Två frågor - däckförvaring och boken "what if I never tried it"

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
1. Hur förvarar ni era överblivna däck under vintern? Fick höra att mina Michelinslicks inte tål att förvaras i minusgrader och således inte kan förvaras i kallgaraget. Någon som hört detta förr?

2. Kan däcken bli deformerade av att ligga i trave för länge? Är det bättre att förvara dem "stående", eller spelar det ingen roll?

3. Läste nyligen Rossis biografi "What if I never tried it". I boken skriver han flera gånger att han vurpade p g a att "the steering locked up". Vad menas? Har funderat på detta länge nu men bli inte klok på uttrycket! :näsblod

Så, spekulera nu!

Dunlop har jag också hört att dom inte får utsättas för minusgrader eller petroliumprudukter, uv-ljus och ska inte lagras i för torr luft men inte utsättas för aldeles för fuktig luft heller. Speciellt insidan på däcken skulle inte tåla vatten så bra? . :)

Däcken kan bli lite ihoptryckta om dom staplas på varann. Då kan det bli svårare att få dom att gå upp på fälgkanten när man ska sätta på dom på fälg.

2. Man brukar väl säga att om de "står upp" så kan de bli tillplattade och att man ska rotera dem då och då. Att de "ligger ner" måste ju då vara bättre om det inte blir så tungt att de nedersta däcken säckar ihop men det syns ju. Jag lägger de sämsta däcken i botten.

3. Han måste mena att han vid sladd styr mot max (till stoppet) och det inte räcker ändå.

Neutral skrev:
24711873. Han måste mena att han vid sladd styr mot max (till stoppet) och det inte räcker ändå.

Jag funderade också på det när jag läste boken, för jag vill minnas att han gjorde detta även när han körde gat-125:a på bana för första gången. Då låter det kaxigt att tro att han körde med sladd, men Rossi är ju Rossi..:va .

Jag gav upp och tolkade det resten av boken som att han fick framhjulssläpp helt enkelt.

Penguin skrev:
2471108 1. Hur förvarar ni era överblivna däck under vintern? Fick höra att mina Michelinslicks inte tål att förvaras i minusgrader och således inte kan förvaras i kallgaraget. Någon som hört detta förr?
Metzeler skriver på sin hemsida om lägsta förvaringstemperatur. Minns inte exakt men det var en bit över nollstrecket, typ åtta grader eller så.

Edit: yepp, åtta grader it is: http://www.metzelermoto.com/media/05_me_flyer_racing_e_2006.pdf (sid 4)

Last edited:
Vart fick ni tag på boken? han kanske fick hjärnsläpp och glömde bort att styra/svänga, vet en kille som glömt bort att bromsa.. :D

Jag tror att det Rossi menar med "stearing locked up" helt enkelt är att han greppar styret och låser det och då inte låter hojen jobba som den borde. En av överlevnadsreaktionerna.

Däck skall inte:
* Utsättas för minusgrader helst inte under +5 för racedäck då detta kan ändra (ändrar) gummipolymerens uppbyggnad
* Ligga i travar på golvet. Dels för att fuktiga garagegolv kan få dem att dra åt sig fukt men framförallt för att corden inte skall belastas utanför den normala riktningen under lång tid

Allt gummi är UV känsligt men för oss raceåkare är det inget problem så länge man inte förvarar däcken utomhus i Sahara en längre tid.

Är man som jag lite överseriös så åker man till Byggmax och köper ett par längder 2tum*2tum och spikar ihop ett däckställ på en kvart. Är man lyxlirare åker man till IKEA och köper sig en förvaringshylla vilken man sedan modifierar hyllplanen på.

Lime skrev:
2472046 Jag tror att det Rossi menar med "stearing locked up" helt enkelt är att han greppar styret och låser det och då inte låter hojen jobba som den borde. En av överlevnadsreaktionerna.
Knappast sannolikt att en av historiens bästa hojåkare skulle göra ett sånt nybörjarmisstag, och dessutom flera gånger.

Boris JR skrev:
2472334 Däck skall inte:
* Utsättas för minusgrader helst inte under +5 för racedäck då detta kan ändra (ändrar) gummipolymerens uppbyggnad
* Ligga i travar på golvet. Dels för att fuktiga garagegolv kan få dem att dra åt sig fukt men framförallt för att corden inte skall belastas utanför den normala riktningen under lång tid

Tack för ett bra svar, Boris och alla andra. :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...