Tvätta motorn invändigt med vatten ?

Replaceable

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2012
Hoj
Suzuki gsx400f
som topic lyder så undrar jag om det är möjligt/bra att tvätta en motor med vatten invändigt?
Vet inte om det är en dum fråga men vill ändå kolla innan jag börjar meka igen :)

jag har hållt på att demontera motorn tills jag kom ner till kolvarna så de blev synliga. Då råkade jag få ner lite grus i vevhuset och är inte tekniskt kunnig nog för att plocka isär hela motorn för att rengöra den.

så min fråga är då om jag tar bort oljefilter samt sumpfilter så det rinner rakt igenom cykeln. kan man då hälla vatten ner i vevhuset för att skölja rent gruset i själva motorn tro ?
Jag tänker att jag sen kan använda mig av en hårfön/varmluftspistol för att torka den invändigt sen.

det är en suzuki gsx400f - 82 som jag har mekat med.

Tacksam för svar.

Min spontana tanke är nej!!!! Och att istället försöka blåsa ut gruset med tryckluft eller torka med papper om det är möjligt. Eller försöka skölja ur det med olja..

Finns säkert nån med annan uppfattning eller med bättre koll på det här än vad jag har för tillfället dock:)

Diesel sen bensin, eller om de va tvärtom eller bara det ena...hmm..

Men tanke är att vattnet som blir kvar i springor och sånt dunstar bort illa kvickt när motorn kommer upp i temp, men å andra sidan vad fan vet jag!

Skruva isär motorn och gör rent, du kommer bara att bli förbannad på dig själv om det händer nåt, gruset klibbar fast i oljan och det räcker med ett litet korn som fastnar i ett vevlager för att sabba ordentligt. :7peta

Hur fn kunde du få in grus i motorn när du skruvar med den :va

Det generella svaret är nej men

Jag har tvättat lösa motordelar med vatten men då sett till att snabbt torka dom efteråt. Diskmaskin är också kanon för att tvätta motordelar. En gammal tvättmaskin ska jag ha i mitt garage när jag blir stor.

Jag har även vänt cross-hojar upp och ner. Spolat vevhuset med vattenslang sedan sprejat på med olja, smällt ihop, startat och kört. Inte att rekomendera för den som har tid att plocka isär maskinen.

Gemensam nämnare är alltså att prylarna inte får stå fuktiga efteråt, rena prylar utan olja rostar omgående. Vatten kan dessutom hindra oljefilmen att snabbt komma dit den gör nytta.

Jag får en bild av utomhusmek, med motorn kvar i ramen. Men jag kan se fel.

Har den inte löst oljetråg då? Du kunde försöka ta bort tråget och skölja med WD40 eller nåt och få bort gruset. Fast det allra enklaste hade ju varit att göra rent motorn INNAN du tog isär den.

Skölj med diesel, rostskydd, smörjer osv osv.. Sen kört ner lite olja.. De är ju en gammel hoj....

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra