Tvätt av Skinnställ

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
Hej
Har köpt mig ett beggat skinnställ och vill se till o vårda det lite, Det ser gansak hyggligt ut men samtidigt vill man ju inte ha allt för mycket av andras svett runt omkring sig..=) min fråga är hu ni gör för att tvätta era ställ?
Har läst mig till att en del helt enkelt kastar in det i maskinen och tvättar det där på en 30 grader med såpa istället för tvättmedel. någon som gjort det och kan rekomendera/avfärda planerna. grejen är det att stället sitter perfekt på mig nu, vill inte ha det mindre mer än möjligvis över magen. Hur gör ni med skydden som sitter i tar ni ut dem när ni tvättar? (knäpuckarna är ju kanske ingen höjdare att ha med i maskinen.. lär ju höras lite..) tacksam för lite input
mvh

jag har tvättat skinnställ i maskin både med o utan skydd i utan att märka nån större skillnad efteråt.
var noga med att dra på dig stället när det fortfarande är fuktigt efter tvätten (alltså du behöver ju inte dra på dig det direkt efter, men kanske när det över natten). se då oxå till att fetta in stället ordentligt. bättre att ösa på med för mycket än tvärtom.
låt det hänga och torka i vanlig rumstemp på nåt ställe där det inte utsätts för direkt solljus.

Hojboj skrev:
Hej
Har köpt mig ett beggat skinnställ och vill se till o vårda det lite, Det ser gansak hyggligt ut men samtidigt vill man ju inte ha allt för mycket av andras svett runt omkring sig..=) min fråga är hu ni gör för att tvätta era ställ?
Har läst mig till att en del helt enkelt kastar in det i maskinen och tvättar det där på en 30 grader med såpa istället för tvättmedel. någon som gjort det och kan rekomendera/avfärda planerna. grejen är det att stället sitter perfekt på mig nu, vill inte ha det mindre mer än möjligvis över magen. Hur gör ni med skydden som sitter i tar ni ut dem när ni tvättar? (knäpuckarna är ju kanske ingen höjdare att ha med i maskinen.. lär ju höras lite..) tacksam för lite input
mvh

När jag har köpt beggat skinnställ så har jag helt enkelt tagit varmt vatten och lite diskmedel på en trasa och torkat av invändigt och utvändigt. Köra i maskin är verkligen inte att rekommendera. Tror inte skinnet mår så bra av det även om det bara är 30 grader.

Mvh Stoffe.

Jag har köpt ett Protection & cleaning kit från dainese, det innehåller en svamp, rengöringsmedel och läderkräm.

Hojboj skrev:
Hej
mvh

Grönsåpa & Piasavakvast kanske :banana

Själv har jag urtagbar innerdel i mitt dainese så det va ju bara att plocka ur o kasta i maskinen... Utanpå så är det bara tvål o vatten samt läderbalsam efteråt som gäller...

låter för riskabelt att kasta in hela stället i maskinen...

BigDog skrev:
jag har tvättat skinnställ i maskin både med o utan skydd i utan att märka nån större skillnad efteråt.
var noga med att dra på dig stället när det fortfarande är fuktigt efter tvätten (alltså du behöver ju inte dra på dig det direkt efter, men kanske när det över natten). se då oxå till att fetta in stället ordentligt. bättre att ösa på med för mycket än tvärtom.
låt det hänga och torka i vanlig rumstemp på nåt ställe där det inte utsätts för direkt solljus.

Vad använde du för tvättmedel?? eller vad man nu ska kalla det....

Hojboj skrev:
Hej
mvh

Se senaste numret av MC-Folket 2/2006...
har du inte tidningen har du en länk till reportaget: http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/06-02-Klä dig säkert.pdf

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT