 inget att bygga motard av eller? Hade tänkt köra lite cross och enduro oxå (mest cross) och jag är väl inte jättesugen på att ta ut en 500 i skogen direkt :3freak

Kan inte tänka mig ett liv utan hoj!
Någon som har kontakt inom maffian? Tänkte sälja lite onödiga inre organ kanske... Har ju två njurar liksom :tungan

@Supermoto: Inte behöver väl jag köpa fler lotter. Du har ju sagt att du skulle ringa mig när dragningen var klar och säga att jag vunnit... :)

henrikkrueger skrev:

@Supermoto: Inte behöver väl jag köpa fler lotter. Du har ju sagt att du skulle ringa mig när dragningen var klar och säga att jag vunnit... :)
Du har inte en lever över?? Jag tankade och drack pilsner som sagt unde rmin studenttid så jag kan behöva en ny :fyllisar :)

Har du kollat alls på vad det kostar att byta kolv osv osv på en fultaktare då? Det lär ju liksom behövas om du tänkt köra mycket. Jag tror inte en så ny husa kommer kosta dig mer än en knöltaktare i drift. Se till att köpa billigare filter och olja om du tycker det är dyrt.

Säg inte det högt :fatta! Jag vill ju fortfarande sälja fler lotter ;)

En gammal tvåtaktare är billigare i inköp, men ungefär där så slutar kalkylen att bli billigare. Du lär nog landa på ungefär samma servicekostnader och drift som med Husan (om det är en problemfri maskin från början). Motard är dyrt att hålla på med. Det billigaste är någon ren offroadcykel (eller redan konverterad till motard) med lite pulver - XT, DR o.d.

Eller är det så att försäkringen är det som kostar för dig (för Husan) ? Det går att kombinera hojägande och studier - det är en fråga om vad man prioriterar :tummenupp

jesseboy skrev:
Du får femtusen för lungorna!

Tror jag behöver behålla en lunga iaf, och med tanke på ditt tillstånd kan jag ge dig ett kompispris! 1500 för en. Deal?

@Supermoto: Har inte kollat så mkt på vad det skulle kosta att byta kolv osv men har fått för mig att 2-takt är billigare att hålla igång... Men jag kan ha fel.
Vad är du beredd att pröjsa för levern? Tror att jag behöver behålla typ halva nu när man ska bli student och :fyllisar . Har levt ett sunt liv utan alkohol hittills så den är i bra skick... :3freak :hihi

TomK skrev:
En gammal tvåtaktare är billigare i inköp, men ungefär där så slutar kalkylen att bli billigare. Du lär nog landa på ungefär samma servicekostnader och drift som med Husan (om det är en problemfri maskin från början). Motard är dyrt att hålla på med. Det billigaste är någon ren offroadcykel (eller redan konverterad till motard) med lite pulver - XT, DR o.d.

Eller är det så att försäkringen är det som kostar för dig (för Husan) ? Det går att kombinera hojägande och studier - det är en fråga om vad man prioriterar :tummenupp

Okej, då är jag alltså ute och cyklar som vanligt... Trodde tvi-takt var billigare i drift än 4-takt.
Än så länge har jag inte haft några som helst problem med min husa! Men jag tror väl i min lilla värld att den kommer att rasa förr eller senare.

Försäkringen skrattar jag varje gång jag betalar! Eller ja nästan iaf... Tycker den är kanonbillig.

Kommer prioritera, och prioriterar redan nu, hojen framför allt annat... Köper jag nått så är det garanterat till husan. Vem behöver flashiga kläder och sånt? Har ju redan skinnställ... :tungan

Det är den som håller i rullen som bestämmer hur fort, elakt det ska vara. Du kan ha riktigt skoj på en 250, överallt. Den fungerar ypperligt för motard så länge det inte går riktigt fort. Att den fungerar i skogen och på crossbanan behöver vi inte orda om. 500 fungerar på crossbana men blir jobbig i skogen. En 500 med duktig drevning på grusväg är dock inte att förakta. Om man "bara" ska sköta om prylarna kan inte budgeten för en 2-taktare komma upp i samma pengar om en 4-taktare. En kolv var 50´de timme typ. Köp du en lite nyare CR250 och ha skoj!

henrikkrueger skrev:

Jag är ju en riktig gröngöling på motard så jag kanske ska ha nått snällare än cr 500, vad vet jag... :confused:
Tycker husan går sjukt bra så jag lär nog bli skraj av en 500 :näsblod Men det är ju lite det som är det roliga oxå :tungan
Får väl helt enkelt provköra.
Jag vet ju att min husa kommer rasa för eller senare och när det väl händer så kan det nog bli kärvt att pröjsa med csn-pengar. Sen är det ju inte direkt billigt att hålla igång husan heller tycker jag. Olja och filter var 5:e timma, mm mm. Blir ju några hundra varje gång man pillar och det händer ju rätt ofta att man får göra det...

Alla skriver 380 eller 500, är 250 inget att bygga motard av eller? Hade tänkt köra lite cross och enduro oxå (mest cross) och jag är väl inte jättesugen på att ta ut en 500 i skogen direkt :3freak

Någon som har kontakt inom maffian? Tänkte sälja lite onödiga inre organ kanske... Har ju två njurar liksom :tungan

Har haft en KX 500... Trots mina +90 kilo var det en best att hantera t.o.m på crossbanan... Även om enduro är det roligaste jag vet så var det närmast att likna vid en mardröm att ta ut den i skogen... :näsblod Är svårt att "finjustera" så mycket effekt och vrid över stockar, stenar och rötter... helst när kramp och spagettiarmarna infinner sig... Som ishoj var den KUL och på grusväg sprättade man stenar och grus lång väg!...

Även som motard kan den fungera kan jag tänka mig... Kan inte tänka mig att en 2-taktare skulle vara dyrare i underhåll än vad en nyare 4-taktsdito är... Inga oljefilter, något dyrare i soppa och 2-t olja, endast en liten mängd växellådsolja att byta ut då och då... Med god kvalitet på 2-t oljan lever nog kolven lääänge...

Som kombinationshoj skulle jag nog föredra en ordinär 250/380 om man är ute efter cross och enduro i samma mängd som motard...

KX 500 är dock nog en hoj som kommer leva kvar i minnet resten av livet... Satan vad det gick med +60 kusar på 100 kg... :tummenupp

/Göran

henrikkrueger skrev:

Skicka hit ett vänsterben annars så lovar jag att jag ska se till att du kan behålla hoj, bo schysst och åka GTI...
Dessutom slipper du lämna dina TTS stinkande hojkläder i garaget efter varje gång du har kört en kvart.

ypvs skrev:
Skicka hit ett vänsterben annars så lovar jag att jag ska se till att du kan behålla hoj, bo schysst och åka GTI...
Dessutom slipper du lämna dina TTS stinkande hojkläder i garaget efter varje gång du har kört en kvart.

TTS? Vad är det?
Vet inte om jag vågar sälja vänstra benet. Tror inte jag är välhängd nog för att kunna använda 3:e benet till att gå på och växla med... :tungan

TTS menar han nog Castrol TTS olja.
CR500an har mycket effekt i förhållande till vikt. Och effektkurvan är inte direkt rak. Så bakhjulet lyfter på alla fem växlar lätt.
Kör man i skogen använder man en fjärdedel av gasen där man kanske skulle haft nästan fullgas med en vanlig hoj...hur som helst det finns mkt effekt.
Själv fick jag sy tolv stygn efter min senaste endurotur :)
På blöt asfaltbana kan jag tänka mig att de blir vanskligt.

250cc tror jag räcker långt. Kolla bara på föraren som kör kx250 i 450 klassen i supermotard-sm. Den hänger med och av dem andra fyrtaktarna ju.

Sen är tvåtaktare mer lättmekade än en fyrtaktare (tycker jag). Som sagt mindre oljemängd=billigare. En stor tvåtaktare som 500an är rätt skottsäker underhållsmässigt också.
Blanda olja i bensinen och tvåtaktsrök får man ta.
Ljudvolymen är dock rätt hög på stor tvåtaktare...har nog inte hört en som gått riktigt tyst..

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande