Tvätta inredningen?

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Jag har en Shoie Raid, det står att inredingen inte går att ta ur men att den är tvättbra. Hur har de tänkt sig då, någon som vet?

Jag har egentligen ingen aning, MEN: jag brukar tvätta min endurohjälm ibland när den ändå är genomvåt av svett, genom att bara hälla lite tvål och sedan vatten i den.
DOCK är det viktigt att du sedan blåser den torr. Jag tar min stöveltork (ett måste för enduroåkaren) och kör in den i hjälmen. Brukar stoppa något i "hålet för ögonen" så att all luft inte bara åker rakt ut, men vill ju ha upp värmen lite i hjälmen så det torkar fortare.

Men ta det försiktigt, får du inte hjälmen riktigt torr, kommer dett börja lukta rejält illa :gnissla

Köp klädseltvätt(turtle)på närmsta mack..

Det rengör man ju bilklädsel med,och det är torrt.

Borde funka utmärkt.

Körde ner min hjälm i en hink me vatten o lite tvål, där fick den ligga ett dygn.
Sen skrubba o skölja ordentligt!! Lät den få lufttorka ordentligt en vecka. Inte som ny men betydligt fräschare!!

P@trik skrev:
Köp klädseltvätt(turtle)på närmsta mack..

Det rengör man ju bilklädsel med,och det är torrt.

Borde funka utmärkt.

Inge bra skulle jag tro,det försvinner inte helt och vem vill ha klädsetvätt mot hela ansiktet.

icko skrev:
Körde ner min hjälm i en hink me vatten o lite tvål, där fick den ligga ett dygn.
Sen skrubba o skölja ordentligt!! Lät den få lufttorka ordentligt en vecka. Inte som ny men betydligt fräschare!!

Samma som jag gör ner med hela hjälmen i hinken och använd tvål ,inte tvättmedel.
Torrt och rent på ett par dag.

(Har en Raid själv)
Står för övrigt som råd på deras hemsida.

Långa farbron skrev:
Inge bra skulle jag tro,det försvinner inte helt och vem vill ha klädsetvätt mot hela ansiktet.

Säker på det,dom gånger jag använt det i bilen tycker jag det har försvunnit allt.
Man får väl dammsuga extra noga då..

Köp det och prova på en bilstol,bli sen riktigt närgången med bilstolen och se om du är nöjd med resultatet..

Jag stod också frågade inför inredningstvätt men efter lite sökande hamnade hjälmen i duschen....jag fyllde den med vatten, hällde ut, masserade sen in schampoo, sköljde några gånger, ställde sen ut den på balkongen på ett torkställ så att vattnet skulle kunna rinna ut obehindrat. Den torkade helt på ett par dagar.
Nu luktar det persika om den lång väg, finns även tjärschampoo för de som vill ha en manligare doft :)

P@trik skrev:
Säker på det,dom gånger jag använt det i bilen tycker jag det har försvunnit allt.
Man får väl dammsuga extra noga då..

Köp det och prova på en bilstol,bli sen riktigt närgången med bilstolen och se om du är nöjd med resultatet..

Ja vi har alla olika läggningar,en del gillar bilstolar och andra gillar kvinnor,men jag tackar för ditt tips :)

Långa farbron skrev:
Ja vi har alla olika läggningar,en del gillar bilstolar och andra gillar kvinnor,men jag tackar för ditt tips :)

Hahah ok tack för hjälpen. Nu är det solklart hur jag skall gå till väga :tummenupp

Testade klädseltvätt(turtle) i en gammal crosshjälm..

GÖR DET INTE!
Fick en massa konstiga utslag efter det.. Gick aldrig att få ur det ur hjälmen igen.. Bara att kasta..Näe, mild tvållösning i badet är vad en Åf sa på mässan till mig... Mycket lödder var visst bra oxå..

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025