TV-antenn död efter åska - vänligen assistera.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
I morse åskade och knallade det utav bara h-vete och när vi ska se friidrott är det ingen signal från antennen på taket. Vi har dåliga mottagningsförhållanden och det finns därför en antennförstärkare i signalvägen. Med parabolsignal funkar alla apparater normalt.

Hur kollar man var felet sitter?

OBS VIKTIGT - KENYANEN I FAMILJEN ÄR LEDSEN ATT HA MISSAT HUR HENNES LANDSKVINNOR KNEP ALLA DE SEX MEDALJER SOM HITTILLS UTDELATS OCH JAG VILL SE OCKSÅ!

Kan ni inte se det via parabolen då?

Jag röstar på att antennförstärkaren dog transient-döden.

Köp ny.

Hälsa Kenyanen i familjen.

Får nog bli lite nya grejor, så här ser det ut idag:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.216312105088540.64890.100001292575041&l=6e38d27d73&type=1

Begriper inte sådant här, ingen strömkabel upp till förstärkaren - matas den via 'In'-antennkabeln?

Sussie hälsar tillbaka.

Japp, den skickar 5 volt på antennkabeln till förstärkaren.

Det gör dom flesta moderna digitalmottagare, annars får man köpa en injektor.

EDIT kollade dina bilder, den blå burken uppe på masten kanske bara är en ihopkopplingsburk för att få bara en nerledning för alla tre antenner (varför tre? den runda till Radion kan jag förstå, men två Yagi antenner till TV ? varav en VHF och en UHF)

Last edited:
Japp, den skickar 5 volt på antennkabeln till förstärkaren.

Det gör dom flesta moderna digitalmottagare, annars får man köpa en injektor.

EDIT kollade dina bilder, den blå burken uppe på masten kanske bara är en ihopkopplingsburk för att få bara en nerledning för alla tre antenner (varför tre? den runda till Radion kan jag förstå, men två Yagi antenner till TV ?, ser ni marksänt från två län?)

HD-kanalerna går på vhf-bandet så den kan lungt sitta kvar.

Men det är en 12v-nätdel och en triax förstärkare vid masten.

@ape Se till att du får en mast-förstärkare med separat ingång för FM när du köper ny.

Antennerna är från analogtiden, därav två för TV annars funkade inte allt. Fungerar fint för digital TV med nya apparater men separata digitalboxar verkar tycka att signalen är lite svag.

Endast en nerledning för TV som går till vita boxen plus en separat radiokabel som går åt helt annat håll inne i huset.

Finns ingen fast antenninstallation i väggarna, efter nätdelen går signalen genom en analog parabolmottagare - som också tar in signal från 3 mikrovågshuvuden - därefter 3-4 kablar i olika riktningar som i sin tur förgrenar sig...

Omärkt, draget för 15+ år sedan och jag har ingen aning om vad som går vart. Originalfjärrkontrollerna till många apparater är borta så det är svårt att ändra inställningar men allt funkar ändå förvånansvärt bra, bl.a. fri MotoGP och Formel I.

Antennerna är från analogtiden, därav två för TV annars funkade inte allt. Fungerar fint för digital TV med nya apparater men separata digitalboxar verkar tycka att signalen är lite svag.

Endast en nerledning för TV som går till vita boxen plus en separat radiokabel som går åt helt annat håll inne i huset.

Finns ingen fast antenninstallation i väggarna, efter nätdelen går signalen genom en analog parabolmottagare - som också tar in signal från 3 mikrovågshuvuden - därefter 3-4 kablar i olika riktningar som i sin tur förgrenar sig...

Omärkt, draget för 15+ år sedan och jag har ingen aning om vad som går vart. Originalfjärrkontrollerna till många apparater är borta så det är svårt att ändra inställningar men allt funkar ändå förvånansvärt bra, bl.a. fri MotoGP och Formel I.

Ok, men ring en antennfirma på måndag och be om att få köpa en mastförstärkare och nätdel.

Ingen direkt raketforskning att byta själv om man inte är höjdrädd och går lös på cirkus 8-9 hundralappar. Se till att få några f-kontakter om den nya först. kräver det.

Ingen anledning att börja rota i dina kablar för en åskskada.

Åskskador=byt kablar.

Spelar ingen roll om det är "signalkablar" eller el i huset. ett blixtnedslag spökar runt ordentligt i ledningar över lag.

Åskskador=byt kablar.

Spelar ingen roll om det är "signalkablar" eller el i huset. ett blixtnedslag spökar runt ordentligt i ledningar över lag.

Nu var det ju inte ett blixtnedslag i antenn, utanen en transient från en blixt i närheten.

I dag funkar allt helt normalt igen! :confused: :confused: :confused:

Glad att jag inte ägnat livet åt denna avart av ingenjörskonsten.

Edit: Åskade lite till inatt, frun tror att anläggningen fick en ny smäll som resettade allt...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back