Två motorer med samma motornummer?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej, jag har 2 motorer för min cykel för att snabbt kunna byta ut den ena ifall den har har gjort sitt. Detta har aldrig behövts innan men till våren är det så dags. Vanligtvis behöver man väl göra en registreringsbesiktning följt av en kontrollbesiktning men iom att jag äger båda motorerna och skillnaden mellan de är försumbar så tänkte jag att jag väl borde kunna fräsa ner det gamla motornumret och ersätta det med det som är registrerat på min cykel? Då slipper jag omregistreringen. Givetvis graverar jag in originalnumret på insidan av blocket.

Eventuella risker med detta? Ett lagligt ingrepp?

Vad jag vet så har provningen inga uppgifter om vilket motornummer det skall vara. Ser motorerna ungefär likadana ut så skulle jag bara byta motor.

Det här är baserat på att jag försökt få fram ett motornummer för att kontroller om en bil var "matching numbers"

Börja med att kolla ditt registreringsbevis. Inte alla har något angivet under P5 motornummer.
Jag har det bara tryckt på en av 8 hojars regbevis och det är en nyare hoj 2007a.
Men om inte det står där, hur skulle en besiktningsman eller dylikt kunna kolla det?

Jag måste medge att jag uppskattar den gamla skolans sätt att lösa saker, dvs dokumentera allt, göra korrekta nr byter osv osv

I framtiden kommer någon skänka dig en tanke när han sitter på månen och letar delar med sina VR-glasögon:)

Normalt så kollar inte besiktningen motor nr. Det fick jag veta i samband med att min hoj blev stulen för 1½ år sedan.

Som många redan har svarat. Motorn är i Sverige inte identitetsbärande på en mc. Till skillnad mot tex i USA. Så det är helt lagligt att byta till en annan motorindivid. Så blir ju tex även fallet om man måste byta berörd blockhalva. Ovan gäller förstås när man byter till en motor i samma motorfamilj/motortyp.
Det är sannolikt dumt att byta nummer själv. Egenhändiga stansningar kan väcka misstankar om bedrägligt beteende, att motorn har "oklar ägarbakgrund" osv. Dvs sånt som kan tilldra sig Polisens intresse vid tex en "flygande besiktning".

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...