Tvätta penslar efter oljade utemöbler

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Ja, hur gör man när man oljat utemöblerna? Jag hittar bara hur man gör om man har målat med färg. Är det skillnad?

Släng penslarna om du inte ska använda dom inom en vecka, dom blir ändå kass tills nästa gång.
Ska du snart använda dom så ställ dom i en burk med vatten!
Så kan du slänga hela burken när du ska måla nästa gång!

Ställ dom i en burk med lacknafta över natten, krama ur dom och tvätta med vanligt diskmedel dagen efter.
Bra penslar ska man va rädd om, billiga penslar är engångsartiklar.
En bra pensel ställer man aldrig i en burk för då blir borsten deformerade, ta ett snöre och häng den i burken.

Jag brukar tvätta mina penslar i olivolja. Det sliter inte lika mycket på borsten som lacknafta gör.

In med penselhuvudet i en plastpåse och sen gummiband runt påsen/skaftet som håller ordentligt tätt. Funkar om du ska olja igen inom rimlig tid (Olja ett par ggr om året är bra)

Jag brukar fylla upp en "syltburk" med bensin och gnida runt penseln i den. Om jag ska fortsätta måla brukar jag bara sätta en plastpåse över penseln.

Fast om det är finmålning på gång kör jag alltid med nya penslar. De gamla får tjänstgöra som redskap för att ha på underedsmassa på bilen eller stryka spillolja över staketet.

Last edited:
Först o främst ska du ta reda på vilket lösningsmedel det är i oljan. Vatten eller Nafta. Ska du använda penslarna igen ställ dom i en hink med vatten eller i en plastpåse och tejpa igen den. När du målat färdigt, använd penseltvätt i en hink och rengör. Billiga penslar låter du torka, släng dom sen på på din återviningscentral

Blås ur penseln med tryckluft.
Eller sätt fast den i borrmaskinen och snurra.

(Efteråt kan du fundera lite på om du kanske skulle ha
stått lite längre ifrån knarren när du gjorde det.)

Eftersom det är olja så är det givetvis oljebaserat. Släng penslarna, köp nya nästa gång. Penslar som kostar under 50:- styck är inget att spara på, det är för omständigt.

Eftersom det är olja så är det givetvis oljebaserat. Släng penslarna, köp nya nästa gång. Penslar som kostar under 50:- styck är inget att spara på, det är för omständigt.

Nja Oljan i färgen är bindemedel, hur man tvättar penslarna har att göra med vilket lösnigsmedel oljan har. En färg/olja är antingen vatten eller lösningsmedelburen. De flesta moderna träoljor är i dag vattenburna, medans dom mer traditionela har lacknafta eller alifatnafta som lösningsmedel

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT