Tvåans växel...

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Svårt att förklara men jag tycker att tvåans växel på min zx6r -98 har lite större "mellanrum"... Den går alltid i och hoppar aldrig ur, men jag tycker ändå att den inte riktigt beter sig som de andra växlarna...

Har nyss fixat ett fel på hojen... tycker man bara åker runt och lyssnar på motorn! =)

Finns det något man kan göra? Värt att lämna in hojen på service så dom kollar på växeln? Som sagt, det kan vara inbillning och växlarna går i fint och hoppar aldrig ur...

Kurt-Olsson skrev:
Svårt att förklara men jag tycker att tvåans växel på min zx6r -98 har lite större "mellanrum"... Den går alltid i och hoppar aldrig ur, men jag tycker ändå att den inte riktigt beter sig som de andra växlarna...

Har nyss fixat ett fel på hojen... tycker man bara åker runt och lyssnar på motorn! =)

Finns det något man kan göra? Värt att lämna in hojen på service så dom kollar på växeln? Som sagt, det kan vara inbillning och växlarna går i fint och hoppar aldrig ur...

När du växlar mellan ettan och tvåan växlar du "förbi" netutralen vilken kan kännas lite mer i pedalen. /fredde

Kurt-Olsson skrev:

jag har ofta samma problem med min 900..
när jag drar iväg ordentligt på 1:an och ska lägga i tvåan så är det himla lätt att få i friläget. något pinsamt när motorn rusar järnet på det viset.

saken är den att jag ofta växlar en aning mera stressat när jag drar järnet. (kanske inte så konstigt)
Man måste vara väldigt mycekt mer bestämd med foten och verkligen göra hela rörelsen. alla andra växlar går fint, bara att peta till så glider dom i.
tror problemet finns på ganska många hojar.
//droopfy

Kurt-Olsson skrev:

Jag har testat en jäkla massa hojar genom åren och i stort sett alla hade denna känslan när man gick från ettan till tvåan. Undantagen har nästan uteslutande varit race-växlade hojar, dvs ettan upp och resten ned.

För att få en distinktare växling 1-2 så kan du prova att lägga lite tryck uppåt med foten på pedalen innan du frikopplar och växlar upp, det brukar tighta upp känslan.

Slappna av och njut av körningen :tummenupp

Last edited:
Har man ett länkage kan man med fördel ta isät det och fetta in allring ordentligt, det gör underverk för känslan!
/fredde

Precis, kikar man på en sprängskiss ser man att det är 1-3/4 växellägen man lär vrida på växeltrumman som sköter växelgafflarna får att 2'ans växel ska gå i.

freddexwing skrev:
När du växlar mellan ettan och tvåan växlar du "förbi" netutralen vilken kan kännas lite mer i pedalen. /fredde

Okej, tack för alla svaren... tror att det bara är jag som är kräsen och inbillar mig en massa... den går ju klockrent så det är väl bara att glida på. :yoparty

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park