Tv:n brann upp!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Låg och slötittade på tv när det helt plötsligt, *boff* en stor låga slog ut på baksidan tv:n och det blev helt kolsvart när strömmen gick, som tur var så började det inte brinna... tog ju ett tag innan jag fick hittat sladden och dragit ut den, hade kunnat sluta illa...

Gissa om jag är klarvaken nu... :skrämd

Edit: Säljes, bättre begagnad tv, högstbjudande. Svara med pm.

Last edited:
ja, det gick bra... fast hjärtat slår ju lite fortare...

fick sig en liten tankeställare, vad fasen gör man om det börjar brinna mitt i natten och strömmen har gått... allt är kolsvart...

Thundercat skrev:
fick sig en liten tankeställare, vad fasen gör man om det börjar brinna mitt i natten och strömmen har gått... allt är kolsvart...

Tja, brinner det i lägenheten lär du nog ha den mest upplysta lägenheten i Götet för stunden. Kolsvart lär det ju näppeligen vara. Men, du kanske har extra energisnål eld, vilken inte avger något ljussken alls?

Thundercat skrev:
ja, det gick bra... fast hjärtat slår ju lite fortare...

Då förlitar man sig på att brandvarnaren väcker en.

Vilket påminner mig om att jag borde sätta upp den ordentligt för att säkerställa funktionen.

Sen kan du ju trösta dig med att, om det börjar brinna så är inte allting svart, så du hittar nog ut iaf. ;-)

abstruse skrev:
Tja, brinner det i lägenheten lär du nog ha den mest upplysta lägenheten i Götet för stunden. Kolsvart lär det ju näppeligen vara. Men, du kanske har extra energisnål eld, vilken inte avger något ljussken alls?

det kanske brinner på nedervåningen i huset... hur mycket ser du på övervåningen då?

Thundercat skrev:
det kanske brinner på nedervåningen i huset... hur mycket ser du på övervåningen då?

Menar du att du inte har någon brandvarnare så du inte ens blir väckt?

Thundercat skrev:

Det är ju inte så troligt att strömmen går i hela huset/lägenheten, om inte branden hinner bli ganska stor, men förhoppningsvis kan man sitt hus/sin lgh så bra att man kan ta sig ut, om än lite långsammare, i totalt mörker. Det är av den anledningen man inte ska/får ha saker stående i trapphuset i hyreshus, dels för att elden kan sprida sig snabbare, men framför allt för att folk ska kunna ta sig ut obehindrat om strömmen gått eller om trapphuset är rökfyllt.

Men det är ju alltid bra att vara förberedd, så ha en ficklampa tillgänglig på varje våningsplan.

Thundercat skrev:
Jag får nog vara glad om jag vaknar av den...

Jag brukar sova tungt, men det finns ju inget i ett normalt hushåll (vad jag vet) som låter som en brandvarnare, så jag tror att jag/man vaknar av det ljudet faktiskt. Man är ju rätt inställd på att det betyder fara. Jämför med en moder som kan sova som en stock om tåget åkerförbi precis utanför huset, men som vaknar meddetsamma om barnet ger ifrån sig minsta ljud.

Jag har som tur är en levande brandvarnare åxå, som kan slita och dra i mig om jag inte vaknar.

Bra att du klarade dig med blotta förskräckelsen denhär gången iaf.
Rent statisktiskt borde ju risken att råka ut för något liknande vara mindre nu iaf. :-)

Huga huga sommarstuga! Tur det gick bra! Här hemma höll jag på att bli tokig då det tydligen varit strömavbrott ett par gånger inatt, och varje gång strömmen kommer tillbaka så startar datorn med ett ljudligt pipande och surrande....drog ur sladden efter tredje gången för att få sova.....

En anldening till att man ska stänga av tv:n där framme och inte bara trycka på fjärrkontrollen när man lämnar huset. :fakta

Tur att det inte är något bra på tv ändå.

Bra att det gick bra med dej iaf...

Brandvarnare och en handbrandsläckare e viktigt att ha...

Men detta måste betyda att du kommer sitta här MYCKET mer än förut..

hur ska detta sluta :D

Estremo skrev:
En anldening till att man ska stänga av tv:n där framme och inte bara trycka på fjärrkontrollen när man lämnar huset. :fakta

Tur att det inte är något bra på tv ändå.

Fast... Både vad jag hört från en kompis som reparerar TV- och apparater och läste någongstans (kan tyvärr inte källhänvisa då det var ett tag sedan) så orskakas många fler bränder av gamla dåliga slitna strömbrytare med glapp osv i.
Att sådana kan starta bränder gäller dock inte bara strömbrytare i TV-apparater.
Gamla sladdar där några av kardelerna är av (händer äver med sladdar i kläm) är åxå en stor bov vad gäller startandet av bränder. Det är eg ganska få bränder som startas av TV-apparater, tvättmaskiner,spisar och liknande.

Så ska man vara säker ska man rycka ur sladden.

rätt så vanlig brandorsak... ofta har man ju en tv som är några år..
det man ska göra emellanåt är att ta av bakstycket o dammsuga inuti... det samlas enorma mängder damm, som lätt tar eld ..

men med största försiktighet !!!!!
en tv har ström lagrad, så pilla inte på några grejjer där i..

o stäng av den på knappen... inte med fjärren.

Tv:n var en Philips PT2844 som var mindre än 5 år gammal... lite dåligt tycker jag att en tv inte håller längre än så.

MW: Jag missade inte slutet på loppet eftersom jag bara har kanal 1,2 & 4... :(

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...