Tvätta hela hjälmen

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Är det någon som gjort det?
Jag har en XR-1000 och det går ju f-n inte att ta ut inredningen.
Min bror tvätta hela hjälmen i badkaret och efteråt så tycker han att hjälmen har blivit för stor.
Jag vill också tvätta min hjälm (kan ju bara gissa hur äcklig den är efter 1 sommar:zpy )
Så vilka här har gjort det och har hjälmen (inredning) blivit större efteråt?

Kan tillägga att vattnet blev svart när brorsan tvättade sin, och då är hans hjälm nyare än min.

Har tvättat min Arai Condor i badkaret. Lade en handduk på botten och ställde hjälmen upp och ner på den. Sen i med schampoo och duschmunstycket. Tvättade och gnuggade en stund.

Sen fick den stå och torka upp och ner i rumstemperatur. Detta var på sommaren så det var hyfsat varmt i rummet. Tog ett par dagar sen var den torr och fräsch.

Jag har inte märkt av att den blivit större av tvätten.

Jag tvattade med en fuktig klut bara, det luktade åtminstone lite battre..

Biltema har nått hjälmtvättsprayrengöringskitt som man sprutar på, torkar av och väntar nån timme. Sen är det bara att dra på sig hjälmen och sticka ut och bränna. Luktar inte hallon, men bättre än svett...

Jag tvattade med en fuktig klut bara, det luktade åtminstone lite battre..

Klut? trasa eller:va

Biltema har nått hjälmtvättsprayrengöringskitt som man sprutar på, torkar av och väntar nån timme. Sen är det bara att dra på sig hjälmen och sticka ut och bränna. Luktar inte hallon, men bättre än svett...

Ok, det kanske skulle vara nått, men det känns lite som "häll på lite parfym och den är ren".
fast det är väl bättre än ingenting.

Har tvättat min Arai Condor i badkaret. Lade en handduk på botten och ställde hjälmen upp och ner på den. Sen i med schampoo och duschmunstycket. Tvättade och gnuggade en stund.

Sen fick den stå och torka upp och ner i rumstemperatur. Detta var på sommaren så det var hyfsat varmt i rummet. Tog ett par dagar sen var den torr och fräsch.

Jag har inte märkt av att den blivit större av tvätten.

Ok, undrar varför brorsans hjälm blev för stor då? den blev så stor att han måste köpa en ny säger han...

Last edited:
Jag använder alltid hjälmhuva, den tvättar jag sedan vid behov i maskin.
Den hjälmhuvan skyddar ju inte bara hjälminredningen från svett och hudfett utan tar även åt sig av vägdamm och annat som fastnat i hjälminredningen.

/J

jag har nån rengöringsspray som man sprayar i hjälmen, väntar lite och torkar ur med en trasa. Luktar lite bättre, ser lite renare ut och förmodligen lite bakteriedödande också.
Men om det funkar på riktigt?? Det vete fan :gnissla

Har även tvättat min förra hjälm i duschen utan förändringar av storleken, däremot tog det ett jävla tag innan den torka :tungan

Min bror tvätta hela hjälmen i badkaret och efteråt så tycker han att hjälmen har blivit för stor.
Jag vill också tvätta min hjälm (kan ju bara gissa hur äcklig den är efter 1 sommar:zpy )

Kan tillägga att vattnet blev svart när brorsan tvättade sin, och då är hans hjälm nyare än min.

Ahaa, tur att man inte är svarthårig då ju.

Enkelt om man vill. Vänd hjälmen upp och ner, spola rikligt med vatten från duschen, har du ett grovrum med hög kran fungerar det också bra. Ta lite hårchampo och blanda i den ca 1 liter du lämnar i botten på hjälmen och blanda runt. Viktigt att inte ta för mycket, det kan lukta ganska starkt. Använd sedan ena handen och gnugga insidan. Spola sedan ur med rikligt med vatten.

Låt torka några dagar. Sen har du en hjälm som är så gott som ny. :)
Funkar klockrent.

// Wip

Vintertrafik och budjobbande skitar ner inredningen rätt fort. Tvättat min Arai en mängd gånger i badkaret med ovan nämnda metod.
Blir lika förvånad varje gång hur smutsigt vattnet är.
Krymper inte ett skit.

Det stora företaget vid namn Biltema har ju också en hjälmrengöringsspray, har ju provat den flera ggr i min Arai.

Om det blev rent? Nja vet inte men det luktar ju fräschare! :hjälm :tummenupp

Klut? trasa eller:va

Ok, det kanske skulle vara nått, men det känns lite som "häll på lite parfym och den är ren".
fast det är väl bättre än ingenting.

Ok, undrar varför brorsans hjälm blev för stor då? den blev så stor att han måste köpa en ny säger han...

Körde han i torktumlaren? :hihi

är inte inredningen urtagbar på xr1000 :va

Nix, annars tror jag inte han hade tvättat hela hjälmen ;)

Enkelt om man vill. Vänd hjälmen upp och ner, spola rikligt med vatten från duschen, har du ett grovrum med hög kran fungerar det också bra. Ta lite hårchampo och blanda i den ca 1 liter du lämnar i botten på hjälmen och blanda runt. Viktigt att inte ta för mycket, det kan lukta ganska starkt. Använd sedan ena handen och gnugga insidan. Spola sedan ur med rikligt med vatten.

Låt torka några dagar. Sen har du en hjälm som är så gott som ny. :)
Funkar klockrent.

// Wip
Alltså, jag vet hur man tvättar, jag är en vuxen pojk.
Ville veta om hjälmen har blivit större för någon annan.

Körde han i torktumlaren? :hihi

Nej, men det kanske vore en idè eftersom torktumlaren brukar krympa grejer ;)

Mysig bild btw
attachment.php

Last edited:

Alltid denna fråga! Hur gör ni när ni tvättar huvudet? Antar att de flesta använder duschen och lika bra går det att duscha hjälmen.

Ta duschmunstycket & spola in i hjälmen. Ta sedan vanligt milt schampoo och massera in i inredningen. Spola sedan varsamt & noga ur schampoot med ljummet vatten. (Balsam & inpackning kan ni skippa) ;) Krama sedan ur det värsta vattnet.

Ställ sedan hjälmen på något underlag så att den får luft ordentligt. Öppna visiret & alla ventilationsmanicker. Tar ett par dagar att få den helt torr så planera tvättningen! :)

Alltid denna fråga! Hur gör ni när ni tvättar huvudet? Antar att de flesta använder duschen och lika bra går det att duscha hjälmen.

Ta duschmunstycket & spola in i hjälmen. Ta sedan vanligt milt schampoo och massera in i inredningen. Spola sedan varsamt & noga ur schampoot med ljummet vatten. (Balsam & inpackning kan ni skippa) ;) Krama sedan ur det värsta vattnet.

Ställ sedan hjälmen på något underlag så att den får luft ordentligt. Öppna visiret & alla ventilationsmanicker. Tar ett par dagar att få den helt torr så planera tvättningen! :)

Men herregud. Alltså frågan lyder: Har hjälmen blivit större efter tvätt?
Jag vet väl för f-n hur man tvättar en hjälm, det är liksom inte så svårt att lista ut. Vatten + tvål = hmm:va

Moahahahaha - det börjar likna popnit-tråden :D

Men herregud. Alltså frågan lyder: Har hjälmen blivit större efter tvätt?
Jag vet väl för f-n hur man tvättar en hjälm, det är liksom inte så svårt att lista ut. Vatten + tvål = hmm:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT