TV-info

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Är en TV baserad på projektorteknik från några år tillbaka nå bra?
Jag vill ha bra TV-bild... där det inte blir mörkt så fort man kliver ett par meter åt sidan.

I åtanke är:
Samsung 43" Widescreen
stod så på annons och antar det är projektor från vad jag kunde leta upp, ja ni ser bilden nedan iaf.

7755285642.jpg

CRT Bakprojektions-TV.

Bra bild på PAL-sändningar/material, i rätt vinklar. Bra svärta och kontrast. I regel rätt mörk bild.

Stor och tung pjäs.

Om 36" duger så köp en beggad bildrörare i den storleken istället. Bäst bild för pengarna.

En bakprojektions tv av "rang" håller en bildkvalitet som kan mäta sig med många andra typer av tv.
Denna modell som du länkar till är en bakprojektionsmodell , men att denna "typ" av tv skulle inte vara någonting att ha är enligt dom lärde totalt fel.
Dock är det ett fåtal som kan mäta sig med andra tekniker och om just Samsung är en av dom vet jag ej.
Har själv en plasma av tidig modell (sharp) och jag tycker att farsan har bätrre bild på sin bakprojektor från Sony även på nära håll där bakprojektor bruka svika.
Tror dock att Samsungs starka sida är nog inte just tv apparater.

Ja, min TV-dosa är trasig så jag behöver en ny TV :D

Bildrör är förstås bäst, men ja. Prislappen blir ju aningen högre då helt plötsligt. suck

Vart kan man köpa dosor som har knappar för ljud, diskant, bas, ljusstyrka, kontrast m.m. Jag köpte en universaldosa, men den hade ju enbart volym upp och ner... kasst.

Eller så kanske någon här har en TV till skänks? Så slipper jag köpa en ny dosa :D

Angående TV-apparater så var jag ute på ONOFF igår(köpte AirCondition)
och då kollade jag in lite TV-apparater också.

Bl.a en LCD från Philips för 39000kr(42") och jag blev ganska så förvånad att TV'n(Nokia CRT från 1997) jag har hemma hade bättre bildkvalitet och den kostade ca 5000kr år 1997.

Last edited:
Swedie skrev:
2150503 Vart kan man köpa dosor som har knappar för ljud, diskant, bas, ljusstyrka, kontrast m.m. Jag köpte en universaldosa, men den hade ju enbart volym upp och ner... kasst.

Eller så kanske någon här har en TV till skänks? Så slipper jag köpa en ny dosa :D

Typ,
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313231

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LOGHARMONY

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=OFAKAM10

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=OFAKAM4

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=OFAKAM6

eller? :) om det var sådanna här som du menade...

//Stenberg

burner skrev:
2150538 Bl.a en LCD från Philips för 39000kr(42") och jag blev ganska så förvånad att TV'n(Nokia CRT från 1997) jag har hemma hade bättre bildkvalitet och den kostade ca 5000kr år 1997.

Jo men LCD TVn är större. :fatta! :hihi

burner skrev:
2150538 Angående TV-apparater så var jag ute på ONOFF igår(köpte AirCondition)
och då kollade jag in lite TV-apparater också.

Bl.a en LCD från Philips för 39000kr(42") och jag blev ganska så förvånad att TV'n(Nokia CRT från 1997) jag har hemma hade bättre bildkvalitet och den kostade ca 5000kr år 1997.

Beror ju på att tv-sändningarna är crappy och tv´n "för" högupplöst. Koppla in nåt med högre upplösning så händer det grejer :tummenupp

Jahå! Finns inga dosor o köpa... har varit o tittat. Det är ju bara en massa flashiga skitgrejer som är universal... styr säkert nyare TV's alldeles utmärkt. Men min Finlux som har separata knappar för volym, diskant, bas, ljusstyrka och kontrakt kommer inte funka speciellt bra...

vad ska jag göra?! orka köpa ny TV? var ju o titta på dom samtidigt idag o man blir ju sugen, men ack.. för mycket pengar. Begagnat om något.

morlock skrev:
2150942 Vad har du för budget för ny TV?
ett par miljoner... :D

nä, men 5000 kanske. max... gärna inbyte av något.. hehe

Någon här som vill byta en fin laptop mot en styck schyst TV? :)

Jag är inte intresserad av något annat än 36" och uppåt. Ingen projektor-TV. Ska vara Plasma, LCD, eller bildrör. Jag vill kunna se på TV från sidan om oxå.

Swedie skrev:
2148944 Är en TV baserad på projektorteknik från några år tillbaka nå bra?
Jag vill ha bra TV-bild... där det inte blir mörkt så fort man kliver ett par meter åt sidan.

I åtanke är:
Samsung 43" Widescreen
stod så på annons och antar det är projektor från vad jag kunde leta upp, ja ni ser bilden nedan iaf.
Nä, du ska inte ha nån ny TV.

Du ska tjacka en ny server till forumet istället. :fatta!

:hihi

Ähh, ring runt till ett gäng TV reparatörer (jag känner bara en men för mig räcker det att ringa honom) och fråga om dom har en fjärrkontroll till din TV liggande.
Till min hade han ingen begad hemma för dagen, men han tejpade ihop resterna så att dom funkade och ringde sen när han fick in en av rätt modell.
(en annan kund lämmnade in sin tv men tyckte det blev för dyrt att laga den, så då blev fjärken* över)

*Fjärk = Barns logiska förkortning av "Fjärrkontroll", numera standardfras i hela släkten.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti