Tvåtaktsproblem

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Grc RC40
Hej! Ny medlem här, förstog att det var hit jag skulle vända mig med mitt problem =)
Jag har en GRC Kawasaki Ninja minimoto med polinimotor som jag inte får någon ordning på.

Den går fruktansvärt ojämnt, och så dör den vid hastiga inbromsningar.
Det sistnämnda löste jag idag genom att ta loss förgasaren och rengöra alla delar inkl bränsleslangen.

Efter rengöringen så gick den fint, sen stog den kallt en timme utomhus och när jag skulle köra igen så fick jag problem igen:

det låter som att det är något med tändningen, för den hackar sig fram hela tiden när man kommer upp i hastighet, vill inte riktigt accellerera upp i dom höga hastigheterna längre om det inte går nedför, tändstiftet är helt nytt så jag tror inte att felet ligger där.
Dessutom så kan den dö helt random, jag får erkänna att jag inte är duktig på motorer över huvud taget direkt så jag vet inte var jag ska felsöka någonstans, jag har skruvat lite på tomgångsskruven och fått tomgången att fungera nu iaf (förr så gasade den fruktansvärt mkt av sig själv eller så dog den, fanns inget mittemellan)
Har dessutom nyligen köpt en tändningsbrytare på micro för 15 spänn och mekat på, men det verkar väl osannolikt att felet ligger där eftersom den går igång och går relativt jämnt på låga varv.

Tack på förhand

MVH
Victor.
 
Last edited:
vad jag har förstått så gick det inte att justera något på flottörnivån, hade isär hela förgasaren och rengjorde allt, den fungerade ju i början, kan det vara så att om bensinkranen inte är 100% rak så får den inte tillräckligt med soppa? När jag kollade på den så öppnades inte hela "hålet" om den inte var exakt rak, kan det vara en sån enkel sak?
 
Efter att ha öppnat förgasaren återigen, så upptäckte jag massa svart sörja )(förmodligen olja) där den suger in luften, jag rengjorde senast igår, och vad jag vet så är det bara olja jag har i bensinen, och ingenstans annars?
Någon som vet?
 
Efter att ha öppnat förgasaren återigen, så upptäckte jag massa svart sörja )(förmodligen olja) där den suger in luften, jag rengjorde senast igår, och vad jag vet så är det bara olja jag har i bensinen, och ingenstans annars?
Någon som vet?

Skulle kunna bero på reedsen att dom inte sluter tätt men jag får också ut lite olja o bensin som läcker ut lite bakom förgasaren....vad har du för förgasare på den o vad för storlek på munstycke? Skulle kunna vara lite för litet munstycke... Du bör nog kolla vad du har för avstånd mellan tändspolen o magneterna på svänghjulet också brukar funka bra om du lossar skruvarna till spolen o sedan trycker mellan ett visitkort (ca0,25-0,30) o när du sedan har det mellan o magneterna upp mot spolen så drar du åt den där.:tummenupp

En sak till förresten...det finns ett forum för oss som tycker det är kul med minimoto också...inte för att det är fel här men ändå....
http://forum.minimoto.se/portal/news.php
 
Last edited:
Öppnade upp tändspolen (antar att det heter så? den som sitter fast med en kabel som går och sitter på tändstiftet) och skrapade bort helt sjukt mkt rost! Av någon anledning så har det rostat nåt fruktansvärt just där, och nu så går den betydligt mkt bättre, hittils iaf=).
Är det någon fara om det kommer lite vätska där i den svarta "lådan" som har hand om luftintaget?
Tror inte att jag har för litet munstycke, det är orginalgrejer allting som sitter på den, så det ska funka.
Tack så mkt å tack för tipset om minimotosidan, ska regga mig genast!
 
Öppnade upp tändspolen (antar att det heter så? den som sitter fast med en kabel som går och sitter på tändstiftet) och skrapade bort helt sjukt mkt rost! Av någon anledning så har det rostat nåt fruktansvärt just där, och nu så går den betydligt mkt bättre, hittils iaf=).
Är det någon fara om det kommer lite vätska där i den svarta "lådan" som har hand om luftintaget?
Tror inte att jag har för litet munstycke, det är orginalgrejer allting som sitter på den, så det ska funka.
Tack så mkt å tack för tipset om minimotosidan, ska regga mig genast!

Angående munstycket o att det är orginal behöver inte betyda att det är rätt...är det 14mm förgasaren så är det enda möjligheten du har att justera med genom att byta munstycke...har du kollat hur stort där sitter i nu?
Likaså ska du nog montera ett bränslefilter om där inte sitter nåt innan så du slipper få ner skit från tanken om där skulle vara nåt...
 
Angående munstycket o att det är orginal behöver inte betyda att det är rätt...är det 14mm förgasaren så är det enda möjligheten du har att justera med genom att byta munstycke...har du kollat hur stort där sitter i nu?
Likaså ska du nog montera ett bränslefilter om där inte sitter nåt innan så du slipper få ner skit från tanken om där skulle vara nåt...

Okejokej, ursäkta min dumhet, jag är som sagt rätt ny på motorer överhuvud taget, jag är cykelmekaniker i vanliga fall så skruvandet har jag ju iaf ;).

Bränslefilter? var kan man köpa ett sånt som passar? och hur monterar man det?
Är det i luftintaget? för luftintaget är bara en svart låda med tre hål och inget filter alls, det känns som det kan komma in massa skit där.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top