Igår kväll var vi ute med några klubbmedlemmar och puttrade längs bla. Lygnen. Allt gick som det skulle, förutom att en av oss fick punktering bak men det fixades på plats tack vare en välutrustad GW-åkare.
Nåväl, två av mina kompisar hade problem med stötig framända varför jag tog mig en titt och hjälpte dem justera kompressionsdämpningen en aning.
Problemet är nu dock att jag i morse blev osäker på om jag var på fel justerskruv trots att jag igår kväll var helt säker på min sag vilken som var just komp. resp. retur.
Min erfarenhet är att de flesta vanliga gafflar (ej UPD) sitter justerskruvarna på samma ställe (ung.) OM gaffeln över huvud taget ÄR justerbar.
Jag justerade, en aning, justerskruven högst upp på gaffelbenet i stället för justerskruven som är nästan längst ner (på baksidan) av nedre gaffelbenet.
Hojarna vi pratar om är:
1.) Yamaha Fazer 1000
2.) Honda CBR 954
Nu på morgonen blev jag, som sagt, lite osäker för jag vill minnas (eftersom jag själv inte har en justerbar gaffel) från i fjol att det var "tvärt om" fram jämfört med bak. På en bakdämpare sitter (oftast) kompressionsdämpningen högst upp (ofta på en egen gasbehållare) medan returdämpningen (justerskruven menar jag) sitter i botten av dämparen.
Nu har jag alltså blivit tveksam, är det någon som vet med säkerhet?
Jag kan givetvis be dessa båda gentlemän att titta i sina resp. instruktionsböcker men jag är nyfiken på att så snabbt som möjligt få reda på om jag gjorde fel igår eller om mitt minne spelar mig ett spratt nu på morgonen!?
Mvh!
// Niklas
Nåväl, två av mina kompisar hade problem med stötig framända varför jag tog mig en titt och hjälpte dem justera kompressionsdämpningen en aning.
Problemet är nu dock att jag i morse blev osäker på om jag var på fel justerskruv trots att jag igår kväll var helt säker på min sag vilken som var just komp. resp. retur.
Min erfarenhet är att de flesta vanliga gafflar (ej UPD) sitter justerskruvarna på samma ställe (ung.) OM gaffeln över huvud taget ÄR justerbar.
Jag justerade, en aning, justerskruven högst upp på gaffelbenet i stället för justerskruven som är nästan längst ner (på baksidan) av nedre gaffelbenet.
Hojarna vi pratar om är:
1.) Yamaha Fazer 1000
2.) Honda CBR 954
Nu på morgonen blev jag, som sagt, lite osäker för jag vill minnas (eftersom jag själv inte har en justerbar gaffel) från i fjol att det var "tvärt om" fram jämfört med bak. På en bakdämpare sitter (oftast) kompressionsdämpningen högst upp (ofta på en egen gasbehållare) medan returdämpningen (justerskruven menar jag) sitter i botten av dämparen.
Nu har jag alltså blivit tveksam, är det någon som vet med säkerhet?
Jag kan givetvis be dessa båda gentlemän att titta i sina resp. instruktionsböcker men jag är nyfiken på att så snabbt som möjligt få reda på om jag gjorde fel igår eller om mitt minne spelar mig ett spratt nu på morgonen!?

Mvh!
// Niklas