Tvådelat skinnställ?

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
Ja, dethär är ännu en meningslös tråd eftersom frågeställningen inte är aktuell än, men man måste ju få drömma sig bort i vintermörkret :)

Funderar på att köpa skinnställ till sommaren, men det känns inte som om ett helställ med puckar passar mig... Är det någon som vet för/nackder med tvådelade ställ(eller bara vill dela med sig av erfarenheter/åsikter)? Typ Halverssons grejer där man tydligen ska kunna koppla samman samtliga byxor med samtliga jackor. :va

Mr. Red skrev:
Ja, dethär är ännu en meningslös tråd eftersom frågeställningen inte är aktuell än, men man måste ju få drömma sig bort i vintermörkret :)

Funderar på att köpa skinnställ till sommaren, men det känns inte som om ett helställ med puckar passar mig... Är det någon som vet för/nackder med tvådelade ställ(eller bara vill dela med sig av erfarenheter/åsikter)? Typ Halverssons grejer där man tydligen ska kunna koppla samman samtliga byxor med samtliga jackor. :va

Heter Halv"A"rssons god damn it :fatta! :)

Har ett själv, funkar bra... byxorna för lösa för att hållas upp utan jacka om du undrar det, men oftast har man ju nog bara jackan på sig isf att man bara har det ena å inte det andra... iaf jag kör inte med läderbrallor å t-shirt... :tungan men men, e man tysk übergay går det väl... :rolleyes: dock händer det att jag kör me bara jackan å jeans ibland...

Att man ska kunna connecta alla modeller hade jag ingen aning om...

P.S. Köp helställ, så kan du aldrig stunta i misstag när du bara har jackan på dig, för då misstycker ibland folk (moraltanter) :hihi

P.S.2 Se min bild... :arsele

Last edited:
Jag har tvådelat. Iofs skinnjacka och goretex byxor men de går att koppla ihop i ryggen. Känns inte riktigt likabra som om det hade gått att koppla ihop hela vägen när det är riktigt kallt. Men det är enklare att röra sig i det.

Skall köpa mig ett helställ till sommaren om jag bara hinner ner i "matchvikt" tills dess. :)

Fördelen med delbart är ju att man kan ta av sig jackan om man stannar utan att kräga av sig allt. Bara att släppa på dragkedjan och hänga av sig den. Så slipper man svettas i helstället.

Många som vurpat med tvådelat har fått uppleva det "roliga" med att glida fram över asfalten med spräckt dragkedja vilket innebär att jackan kanar upp mot nacken & ryggen är således ganska oskyddad....

Helställ är säkrare, men krångligare.

X-up skrev:
Många som vurpat med tvådelat har fått uppleva det "roliga" med att glida fram över asfalten med spräckt dragkedja vilket innebär att jackan kanar upp mot nacken & ryggen är således ganska oskyddad....

En stilla undran, undrar hur många? OK, risken är kanske större, men är det inte lite modegrej också? Supertight helställ är för obekvämt för mig i alla fall, tvådelat är smidigare att ta på sig, man kan använda bara jackan, enklare att värmereglera vid stopp. Kör man mest gata och "vardags" åkning så känns det mest praktiskt med tvådelat och lite plats för "förstärkningskläder", även om det inte är optimalt ur skyddssynpunkt.

Gix skrev:
Har ett själv, funkar bra... byxorna för lösa för att hållas upp utan jacka om du undrar det, men oftast har man ju nog bara jackan på sig isf att man bara har det ena å inte det andra... iaf jag kör inte med läderbrallor å t-shirt... men men, e man tysk übergay går det väl...
Kan man inte har typ ett bälte i jeansen då? Jag får väl leva med att vara tyskübergay...:gnissla jag är ju i gott sälskap med sångaren i queensryche :tummenupp

Klrz skrev:
Känns inte riktigt likabra som om det hade gått att koppla ihop hela vägen när det är riktigt kallt.
Okej, men jag har ett allvädersställ också om de skulle bli kallt...

X-up skrev:
Brukar inte ryggskyddet sitta på ryggen?

Hmm, jag antar att grejerna inte ska sitta lika tight som på ett helställ(appropå tysk übergay...:P)? Och ni som har tvådelat, skiljer det mycket på med/utan hängslen? Dum fråga, klart dom med hängslen skyddar bättre, men spelar det STOR roll?

X-up skrev:

Tror faktiskt inte det är särskilt vanligt att jackan "kanar" vid omkullkörning..

Mr. Red skrev:
Brukar inte ryggskyddet sitta på ryggen?
Hmm, jag antar att grejerna inte ska sitta lika tight som på ett helställ(appropå tysk übergay...:P)? Och ni som har tvådelat, skiljer det mycket på med/utan hängslen? Dum fråga, klart dom med hängslen skyddar bättre, men spelar det STOR roll?
1.Ja.
2.Jo.
3.Nej.

Mr. Red skrev:
Kan man inte har typ ett bälte i jeansen då? Jag får väl leva med att vara tyskübergay...:gnissla jag är ju i gott sälskap med sångaren i queensryche :tummenupp

Va? :va

Vad har ett bälte i jeansen att göra med nått... :confused:

Har du tänkt köra mycket med bara brallorna om du ska leva som tysk übergay? :confused:

Kör Queensryche sångare hoj med delat ställ å bara byxorna på? :confused:

...va jag menar är att iaf mitt Halvarssons e så slappt i midjan på brallorna, så att om jag tar av mig jackan får jag gå å dra upp brallorna hela tiden... det är nog nån form av resorgummibandgrej i midjan, men den hjälper föga... Å då e jag inte supersmal eller nått! Visst det går an, men du ville ha alla former av åsikter angående detta, så...

Gix skrev:
Va? :va

Vad har ett bälte i jeansen att göra med nått... :confused:

Har du tänkt köra mycket med bara brallorna om du ska leva som tysk übergay? :confused:

Kör Queensryche sångare hoj med delat ställ å bara byxorna på? :confused:

...va jag menar är att iaf mitt Halvarssons e så slappt i midjan på brallorna, så att om jag tar av mig jackan får jag gå å dra upp brallorna hela tiden... det är nog nån form av resorgummibandgrej i midjan, men den hjälper föga... Å då e jag inte supersmal eller nått! Visst det går an, men du ville ha alla former av åsikter angående detta, så...

Bälte i skinnjeansens tänkte jag... Nä, men jag får väl leva som tysk übergay när jag stannar och tar av mig jackan då :rolleyes å andra sidan tänkte jag ha funktionsställ under...
nej, jag vet inte om sångaren i queensryche har hoj, men tighta läderjeans och t-shirt har han iaf :tungan
okej, vad har du för byxor då?

Har två-delat ställ nu, nästa gång blir det helställ...

varför? tror aldrig jag har delat skiten...

Mr. Red skrev:
Bälte i skinnjeansens tänkte jag... Nä, men jag får väl leva som tysk übergay när jag stannar och tar av mig jackan då :rolleyes å andra sidan tänkte jag ha funktionsställ under...
nej, jag vet inte om sångaren i queensryche har hoj, men tighta läderjeans och t-shirt har han iaf :tungan
okej, vad har du för byxor då?

:va

say no more... nått med ditt språk jag inte förstår... Inget illa menat men...

Last edited:
Jag kör halvarssons Moxie kombinerat med Castor.

Hyfsat smidigt och bekvämt. Ihopkopplingen är dock helt sanslöst dålig. Förstår inte ens hur nån kan komma på tanken att bara fästa jackdragkedjan i det tunna preforerade fodret :4skrika

Gix skrev:
:va

say no more... nått med ditt språk jag inte förstår... Inget illa menat men...
kanske är min något udda humor som slagit till igen... anledningen till att jag undrade var att du sa att resåren var dålig, så jag visste vilka det var(inget annat)...

aja, tack så mycket för alla svar i alla fall :)

Last edited:
X-up skrev:

Många???? :7peta Har aldrig hört talas om det. Hur fort gick det, 260 knyck??

Ett tvådelat ställ av bra kvalitet är lika säkert som ett helställ + jävligt mkt smartare.

Mr. Red skrev:
Typ Halverssons grejer där man tydligen ska kunna koppla samman samtliga byxor med samtliga jackor. :va

Har ett arlen ness som man kan koppla isär. Detta har jag däremot aldrig gjort eftersom jackan är för kort i midjan för att ha lös och orkar man åka i skinnbyxor så kan man ju lika gärna ha jackan oxå.
Fördelen med delat ställ är ju att det blir lite billigare. Osså kan man ju dra av sig jackan och ha den hängande när man fikar, men det kan man säkerligen med ett helställ oxå.

eDit: Stavning mm.

Last edited:
fazerfun skrev:
Ett tvådelat ställ av bra kvalitet är lika säkert som ett helställ + jävligt mkt smartare.
Nej. Det är inte lika säkert, men det är ändå säkert. Är inte helt säker, men förut fick man väl inte ha delat ställ i roadracing? Tror det har ändrats nu.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien