Turbon under oljenivån? Problem?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En gt2871r ska på gammelturbohojen (kkk k24:an rasade) och jag vill gärna sätta den under oljenivån för att slippa köra med uppstyvad gaffel. Hjulet slår i annars och jag vill ha vettiga fjädringsegenskaper igen.

Returpump sitter på så returen är lugn, men på oljans trycksida då? Det känns som att oljan kommer att rinna ner i lagerdelen när motorn är avstängd eftersom axeln är under oljenivån. Hur brukar man lösa det? Backventil med något hekto öppningstryck? Så den är stängd när jag inte har oljetryck och öppnar direkt när jag får lite tryck?
Vad tror/vet expertisen?

Återanvänder mitt gamla gamla rör men 1-2 och 3-4 är separerade ända till turbons inlopp. Bättre än det var innan :näsblod

Edit: hojen står inte på högkant. Jag fick inte rätt på bilden i telefonen.

20151230_211035.jpg
 
Kanske tänker fel nu men.. Borde det inte räcka med att göra en loop över oljenivån och sedan ner till turbon?
 
Kanske tänker fel nu men.. Borde det inte räcka med att göra en loop över oljenivån och sedan ner till turbon?

Jag tänker mig att det blir som när man tömmer ett akvarium. Suga i slangen och sen rinner det över kanten av sig själv om man släpper ut det under den nivån den suger från. Så i mitt huvud fortsätter det rinna :D
 
Det blir som en hävert.
Men tvekar på att det blir några större bekymmer.
 
Sätt på en wheelie-bar och parkera hojen med en 12 'o clock wheelie varje gång? problem solved :banana
 
Eller en ventil så du kan stänga av inloppet till turbon.
Jävligt jobbigt om du gör fel men du slipper att olja rinner ur.
 
En el-ventil för hydralik/olja drar ca 0,5 - 2 ampere. Montera sen oljetrycksmätare för verifiering av el-styrningen.
 
Sätt på en wheelie-bar och parkera hojen med en 12 'o clock wheelie varje gång? problem solved :banana

Haha, dumpa kopplingen i garaget och se om den fastnar på högkant i väggen.
 
Eller en ventil så du kan stänga av inloppet till turbon.
Jävligt jobbigt om du gör fel men du slipper att olja rinner ur.

En el-ventil för hydralik/olja drar ca 0,5 - 2 ampere. Montera sen oljetrycksmätare för verifiering av el-styrningen.

Tack för tipsen! Men behöver det ens vara så "avancerat". En fjäderbelastad kula med öppningstryck på t.ex. 0,1 bar sköter sig helt själv utan el och utan att jag vrider. Dessutom lättmonterat. Borde inte det räcka? Med motorn avstängd borde öppningstryck på 0,1 bar räcka långt för att hindra att det bara rinner? Och direkt när jag startar motorn borde väl trycket överstiga det? Eller tänker jag fel nu?
 
Jo det kan ju funka absolut.
Men om det finns solenoider avsedda för uppgiften så hade jag nog kört på en sådan.
 
Det kan inte fungera som en häver.. Det sitter en kugghjul pump i vägen när motorn är avstängd. Så fort motorn startas drar evakuerings pumpen turbon tom på nolltid på den eventuella lilla oljemängd som ev fyllt lagerhuset . Enda risken kan väll vara om oljan lyckas med att ta sig förbi lager tärningarna i liten mängd när motorn är avstängd o ev orsaka en lite rök puff vid start.
 
Tack för tipsen! Men behöver det ens vara så "avancerat". En fjäderbelastad kula med öppningstryck på t.ex. 0,1 bar sköter sig helt själv utan el och utan att jag vrider. Dessutom lättmonterat. Borde inte det räcka? Med motorn avstängd borde öppningstryck på 0,1 bar räcka långt för att hindra att det bara rinner? Och direkt när jag startar motorn borde väl trycket överstiga det? Eller tänker jag fel nu?

Har testat det och det funkar sådär tyvärr, rinner ner olja ändå, det enda är att ha en lite större catchtank.
 
Har testat det och det funkar sådär tyvärr, rinner ner olja ändå, det enda är att ha en lite större catchtank.

Aha, på så sätt. Min catchtank är på runt 2 deciliter. Eller om det var 3... rann det ner mycket för dig när den var avstängd eller slutade det rinna när slangen var tom? Annars får jag kanske starta upp den varje dag för att tömma tanken och det känns lite drygt.
 
Tack för tipsen! Men behöver det ens vara så "avancerat". En fjäderbelastad kula med öppningstryck på t.ex. 0,1 bar sköter sig helt själv utan el och utan att jag vrider. Dessutom lättmonterat. Borde inte det räcka? Med motorn avstängd borde öppningstryck på 0,1 bar räcka långt för att hindra att det bara rinner? Och direkt när jag startar motorn borde väl trycket överstiga det? Eller tänker jag fel nu?
Du tänker helt rätt. Bara en liten hake. Tyvärr i mitt jobb (kylteknik) så har jag alltför ofta sett ventiler som inte håller 100 % tätt. Vad händer om en liten skitpartikel gör att kulan inte tätar och turbon fylls med olja?
Hur märks det när hojen går igång? Bara ett rejält oljemoln? Eller riskerar man att motorn får oljeslag, t.ex. krökta vevstakar, söndertryckta ventiler?
Eller löses sånt här , ej tät ventil, med ett 1 mm hål i botten på turbon? Bättre oljepöl (och alltid en liten pysläcka för luften) än oljeslag?
Och oljepöl kan du ju slippa med en lagom låda under hojen som samlar upp eventuellt läckage.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top