två frågor!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
behöver man ha spärren som gör att man inte kan lägga i växel med stödet nere när man besiktigar?

vart kan man köpa nytt skin till sadlarna? såg en hyabusa utanför med ett lite knottrigt skin på sadeln ser coolt ut behöver nytt till r1an nu!

tipps helst i närheten av gbg eller butik med postorder

tack för svar mv. oskar

An3Azz skrev:

står det någonstanns? har inte läst det någonstanns!

har bara varit och besiktigat en gång och då kollade dom det inte.

kanske ska monterad dit den i alla fall då =(

Det hoppas jag verkligen inte att man behöver den spärren för stödet. för det har nog ingen ducati orginalmonterat mig veteligen.

ducceper skrev:
Det hoppas jag verkligen inte att man behöver den spärren för stödet. för det har nog ingen ducati orginalmonterat mig veteligen.

Det är väl troligtvis så att om du har en sådan spärr så ska den fungera, har du ingen så behöver den givetvis inte fungera.

Limstift skrev:
Det är väl troligtvis så att om du har en sådan spärr så ska den fungera, har du ingen så behöver den givetvis inte fungera.

Hur vet dom™ att den finns där om den inte fungerar? :confused:

Last edited:
Nej, finns inget sånt krav hos SBP! Tramserier....

Bilprovningen går efter ett standardprotokoll som är detsamma för alla MC, enda avvikelsen är bullergränsen som beror på cylindervolym och antalet cylindrar!

EDIT: Mmmm bullergränsen är nog förresten densamma, men varvtalet dom mäter vid beror på cylindervolym och antalet cylindrar.

/Nitrous

Last edited:
Nitrous skrev:
...enda avvikelsen är bullergränsen som beror på cylindervolym och antalet cylindrar!

Intressant. Jag har en TL 1000 R och den "bullrar" ganska mycket, speciellt med tanke på att det sitter ett Yoshi-system på den :tummenupp

Får jag "dispens" att låta extra mycket eftersom det är en 1000-kubikare? Jag har dock bara 2 cylindrar. Hur påverkar det SBP:s bedömning?

Bör jag montera tillbaka originalsystemet innan besiktning? :confused:

foobar skrev:
Intressant. Jag har en TL 1000 R och den "bullrar" ganska mycket, speciellt med tanke på att det sitter ett Yoshi-system på den :tummenupp

Får jag "dispens" att låta extra mycket eftersom det är en 1000-kubikare? Jag har dock bara 2 cylindrar. Hur påverkar det SBP:s bedömning?

Bör jag montera tillbaka originalsystemet innan besiktning? :confused:

Mmmm bullergränsen är nog förresten densamma, men varvtalet dom mäter vid beror på cylindervolym och antalet cylindrar.
Sorry, skrev utan att tänka mig för :-)

Ring SBP och fråga vad som gäller för just din hoj.

/Nitrous

Så här ligger det till!

Bullergränsen ligger på 103 db för ALLA motorcyklar!

Mätning görs efter att man har kollat vilken slaglängd det är på den motorn man ska mäta enligt en tabell de har!

I tabellen går även brevis slaglängden även vilket varvtal man ska ha!
Om det ska vara riktigt ska ska man mäta båda rören om det är en cykel med dubbla rör!

Alltid bäst att byta till orig så slipper man bekymmer om nu orig är fortfarande bra!

motardnisse skrev:
Så här ligger det till!

Bullergränsen ligger på 103 db för ALLA motorcyklar!

Mätning görs efter att man har kollat vilken slaglängd det är på den motorn man ska mäta enligt en tabell de har!

I tabellen går även brevis slaglängden även vilket varvtal man ska ha!
Om det ska vara riktigt ska ska man mäta båda rören om det är en cykel med dubbla rör!

Alltid bäst att byta till orig så slipper man bekymmer om nu orig är fortfarande bra!

Se där, jag hade nästan rätt :tummenupp
Självklart är orginal alltid att rekomendera. Fast när frugan skulle besiktiga vår R1a så orkade jag inte skruva bort helsystemet (ett Arrow helsystem) så därför fick gumman åka och besiktiga och vicka lite på höfterna.
Den gick igenom precis på gränsen med helsystem :)

/Nitrous

Nitrous skrev:
Se där, jag hade nästan rätt :tummenupp
Självklart är orginal alltid att rekomendera. Fast när frugan skulle besiktiga vår R1a så orkade jag inte skruva bort helsystemet (ett Arrow helsystem) så därför fick gumman åka och besiktiga och vicka lite på höfterna.
Den gick igenom precis på gränsen med helsystem :)

/Nitrous

Hade hon skinnställ? :D

Kommer ihåg en Suzuki 1000R som hade en yoshimura tri "vad det nu heter" triangelformat slip-on samt en Honda CBR 900r med ett likadant rör. Suzukin gick igenom men inte Hondan fast 900 måste man varva lite mera pga slaglängden!

min besiktning...

gubben hälsade,
sade åt mig att pakera på upphissnigsbara bordet,
kollade ljusena (hel/halv)
kolla så de lös på instrumentpanelen vi helljus
kollade bromsbelägg å lite annat med en lampa (sade att jag snart borde byta belägg
kolalde styrlager (tror jag, satte nå skit på hjulet så de snurra å bromsade)
sänkte ner
provkörde
jag pröjsade
klart

att min vrålar å ganska ordentligt verkade han inte bry sig om (iofs så tokvarvade ja inte inne i hallen) men han tyckte den gick som ett spett iaf (å han tyckte ja skulle regbesikta den så de inte står 23kW i papprena, viskade han till mig :D :tummenupp

schysst gubbe :yoparty

Last edited:
min gick igenom utan krångel hade dock inget kedjeskydd men efterssom alla andra delar är på lack är ju givetvis kedjeskyddet det med :va

gött nu är det två år tills nästa!

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!