Turistkörning Nürburgring på fredag 30/9?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kör ner till ringen nästa vecka. Är det någon som har tillgång till öppentider på ringen. Jag är inte 100% på att den här länken stämmer. Stämmer det att banan är stängd för turistkörning så får jag ändra mina planer den dagen?

T ex studera Moseldalen (tips mottages gärna). Eller så åker jag och besöker en vän i Bryssel om det passar honom.

Hur som helst så behöver jag en plan b. 1 oktober är min resdag hem. Färjan från Travemünde kl 22. Inchek en timme innan senast.

Länken: http://rejsa.nu/ringkalender.asp

Jag tycker att Mozeldalen är överskattad.

Däremot tyckte jag att atmosfären kring ringen var fantastisk! Jag kommer att lägga in det som en stående punkt varje sommar att åka dit några dagar. Bo nära banan och se, lyssna och känna på stämningen. Om det är allmänheten som kör eller några som hyrt banan är skitsamma för mig. Jag tyckte det var grymt oavsett!

I området i övrigt finns typ ingenting. Inga städer eller orter värda att se. Banan är liksom allt om du inte gillar nån Rhododendron eller nåt.

Jag håller med om att det är en speciell atmosfär på ringen. Ett Mecka för petrolheads. Kommer att få en heldag men hade hoppats på att kunna köra åtminstone en eller två turistkörningar också. Hade helst föredragit turistkörning den 29/9 framför den 30/9. Men man får förutsätta att den officiella kalendern stämmer. Då är det bara fredagen som gäller.

Moseldalen såg jag mer som ett tidsfördriv om man redan upplevt atmosfären runt banan. Får hålla den möjligheten öppen. Lika bra att hämta in lite tips.

Lånar tråden för en snabb fråga, behöver man boka turistkörning & köpa biljett i förtid, eller funkar det att bara åka dit?

Du har kanske en ajfåån med nürburgring-appen? Den har öppettider och annan info om just banans öppettider och priser.
Klart moseldalen är värd en titt. Ät gott på en uteservering och besök någon av de många slotten/slottsruinerna.
Reichsburg Cochem och Burg Eltz är de mest kända.
I Hermeskeil finns ett flygmuseum och i Effelsberg finns ett stort Radioteleskop.
Trier är en av Europas äldsta städer.
I Ahrdalen finns Europas nordligares rödvinsodlingar och fina vägar där också.
Huvudtipset är att köra först lite efter ev mål du e sugen på och sen baranköra på måfå, det är då du hittar dina egna pärlor.

Kolla gärna resetipslänkarna på rejsa om du inte gjort det innan.

Jag har en IPhone men igen ringen app. Bra tips, men jag bryr mig nog inte om att ladda ner den. Stänger av internet åtkomsten utomlands oftast. Det är väl samma info där som på den officella sidan?

Jag tittade lite på reseskildringar på bl a rejsa efter mitt förra besök på ringen. Först då insåg jag hur nära det låg moseldalen. En släkting skulle då ner till just Moseldalen med buss (äldre människor).

Tack för tipsen. Några av ställena känner jag igen namnet på. Får se hur jag gör. Eventuellt drar jag mig vidare redan på torsdagen. Det är t ex inte så långt till Bryssel där en kompis bor. Får hålla koll på den officiella kalendern helt enkelt. Sista minuten justeringar är nog inte så sannolika.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul