Turbomata wr400f

jimmö

tokigare än tokigast
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
en som rullar
Som ni alla förstår så kommer jag turbomata långsvingen. Bara ett problem jag kan ingenting om turbo så hur och vad ska jag ha för att. Tacksam för svar
Motorn är nyrenoverad med kolv kamkedja och ventiljustering

Lycka till!!

Här har du färdiga kitt men de är till insprutare men du ser vad du behöver i hårdvaror.

Jag kan ta det viktigaste och de är stor turbo och stort plenum. Kör med MIH 12t som sitter på många bilar typ volvo v40/s40t 150hk. Gör plenumet på ca 3L . Om du kör intercooler kan du göra plenumet på bara 2liter.
Resten av byggtekniken är samma teknik som till andra hojar och bilar med förgasare.

En wr 400 är kanske inte den första hojen jag hade byggt turbo på. Den är väl iof inte sämre än andra 450 crossmotorer men de är ju alla något underdimensionerade original. Det är ju inte helt ovanligt att man kör av stakarna i lilländan om man är varvglad redan utan laddtryck. Och varvglad kommer du behöva vara för att få massflöde nog att hålla fart på snurran. En annan begränsande faktor är ramlagren, Yz400F har 6306c3 lager vilka har en load rating på ungefär hälften av vad KTM 530 (en crossmotor vi vet håller hyggligt för turbo).

Jag säger inte att du inte skall bygga men bli inte förvånad om du kör en stake genom blocket lagom till den börjar gå bra....

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul